خبرگزاری مهر
چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۰

 

ما معتقد هستیم نمی‌شود بازار را دستوری اداره کرد. نمی‌توان بازار را با نشستن در یک اتاق هم اداره کرد. ثبات اقتصادی نیازمند ثبات در تصمیم گیری، مقررات و بایدها و نبایدها در بازار است. معتقد هستیم دولت متصدی خوبی برای اقتصاد نیست و اقتصاد باید به بخش خصوصی واقعی نه خصولتی داده شود. اصل ۴۴ سیاست مصوب نظام است که براساس قانون اساسی رهبری ابلاغ کرده و باید اجرا شود. اشکالی که در برخی واگذاری‌ها داریم، اشکال مصداقی است و در چند مورد گزارش شده که در روند واگذاری دچار مشکلات قانونی شده است. لذا اصل خصوصی سازی باید ادامه پیدا کند. مدیریت جهادی، ظرفیت‌های کشور را به قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند

 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مدیریت کارآمد و جهادی حلقه مفقوده‌ای است که می‌تواند تمامی امکانات و ذخایر کشور را به قدرتی در اقتصاد تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در اولین برنامه انتخاباتی خود که در نشست اتاق‌های سه گانه و فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: جمع اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف جمع بسیار خوب و ارزشمندی است. این‌ها، مجموعه بخش خصوصی و فعالان عرصه اقتصادی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را در بردارند. طبیعتاً دیدگاه‌ها و نظرات شما نسبت به مسائل اقتصادی برای هر دولتی موثر خواهد بود زیرا شما میدان‌دار هستید و به تعبیر معروف کف بازار اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی هستید.
مدیریت جهادی می‌تواند قدرت اقتصادی بیاورد

رئیسی عنوان کرد: امروز استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات شما برای پیشرفت اقتصادی یکی از مسائل مهم کشور و از مهمترین دغدغه‌های مردم عزیز ماست. با نگاهی که مردم دارند و نگاهی که باید به دغدغه مردم داشت، امروز مسأله اقتصادی و نظام مسائل اقتصادی مورد توجه است. امروز در مسائل اقتصادی ابتدا شناخت مسئله و دوم شناخت راه حل و راهکارهای حل مسئله و سوم تعیین اولویت‌ها و چهارم در میدان عمل و اقدام، میدان‌داری کردن مطرح است. در اتاق در بسته و در اتاق‌های جلسه نشستن و با کسانی که در این میدان حضور دارند، همراه بودن مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما ایران قوی می‌خواهیم و برای ایران قوی زمینه و بسترها در کشور موجود است، تصریح کرد: ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد و دلسوز و ذخایر، معادن و گنجینه‌های خداوندی به کشور عنایت شده و آنچه در این میان حلقه مفقوده است، مسأله مدیریت کارآمدِ قوی و جهادی است که بتواند تمامی این امکانات و ذخایر را به قدرت و قوتی در حوزه اقتصاد تبدیل کند.

نمی‌توان بازار را دستوری اداره کرد
رئیسی با بیان اینکه دولت قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد و اقتضای آن تشکیل مدیریت کارآمد و قوی اقتصادی در دولت است، خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی قوی در دولت باید بسیار قوی، هماهنگ و کارآمد با یکدیگر باشند و هر کدام یک آهنگ ساز نکنند. برای انجام کار اقتصادی قوی در دولت باید کارشناسی قوی صورت گیرد. کار باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد. کار فنی قوی، کار شناسی می‌خواهد و تصمیمات خلق الساعه لحظه‌ای اقتصاد کشور را دچار مشکل می‌کند و ثبات بازار و تولیدکننده در تولید و بازاریابی و عرضه کالا در بازار را می‌گیرد. لذا تصمیمات باید از ثبات برخوردار باشند و این اقدام از مسائل بسیار مهمی است که باید در دولت شکل گیرد.
وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی نیازمند ثبات در تصمیم گیری، مقررات و بایدها و نبایدها در بازار است، اضافه کرد: ما معتقد هستیم نمی‌شود بازار را دستوری اداره کرد. نمی‌توان بازار را با نشستن در یک اتاق هم اداره کرد.

من ذاتاً یک مدیر میدانی هستم
رئیسی گفت: من خودم ذاتاً یک مدیر میدانی هستم. در همه عرصه‌ها به هر استانی وارد شدم اولین نشستی که داشتم با تولیدکنندگان و کارآفرینان بوده است. وقتی تولید مسأله مهم یک کشور و شعار سال آن می‌شود، منِ دستگاه قضایی نمی‌توانم از این شعار مستثنی باشم. شعار تولید هم برای دیپلماسی وزارت امور خارجه مسأله اول می‌شود چون دیپلماسی اقتصادی همیشه مسأله مهمی بوده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همه کشور باید متاثر از این شعار باشد. وقتی این شعار مسأله اول می‌شود من هم به دادستان‌ها و قضات می گویم هر موردی را خواستید دنبال کنید، بدانید تولید محور است و نباید آن را دچار وقفه کنید. ما می‌گوییم هیچ کارخانه‌ای نباید دچار وقفه شود و حتی رسیدگی‌ها نباید وقفه در تولید کارخانه‌ای ایجاد کند.

