تارنگاشت عدالت – بایگانی دوره دوم

منبع: مورنینگ استار
بیست‌وهشتم دسامبر ۲۰۲۰

مایه‌کوبی کووید-۱۹ در سراسر اروپا با شعار «باور بیاورید به علم» آغاز شد

 

واکسن تولید شده بوسیله «بایوان‌تک» و «فایزر» تاکنون برای استفاده در بریتانیا، ایالات متحده و کانادا تأیید شده است.

نخستین ایتالیایی که مایه‌کوبی شد یک پرستار به نام کلودیا آلیورنینی بود. او در حالی‌که در بیمارستان بیماری‌های عفونی اسپالانزانی در رم مایه‌کوبی می‌شد گفت «من امروز به مثابه یک شهروند، و مهم‌تر از همه به مثابه یک پرستار در این‌جا هستم تا حرفه خود و همه کارگران بهداشتی را که باور به علم را برگزیدند نمایندگی کنم؛ در ژانویه در این بیمارستان زوجی که از ووهان آمده بودند به عنوان نخستین موارد ابتلا شناسایی شدند.

ایتالیا مرکز نخستین شوع کووید-۱۹ در اروپا بود. دومنیکو آرگوری سرپرست کنترل ویروس آن گفت: «امروز روزی زییا، و نمادین است: همه شهروندان اروپا با هم مایه‌کوبی خود را آغاز می‌کنند، نخستین بارقه نور پس از یک شب طولانی.»

در جمهوری چک، نخست‌وزیر آندره بابیس همراه با دوم امیلی رپیکوآ، سرباز جنگ جهانی، نخستین مایه‌کوبی را دریافت کرد و به کشور گفت: «این هیچ مشکلی ندارد.» کیریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان در حالی‌ که مایه‌کوبی می‌شد گفت «یک روز بزرگ برای علم و اتحادیۀ اروپایی».

دولت‌های اروپایی در مقایسه با کشورهای شرق آسیا با ویروس کرونا بد مقابله کردند. تعداد ۳۳۶ هزار مرگ در سراسر اروپا در مقایسه با هند (۱۵۰هزار مرگ) بد، و در مقایسه با چین (کم‌تر از ۵۰۰۰ مرگ) با وجود این‌که سه برابر اتحادیۀ اروپایی جمعیت دارد، حتا بدتر است.

در فرانسه، جایی که تقریباً با ۶۳ هزار مرگ بعد از بریتانیا در میان دولت‌های اروپایی رتبه دوم را دارد، نخستین مایه‌کوبی بی‌ سروصدا انجام شد، زیرا دولت نمی‌خواست با تصور استفاده از آن برای مقاصد سیاسی به بدبینی نسبت به واکسن دامن بزند.

دولت بخاطر اجازه دادن به اشاعه سریع ویروس در خانه‌های سالمندان مورد حمله قرار گرفته است، گرچه پرونده‌هایی در فرانسه و در دادگاه حقوق بشر اروپایی وزیران را سهل‌انگاری جنایی متهم می‌کنند.

رییس‌جمهور امانوئل ماکرون از فرانسوی‌ها خواست تئوری‌های توطئه درباره کووید-۱۹ را رد کنند و گفت: «بیایید به پژوهشگران و پزشکان خود اعتماد نماییم. ما ملت روشنگری و لویی پاستور هستیم. عقل و علم باید راهنمای ما باشد.»

https://morningstaronline.co.uk/article/w/covid-vaccinations-rolled-out-across-eu-publicity-drive-believe-science

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/y4exhsa2