بحث جهانی‌گرایی (Globalism)، حمایت‌گرایی (Protectionism) در همایش اقتصادی جهان – جک بارتون از «شبکه تلویزیون دولتی چین» گزارش می‌دهد.

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: تله‌سور
۲۵ ژانویه ۲۰۱۷

 

با آمدن ترامپ «حمایت‌گرا» چین می‌خواهد در اروپا نقش آمریکا را به عهده بگیرد

 

نخست‌وزیر چین به همتای آلمانی خود گفت دو کشور باید با هم برای تثبت نیروها برای تجارت جهانی همکاری کنند.

در حالی‌که بسیاری در اروپا برای یک دولت «حمایت‌گرا‌»تر تحت رهبری دونالد ترامپ در ایالات متحده آماده می‌شوند، چین می‌تواند نقشی را به‌عهده بگیرد که واشنگتن سنتاً در اروپا بازی کرده است. لی که‌چیانگ نخست‌وزیر چین روز چهارشنبه به همتای آلمانی خود گفت که قدرت شرق آسیا می‌تواند در بحبوحه فضای «نامعلوم» سیاسی و اقتصادی جهانی یک نقش تثبیت‌کننده بازی کند.

نخست‌وزیر چین در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت «صحنه‌های سیاسی و اقتصادی جهان با چندین عامل نامعلوم روبرو است»، که به نظر می رسد اشاره به ریاست جمهوری ترامپ و لفاظی‌های ناسونالیستی و انزواگرایانه او برای کشورش باشد.

طبق گزارش شین‌هوا خبرگزاری رسمی چین در روز چهارشنبه لی گفت: «چین و آلمان باید علائم ثبیت‌کننده به بازارهای جهانی بفرستند و مشترکاً از نظام بین‌المللی موجود از طريق آزاد‌سازی تجارت و سرمایه‌گذاری حراست کنند.»

در بحبوحه شروع متلاطم ریاست جمهوی ترامپ، که روزهای نخستین آن با درگیری‌های رسانه‌ای و اعتراضات همراه بود، چین از حوزه تجارت آزاد تا حوزه تغییرات اقلیمی خود را به مثابه یک نیروی ثبیت‌کننده نشان می‌دهد.

شی جین‌پینگ یکی از سخنرانان اصلی در همایش اقتصادی جهان در داووس سوئیس نیز اخیراً سرسختانه از جهانی‌سازی دفاع کرد و به تمایل چین برای ایفای یک نقش بزرگ‌تر در صحنه جهانی اشاره کرد.

ترامپ هفته گذشته به آلمان حمله کرد، و اتحادیه اروپا را وسیله‌ای برای قدرت آلمان نامید. او هم‌چنین رأی بریتانیا را برای خروج از اتحادیه اروپا یک «چیز عالی» خواند.

بالعکس، پیامی که از پکن می‌آید بسیار متفاوت است، و لی روز چهاشنبه در بحبوحه ترس از فشار پس از رأی «خروج بریتانیا» بر بلوک گفت چین همچنان یک «حامی سرسخت» همگرایی اروپایی است.

ترامپ در جریان کارزار ریاست جمهوری خود به‌کرات چین را به دزدیدن مشاغل ایالات متحده متهم کرد. در گذشته او مطرح کرد که مفهوم تغییرات اقلیمی توسط چین برای دزدیدن مشاغل ایالات متحده آفریده شده است.

اعتقاد بر این است که یک جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بویژه برای آلمان مضر خواهد بود، زیرا آلمان که در صدر کشورهای صادرکننده قرار دارد بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی خود را از صادرات بدست می‌آورد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yckvvtv2