«وزرای خارجه جامعه عرب دیروز یک نشست فوق‌العاده، با تنها یک موضوع در دستور کار آن برگزار کردند-محکوم کردن تخریب سفارت‌خانه عربستان سعودی در ایران و «مداخله» تهران در امور اعراب. انتظار می‌رفت عربستان سعودی حمایت ۱۸ عضو از ۲۲ عضو بلوک را به دست آورد-از سال ۲۰۱۱ سوریه توسط «ائتلاف ملی سوریه» در جامعه عرب نمایندگی می‌شود. حمله به سفارت‌خانه در پی اعدام شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه و منتقد پادشاهی سعودی صورت گرفت. تهران حمله را محکوم کرد، اما حزب کمونیست توده ایران تقصیر آن‌را به گردن سپاه نیرومند پاسداران انقلاب، شبه‌نظامیان بسیجی و نیروهای امنیتی انداخت. و حزب هشدار داد که هدف از درگیری‌های دیپلوماتیک تهران و ریاض از ریل خارج کردن مذاکرات صلح سوریه است و این‌که هر دو مصمم به ادامه جنگ داخلی سوریه تا پایان تلخ آن هستند.»

 

تارنگاشت عدالت – باگانی دورۀ دوم

منبع: مورنینگ استار
۱۱ ژانویه ۲۰۱۶

نگاه تیرۀ جامعه عرب به درگیری نیابتی سعودی-ایران

 

وزرای خارجه جامعه عرب دیروز یک نشست فوق‌العاده، با تنها یک موضوع در دستور کار آن برگزار کردند-محکوم کردن تخریب سفارت‌خانه عربستان سعودی در ایران و «مداخله» تهران در امور اعراب.

انتظار می‌رفت عربستان سعودی حمایت ۱۸ عضو از ۲۲ عضو بلوک را به دست آورد-از سال ۲۰۱۱ سوریه توسط «ائتلاف ملی سوریه» در جامعه عرب نمایندگی می‌شود.

حمله به سفارت‌خانه در پی اعدام شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه و منتقد پادشاهی سعودی صورت گرفت.

تهران حمله را محکوم کرد، اما حزب کمونیست توده ایران تقصیر آن‌را به گردن سپاه نیرومند پاسداران انقلاب، شبه‌نظامیان بسیجی و نیروهای امنیتی انداخت.

و حزب هشدار داد که هدف از درگیری‌های دیپلوماتیک تهران و ریاض از ریل خارج کردن مذاکرات صلح سوریه است و این‌که هر دو مصمم به ادامۀ جنگ داخلی سوریه تا پایان تلخ آن هستند.

نوید شمالی دبیر بین‌الملل حزب  گفت: «خاورمیانه در حال حاضر همچون بشکه باروتی است که در صورت شروع درگیری‌های جدید نظامی می‌تواند فاجعه‌ای از آتش و خون برای مردم ستم‌دیده آن به بار آورد.»*

تهران و ریاض از طرف‌های مخالف در جنگ‌ متحد ایران- سوریه- و جنگ در همسایگی عربستان سعودی-یمن- حمایت می‌کنند.

روز شنبه، ولید معلم وزیرامور خارجه سوریه اعلام کرد که دولت او آماده است قطع‌نامه ۱۸ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل را که به اتفاق آراء به تصویب رسید و خواهان صلح بین دمشق و آپوزیسیون «معتدل» شد، بپذیرد.

اما آقای شمالی گفت در دو طرف کسانی هستند که می‌خواهند معامله را بهم بزنند.

او توجه را به سفر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه-یکی از هواداران تغییر رژیم در سوریه-به ریاض، چند روز پیش از بریدن سر آقای نمر، جلب کرد.

ایالات متحده روز شنبه ویدئویی را منتشر کرد و مدعی شد که پاسداران انقلاب بنحو خطرناکی در نزدیکی کشتیرانی در خلیج فارس موشک پرتاب کردند.

در همان روز، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به دبیران کل سامان ملل و سازمان همکاری اسلامی نامه نوشت، هشدار داد که عربستان سعودی در صدد است کل منطقه را به درگیری بکشد.

http://www.morningstaronline.co.uk/a-a5af-Arab-League-takes-dim-view-of-Saudi-Iranian-proxy-spat#.VpN9LY-cGM8

————————-

* نگاه کنید به رقص ملک سلمان برای شاه و رقص «ما» برای او!

http://www.edalat.org/sys/content/view/10428/