تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
نویسنده: ام. ک. بهادراکومار
۲۷ مه ۲۰۲۲

اوکرائین پس از ۹۰ روز جنگ

 

اولویت اصلی روسیه ایجاد یک دالان زمینی به کریمه و ایجاد زیربناهای اقتصادی برای توسعه منطقه بوده است. آن هدف تحقق یافته است

روایت غرب مبنی بر این‌که روسیه با شکست به دست ارتش اوکرائین رو‌به‎رو است در حال فروپاشی است. روایت ساختگی مبنی بر «پیروز شدن» اوکرائین، کی‌یف را دچار توهم کرد، و این به نوبه خود شرایطی را برای واشنگتن و لندن ایجاد کرد تا جنگ را گسترش دهند و به تدریج وارد آن شوند و آن‌را به یک جنگ فرسایشی علیه روسیه مبدل نمایند.

اما واقعیت متقاعد کننده این است که نیروهای روسی در نبرد دونباس به طور پیوسته دست بالا را دارند. سخنگوی وزارت دفاع اوکرائین روز سه‌شنبه گفت که «فعال‌ترین مرحله» عملیات ویژه روسیه در دونباس آغاز شده است. از نظر نظامی، نیروهای روسی با وظیفه ترسناک تصرف استحکامات اوکرائین، که هفت سال است با دقت برای این نبرد آماده شده‌اند، روبه‌رو می‌باشند. اما از سوی دیگر، پس از پیروزی در ماریوپل، نیروهای روسی باد بر بادبان خود دارند.

با نگاه به دوره سه ماهه گذشته، مهم‌ترین اولویت روسیه ایجاد یک دالان زمینی به کریمه و ایجاد بسترهای اقتصادی برای توسعه منطقه بوده است. آن هدف تحقق یافته است. از این منظر است که عملیات فعلی در دونباس باید درک شود. اوکرائین و متحدین غربی آن امیدوارند که تحریم‌ها نهایتاً ظرفیت‌های نظامی و اقتصادی روسیه را از بین ببرد.

اما زندگی واقعی است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، اقتصاد اوکرائین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ تا ۴۵ درصد کوچک شود. صحبت از یک ضد حمله بزرگ اوکرائینی در اواخر امسال که با تسلیحات سنگین متحدان غربی تقویت شده باشد، یک رویا باقی خواهد ماند. کی‌یف حتا ممکن است نیروی انسانی کافی برای ادامه دادن به جنگ را تا پایان سال نداشته باشد. روسیه یک دشمن مهیب است و کی‌یف ممکن است در پی نبرد دونباس با شرایط تحقیرآمیز تسلیم شود.

نیروهای روسی اکنون به کنترل کامل منطقه لوهانسک در دونباس نزدیک شده‌اند. فرماندار اوکرائینی در منطقه شرقی روز سه‌شنبه اعتراف کرد که «روس‌ها بطور هم‌زمان در همه جهات پیشروی می‌کنند. آن‌ها تعداد دیوانه‌کننده‌ای جنگنده و تجهیزات را به میدان آورده‌اند.» وضعیت برای نیروهای اوکرائینی به طور فزاینده‌ای متزلزل به نظر می‌رسد (به گزارش «میدان‌های نبرد دونباس و فراتر» گوش بدهید.)*

هدف‌های اصلی عبارتند از پوپاسنایا و سورودونتسک در دونباس و شهر ایزیوم در شمال منطقه خارکف. پوپاسنایا و ایزیوم در حال حاضر تحت کنترل روسیه قرار دارند، و نیروهای روسی روز سه‌شنبه وارد سورودونتسک شدند.

نیروهای روسی در حال‌حاضر در حال گسترش منطقه تحت کنترل خود در اطراف پوپاسنایا به سمت شمال، غرب و جنوب آن هستند؛ آن‌ها به حومه شهر سورودونتسک نزدیک شده‌اند. و پیشروی خود را به سمت غرب و جنوب ایزیوم از سر گرفته‌اند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های تهاجمی از پوپاسنایا در جهت غرب به سمت باخموت، که یک مرکز استراتژیک برای کی‌یف برای تأمین نیروهای خود در منطقه شرقی است، در حال حرکت هستند. بزرگراه بین باخموت و لیسیچانسک در تیررس نیروهای روسی قرار دارد و رساندن تجهیزات نظامی به نیروهای اوکرائینی در سورودونتسک و لیسیچانسک دشوار شده است.

در مورد ایزیوم، نیروهای روسیه در منطقه لیمان در جنوب آن (غرب سورودونتسک)، نیروهای اوکراینی را محاصره کرده‌اند. نیروهای روسی دیروز وارد شهر سورودونتسک شدند و جنگ خیابانی در جریان است.

