تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی (SolidNet)

 

بیانیه حزب کارگران مجارستان – نه به جنگ ناتو علیه روسیه!

 

آنچه حزب کارگران مجارستان برای یک مدت طولانی و تقریباً هر روز دربارۀ آن هشدار می‌داد اتفاق افتاده است. جنگ در شرق اروپا آغاز شد.

۱- این جنگ روسیه و اوکرائین نیست، بلکه جنگ ناتو علیه روسیه است، که اقدامات نظامی کنونی یکی از مراحل آن است. از یاد نبریم: پیش از شروع عملیات نظامی روسیه، ارتش اوکرائین به مدت هشت سال خاک جمهوری‌های خلق لوگانسک و دونتسک را گلوله باران می‌کرد.

ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا سال‌هاست که علیه روسیه می‌جنگند. جهان غرب در تلاش است تا با تصاحب سرزمین‌های جدید و مناطق نفوذ جدید برای خروج از بحران عمیقی که از سال ۲۰۰۸ در جریان است راهی پیدا کند.

از سال ۱۹۹۰، ناتو پنج‌بار گسترش یافته و به روسیه نزدیک و نزدیک‌تر شده است. آن‌ها اهمیت نمی‌دادند که این کار منافع ملی روسیه را نقض می‌کند، امنیت آن را به خطر می‌اندازد.

غرب می‌خواهد روسیه را شکست دهد، و همانطور که بارها در تاریخ اتفاق افتاده است، آن را در خدمت به منافع غرب قرار دهد،. لیبرالیسم برای سلطه بر جهان تلاش می‌کند، اما تا زمانی که یک الگوی متفاوت اما موفق از سرمایه‌داری در روسیه حاکم است، نمی‌توان به آن دست یافت.

۲- پس از فروپاشی اتحاد شوروی، غرب خود را پشتیبان اصلی اوکرائین معرفی کرد. نخبگان اوکرائینی که به قدرت رسیدند مردم را به فلاکت کشاندند، و در کشور دست به غارت و اختلاس زدند.

در سال ۲۰۱۴، نیروهای آشکارا فاشیست و ملی‌گرای افراطی به قدرت رسیدند. سرکوب کمونیست‌ها، رویارویی با مخالفان آغاز شد. حقوق اقلیت‌های ملی پایمال شده است.

اوکرائین به پایگاهی برای جنگ علیه روسیه و بلاروس مبدل شده است. در مقابل، غرب با آرامش اقدامات سیاستمداران اوکرائینی را تحمل کرد و رژیم نئونازی را تامین مالی نمود.

تحت رهبری رئیس‌جمهور زلنسکی، اوضاع داخلی اوکرائین هم‌چنان رو به وخامت نهاد. مشخص شد که اوکرائین نمی‌تواند به مثابه یک کشور مستقل وجود داشته باشد. و بخش قابل توجهی از مردم مایل به زندگی در چنین کشوری نیستند.

۳- برای روسیه، گسترش نظامی ناتو در اروپای شرقی، افزایش سطح رویارویی نظامی، تلاش برای کودتا در بلاروس نشان داد که ناتو برای جنگ آماده می‌شود. ناتو خواهان جنگی بود که اوکرائینی‌ها آن‌را برانگیزند و ناتو در صورت لزوم در آن مداخله کند.

در این شرایط بود که روسیه حمله به روسیه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانست، بنابراین تصمیم به یک حمله پیشگیرانه گرفت. این روند در حال حاضر پیش می‌رود.

روسیه توسط ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا به این جنگ کشیده شده است. جنگ را غرب تحریک کرد، غرب آن را تدارک دید، و اکنون غرب می‌خواهد مسئولیت را متوجه روسیه نماید.

این روسیه نیست که سرباز به مکزیک فرستاده باشد، بلکه ایالات متحده است که به رومانی، لهستان، بلغارستان و کشورهای بالتیک سرباز فرستاده است. این روسیه نیست که به عنوان مثال سرنگونی دولت کانادا را سازماندهی کرده باشد، بلکه ایالات متحده است که خواهان سرنگونی دولت‌های بلاروس و روسیه است.

ما از ارزیابی رویدادها به وسیله کمونیست‌های روسیه و بلاروس حمایت می‌کنیم. جنگ ناتو علیه مردم آن‌ها، علیه استقلال کشورهای آن‌ها است.

۴- حزب کارگران مجارستان جنگ را محکوم می‌کند و خواستار حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره است. ما سیاست تحریم‌های غرب را محکوم می‌کنیم. تحریم‌ها به هیچ چیز خوبی منجر نمی‌شوند، بلکه فقط مشکلات جدیدی را بوجود می‌آورند.

۵- مسئولیت جنگ بر عهده نظام سرمایه‌داری است. در میان قدرت‌های سرمایه‌داری جهان، یک مبارزه بی‌امان برای بازارهای فروش، برای منابع وجود دارد.

فقط پیروزی سوسیالیسم در سرتاسر جهان است که همزیستی مسالمت‌آمیز پایدار خلق‌ها را به ارمغان می‌آورد، و همه ما برای تضمین این‌که این پیروزی هر چه روزدتر به دست آید تلاش می‌کنیم.

۶- حزب کارگران مجارستان خواستار عدم شرکت مجارستان در این جنگ است. دولت اوربان نباید به وسلیه ناتو و اتحادیه اروپا رهبری شود! ما حمایت بی‌ چون و چرای دولت مجارستان از اقدامات اتخاذ شده توسط ناتو و اتحادیه اروپا را، که هدف آن دستیابی هر چه زودتر به صلح نیست، بلکه حمایت از رهبری ناسیونالیست – فاشیست اوکرائین است، محکوم می‌کنیم.

روسیه هرگز مجارستان را تهدید نکرده است و امروز نیز قصد آن‌را ندارد. هیچ دلیلی برای استقرار نیروهای خارجی در خاک مجارستان وجود ندارد. هم‌چنین نباید اجازه دهیم واحدهای مسلح و سلاح‌های خارجی از طریق خاک مجارستان منتقل شوند.

دولت باید در برابر خواسته‌های ماجراجویانه برخی از کشورهای ناتو که می‌تواند مجارستان را به سمت جنگ سوق دهد، اقدام کند. به جای اسلحه و تحریم‌ها، هر چه زودتر مذاکره و صلح!

مجارستان به مثابه یک عضو ناتو، آزادی عمل محدودی دارد. کشور اگر به جای عضویت در ناتو، به جای تأمین منافع ناتو، بی‌طرفی را انتخاب می‌کرد، امروز در چنین وضعیتی قرار نمی‌گرفت.

هیأت رئیسه حزب کارگران مجارستان

بوداپست، ۲۸ فوریه ۲۰۲۲

http://solidnet.org/article/Hungarian-WP-Statement-of-the-Hungarian-Workers-Party/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/3ahayems