تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۱۱ نوامبر ۲۰۲۱

 

در حالی‌که حملات هوایی عربستان سعودی ادامه دارد، شورای امنیت سازمان ملل متحد سه مقام حوثی را تحریم کرد

 

در روز چهارشنبه ۱۰ نوامبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد [به اتفاق آراء]، سه رهبر ارشد حوثی یمن را، به دلیل حملات آن‌ها در امتداد مرز در عربستان سعودی، و درگیر بودن در جنگ برای کنترل شهر مارب تحریم کرد، دارایی‌های آن‌ها را در سراسر جهان مسدود نمود و ممنوعیت سفر آن‌ها را به پلیس بین‌الملل اطلاع داد. در عین‌حال، جنگ در کشور تشدید شده است.

همه ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهاد انگلیس که ادعا می‌کند حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی موجب مرگ غیرنظامیان شده و حملات آن‌ها به مارب مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده شده است، موافقت کردند.

بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد که اقدامات سه مقام حوثی – صالح مسفر صالح الشاعر معاون وزیر دفاع، محمد عبدالكريم الغماری رییس ستاد گروه، و يوسف المدانی [فرمانده لشکر ۵ گروه]، «صلح، امنیت و ثبات یمن را به خطر انداخته است.»* بیانیه هم‌چنین صالح را به مصادرۀ دارایی‌های دشمن متهم کرد.

تحریم‌های روز چهارشنبه تعداد کل رهبران حوثی تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد را به ۹ نفر رساند. سازمان ملل متحد پیش از این شش مقام حوثی دیگر از جمله عبدالمالک الحوثی رهبر این جنبش را تحریم کرده بود.

جنگ تشدید می‌شود
در عین‌حال، «پرس تی وی» ایران گزارش داد نیروی هوایی عربستان به چندین نقطه در حوالی صنعا، پایتخت یمن حمله کرد و موجب تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطقی مانند الثوره و الحنیفه شد. پیش از حملات ائتلاف، حوثی‌ها ادعا کردند که موشک‌های بالستیک به منطقه عسیر عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. حوثی‌ها گفتند شبه‌نظامیان مستقر در منطقه برای حمله به شمال یمن، هدف موشک‌های بالستیک بودند.

شین‌هوا گزارش داد حوثی‌ها هم‌چنین در پی کشته شدن حداقل ۱۷۸ رزمنده آن‌ها در حملات هوایی عربستان در نزدیکی شهر مارب، موشک‌های بالستیک به مواضع نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی در نزدیکی شهر مارب شلیک کردند. در نبرد مارب، هم ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و هم حوثی‌ها، ادعاهای مبنی بر کشته شدن تعدادی از نیروهای طرف مقابل مطرح کرده‌اند.

در عین‌حال، هشام شرف عبدالله، وزیر امور خارجه دولت تحت رهبری حوثی‌ها در صنعا، بدون اشاره به تحریم‌های شورای امنیت، از جامعه جهانی به دلیل استفاده سیاسی از بحران انسانی در یمن انتقاد کرد. وی هم‌چنین ادعاهای مربوط به اختلال در تدارکات بشردوستانه به دلیل تلاش حوثی‌ها برای آزادسازی کشور را رد کرد.

حوثی‌ها و چندین گروه حقوق بشر انگلیس را متهم کرده‌اند که با تأمین سلاح‌های عربستان سعودی که نقض تعهدات این کشور در چهارچوب «معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات» (International Arms Trade Treaty) است، از جنگ یمن سود می‌برد. انگلیس هم‌چنین به کمک به جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن متهم شده است. «معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات» فروش تسلیحات به کشورهایی را که ممکن است از آن برای نقض حقوق بشر یا ارتکاب جنایات جنگی استفاده کنند منع می‌کند. در سال ۲۰۱۹ یک دادگاه در انگلیس اعلام کرد که فروش تسلیحات به عربستات سعودی غیرقانونی است..

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا را به دست گرفتند و مدعی شدند که دولت رییس‌حمهور عبد ربه منصور هادی فاسد و عامل سعودی‌ها است. عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ ائتلافی از قدرت‌های منطقه ای تشکیل داد و در حمایت از هادی که بعداً به ریاض گریخت، به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن حمله کرد

حملات زمینی و هوایی نیروهای ائتلاف و محاصره زمینی، دریایی و هوایی آن‌ها منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵ حداقل ۲۳۳ هزار نفر در جنگ یمن جان خود را از دست داده اند. این جنگ هم‌چنین موجب کمبود شدید کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو شده است و میلیون‌ها نفر را به سمت آوارگی و گرسنگی سوق داده است. سازمان ملل این را «بدترین بحران بشردوستانه قرن» خوانده است.

همه تلاش‌ها برای برقراری صلح تاکنون به دلیل عدم تمایل ائتلاف سعودی برای رفع محاصره‌، که خواسته اصلی حوثی‌ها است، شکست خورده است.

 

* نشانی بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد: https://www.un.org/press/en/2021/sc14695.doc.htm

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/5ur3zrh2