سورودونتسک برای هر دو طرف از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. حدود ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار سرباز اوکرائینی در آن‌جا مستقر هستند. اگر نیروهای روسی بتوانند آن‌ها را به دام بیندازند و نیروهای اوکرائینی مستقر بین سورودونتسک و لیسیچانسک را نابود کنند، توانایی کی‌یف برای مقابله با منطقه دونباس شرقی به طور جدی تضعیف خواهد شد.

روز دوشنبه، نیروهای روسی موفق شدند به استثنای یک پل، همه پل‌ها به سمت سورودونتسک را منهدم کنند، و شهر را در معرض از دست دادن تدارکات و تجهیزات کمکی قرار دهند. عقب‌نشینی و تجدید قوا توسط نیروهای اوکرائینی بسیار بعید به نظر می‌رسد. تصویر بزرگ نسبتاً تلخ است. مجله «نشنال اینترست» وضعیت را چنین ارزیابی کرد:

«نبرد آتی می‌تواند برای روند کارزار کرملین در دونباس تعیین‌کننده باشد. کنترل روسیه بر منطقه شرقی دونباس ارتباط اوکرائین را با مناطقی که مرکز صنعتی آن را تشکیل می‌دهند قطع می‌کند و هدف استراتژیک کلیدی کرملین برای ایجاد یک پل زمینی امن به کریمه را محقق می‌سازد.»

«اگر ارتش روسیه با موفقیت نیروهای اوکرائینی را بین سورودونتسک و لیسیچانسک به دام بیاندازد و نابود کند، توانایی اوکرائین برای رقابت با منطقه شرقی دونباس را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. مشخص نیست که آیا واحدهای نظامی اوکرائین در نواحی سورودونتسک در حال بررسی طرح هایی برای عقب‌نشینی بیش‌تر به سمت غرب هستند تا از محاصره احتمالی توسط روسیه جلوگیری نمایند.»

اسلویانسک هدف بزرگ بعدی است. کنترل آن نیروهای روسی را قادر می‌سازد تا به سمت غرب حرکت کنند و با نیروهایی که به جنوب شرق ایزیوم پیش می‌روند بپیوندند. هدف، کنترل خطوط تامین از طریق جاده و مسدود کردن دسترسی اوکرائین به مسیرهای ریلی از غرب است. ده یگان اوکراینی، که به مثابه مجهزترین و آموزش دیده‌ترین سربازان کی‌یف محسوب می‌شوند، در زمان آغاز جنگ در فوریه، در شرق مستقر شدند.

در واقع، سقوط ماریوپل به دست ارتش روسیه یک نقطه عطف است. روسیه اکنون یک دالان زمینی به کریمه دارد و به محاصره آب و برق کریمه پایان داده است. کانال آب شیرینی که رودخانه دنیپر را به شبه جزیره خشک کریمه متصل می‌کند و نیروگاه اتمی در شمال شبه جزیره، اکنون در دست روسیه است.شبکه برق در جنوب شرقی اوکرائین نیز اکنون می‌تواند به روسیه متصل شود. این‌ها برای روسیه دستاوردهای استراتژیک است.

ورای دونباس و کریمه، روسیه ممکن است اهداف دیگری نیز در منطقه جنوبی داشته باشد. تا کنون در سطح محلی، تقاضاهایی برای ادغام مناطق جنوبی زاپوریژیا، خرسون و میکولایف– که جمعیت روسی زیادی دارند – در کریمه (روسیه)، وجود داشته است. به نظر می‌رسد درجاتی از ادغام این منطقه با روسیه آغاز شده است.

در منطقه خرسون، روبل روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. زبان روسی، همراه با زبان اوکرائینی، به یک زبان دولتی مبدل خواهد شد و برای کارهای اداری، ارتباطات و همه مسائل مهم ملی زبان اصلی خواهد شد. تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها به زبان روسی انجام خواهد شد. مقامات منطقه خرسون خواستار ایجاد پایگاه نظامی روسیه در این منطقه شده‌اند.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، در مصاحبه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد، گفت که دولت روسیه «به دنبال ضرب‌الاجل نیست». در واقع، به نظر می‌رسد که برآوردهای غربی نیز عملیات آینده روسیه در مناطق جنوبی را انتظا دارند. در اینمورد، نشانه‌هایی وجود دارد. در ۲۳ مه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اعلام کرد که دانمارک یک پرتابگر ضدکشتی مدرن و موشک‌های هارپون را برای محافظت از سواحل این کشور در اختیار اوکرائین قرار خواهد داد.

در ۲۴ مه، مجارستان، برای انجام اقدامات فوری جهت حراست از کشور در برابر تهدیدات ناشی از جنگ در اوکرائین، وضعیت اضطراری ملی را اعلام کرد.

در آخر هفته گذشته، مسکو علناً نسبت به بیانیه انگلیس پیراموت امکان ارسال تسلیحات ناتو به مولداوی ابراز نگرانی کرد.

https://peoplesdispatch.org/2022/05/27/ukraine-after-90-days-of-war/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/5ykd9dec