بورس پرس

۲۲ مرداد ۱۳۹۹

 

ادعای دبیرکل خانه کارگر : بورس قمارخانه بزرگ و به ضرر کارگران و بازنشستگان است!

 

دبیرکل خانه کارگر با ادعای اینکه بورس قمارخانه بزرگ و علیه زندگی فقرا است ، گفت: کارگران، بازنشستگان و حقوق‌بگیران از نتایج این سفته ‌بازی و افزایش تورم متضرر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی حدود ۱۵سال از تعبیر قمار خانه خواندن بورس توسط احمدی‌نژاد و هنگام کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۸۴ می‌گذرد که علیرضا محجوب این تعبیبر را به کار برد و درباره افزایش سهم بورس در اقتصاد ایران در چند ماه اخیر به ایلنا گفت: بورس یک قمارخانه بزرگ است. اینکه به عملیات بورس شبهه‌ شرعی یا قانونی وارد نیست، درست اما نفس این شکل بورسی‌شدن خطراتی را در پی دارد که باید مراقب آن باشیم .

وی ادامه داد: همانطور که نفس قرض دادن و گرفتن مخالف شرع و قانون نیست اما نحوه‌ قرض دادن و گرفتن می‌تواند مسائلی را ایجاد کند. مثلاً علمای دین می‌گویند اگر قرضی بدهم و بگویم بر اساس نرخ تورم یک یا دو سال بعد آن را برگردان، مشکل شرعی ندارد اما اگر درصد یا رقمی را مثلاً ده درصد مشخص کنیم، مشکل شرعی پیدا می‌کند.

نماینده اسبق مجلس با اشاره به وضعیت افزایش حبابی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در بورس عنوان کرد: شاهدیم قیمت سهام شرکت‌هایی که بسیار وضع ناگواری دارند در بورس چهار یا پنج برابر میزان واقعی است. درحالی که در این شرکت‌ها حتی کارگر به این میزان افزایش دستمزد نداشته ولی به شکل تصنعی شاهد افزایش قیمت سهام آن‌ها هستیم. بنابراین فعل و انفعال کنونی بورس نتیجه فرآیندهای مالی و کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای دیگر جهانی است.

محجوب با بیان اینکه نمی‌توان کسی را بابت سرمایه‌گذاری در بورس مذمت کرد، افزود: حرکت غیرمتوازن بازار سرمایه می‌تواند در سطح ملی به اقتصاد صدمه وارد کند و اثرات منفی فراگیری نیز در پی داشته باشد. باتوجه به افزایش زیاد قیمت کالاها و تورم بالا، اگر می‌خواهیم قیمت‌ها را مهار کنیم باید فکری به حال بازار مالی و پولی کنیم چون این بازار پولی می‌تواند روی تورم نیز اثر بگذارد. یعنی میزان تقاضا را افزایش دهد درحالی که عرضه‌ دارای تناسب با این میزان تقاضا نخواهد بود و در نهایت در این شرایط ناسالم، مردم برای حفظ سرمایه ­‌ به سمت بازار سکه و ارز خواهند رفت و با افزایش نرخ ارز و سکه، سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مخالف فرآیند عقلانی و حساب شده پذیره‌نویسی و حضور در بورس نیستم، ادامه داد: با این وجود روند کنونی علایم یک حرکت متقارن و متوازن را نشان نمی‌دهد. درصورتی بورس ابزاری ضدتورمی خواهد بود که به محل سفته‌بازی تبدیل نشود در این صورت سطح نقدینگی را افزایش و میزان تورم را بالاتر خواهد برد. و امروز در شرایط موجود و براساس شواهد و قراین، بورس را یک نهاد تورمی و علیه زندگی فقرا و عموم مردم می‌بینم.

وی تاکید کرد: کارگران، بازنشستگان و تمامی حقوق‌بگیران از نتایج این شکل از بورس‌بازی و افزایش تورم متضرر خواهند شد. برخی از اقتصاددانان تورم را مالیاتی می‌دانند که اغنیا علیه فقرا وضع می‌کنند. تورم فعلی نیز چنین نقشی را برای فقرای جامعه ایفا می‌کند. در واقع از محل جیب کارگران و فقرا است که اغنیا به این ثروت‌های بادآورده می‌رسند. الان بورس محل ثروت‌های بادآورده است و اگر این موضوع کنترل نشود، نتایج هم بورس و هم مردم جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/39xbjvv9