دولت متصدی خوبی برای اقتصاد نیست
رئیسی عنوان کرد. معتقد هستیم اصل ۴۴ باید به عنوان یک سیاست در کشور اجرا شود. یعنی اینکه دولت متصدی خوبی برای اقتصاد نیست و اقتصاد باید به بخش خصوصی واقعی نه خصولتی داده شود. اصل ۴۴ سیاست مصوب نظام است که براساس قانون اساسی رهبری ابلاغ کرده و باید اجرا شود. اشکالی که در برخی واگذاری‌ها داریم، اشکال مصداقی است و در چند مورد گزارش شده که در روند واگذاری دچار مشکلات قانونی شده است. لذا اصل خصوصی سازی باید ادامه پیدا کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نظارت وظیفه دولت است، گفت: هدایت، حمایت و نظارت کار دولت و بخش خصوصی باید فعال باشد و تمام آن مواردی که فعالیت بخش خصوصی را کُند می‌کند باید برداشته شود. برای مثال تجدیدنظر در مجوزها امر بسیار ضروری است و باید صورت گیرد اما نباید به کُند شدن بخش خصوصی بیانجامد. ما معتقدیم این مسائل حتماً حل شدنی است.

ارزپاشی در بازار و از طرفی اعلام اینکه «خزانه خالیست» غلط است
رئیسی با طرح این سوال که کنترل نرخ ارز چگونه ممکن است؟ بیان کرد: یک روز ارز ریختن در بازار و پاشیدن در بازار و روز دیگر اعلام کردن که خزانه کشور خالی است، هردو غلط است. مدیریت ارز اینگونه است که باید به بازار نقش داد که در تصمیم گیری و اجرا هر دو دخیل باشد. ارتباط بین بازار و نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی یک ضرورت است. حتی معتقدم ارتباط بین بازار، تولید، اقتصاد، صنعت و دانشگاه یک ضرورت است. دانشگاه نظریه‌های بسیار عالی می‌دهد و این نظریه‌ها برای اجرایی شدن نیازمند آن است که میان اقتصاد و تولید و دانشگاه ارتباط برقرار شود.

برای اینکه جوجه‌کشی راه نیفتد، صف مرغ هم نداشته باشیم، نیاز به مدیریت داریم
رئیسی با تاکید بر لزوم ارتباط اقتصاد با دیپلماسی تصریح کرد: بازار ایجاد کردن برای تولید داخلی از اقدامات مهم دیپلماسی ما است. درصد حضور ما در منطقه چقدر است؟ سهم ما در منطقه، اقتصاد و صادرات منطقه، سهم ایران بزرگ و فعال است. ما ۱۵ کشور در منطقه داریم و با عموم آنها می‌توانیم ارتباط خوبی خصوصاً در زمینه صادرات داشته باشیم. ایجاد یک بازار وظیفه نظام دیپلماسی است. آنچه که باید بگویم این است که برای اینکه بتوانیم به نحوی عمل کنیم که روزی جوجه‌ها زنده زنده کشته نشوند و جوجه کشی راه نیافتد و یک روز هم مردم در صف مرغ نباشند، نیاز به تنظیم و مدیریت داریم.

وی ادامه داد: برای اینکه یک روز پیاز و گوجه و هندوانه از بین نرود و یک روز با قیمت چند برابر به مردم عرضه نشود نیازمند مدیریت است. در کشور ما همه چیز وجود دارد اما به مدیریت نیاز دارد و اگر این مدیریت درست صورت گیرد، ذخایر به حد نیاز موجود است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در هر امری باید منفعت مردم مدنظر باشد، افزود: اقدامات باید کاملاً مردمی باشد و منافع مردم در هر مسأله‌ای باید دیده شود و هر تصمیمی قرار است گرفته شود، نگاه شود که مردم با آنچه وضعیتی دارند.

رئیسی بیان کرد: نکته‌ای در مورد بخش تعاونی وجود دارد. توسعه پایدار متاثر از اجرای قوانین و مقررات است. بخش تعاونی، قوانینی دارد، چرا اجرا نمی‌شود؟ ما حتماً این مقررات را اجرا می‌کنیم. توسعه تعاون نیاز به سند دارد و سند توسعه تعاون مصوب است و وجود دارد و باید اجرایی شود. در واگذاری‌ها باید ظرفیت تعاونی را مدنظر قرار دهیم. ظرفیت تعاونی‌ها در تولید و تامین و توزیع کالا بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه باشد. بخش تعاون می‌تواند هم در تولید و هم در توزیع نقش مهمی ایفا کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در مجلس قانونی تحت عنوان بهبود فضای کسب کار وجود دارد و تصویب شده است و قانون باید اجرا شود. مجری قانون باید قانون را اجرا کند. نزدیک ترین امر به اجرای عدالت، اجرای قانون در کشور است. ما یکی از محورهای مهم کشور را قانون‌مداری می‌دانیم و معتقدیم کشور ما کشور انتخابات و کشور ناظر به رای مردم برای شکل گیری تمام نهادها در کشور است. اگر کشور بر پاشنه قانون‌مداری و مدار قانون نچرخد دچار مشکل خواهد شد. به قانون مداری به عنوان یک محور باید توجه کرد و ان شاءالله قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرایی خواهیم کرد.
رئیسی تاکید کرد: به نظر من این مسائل تنها با این جلسه قابل حل نیست و نیازمند تعامل هستیم. برای تعامل با بخش اقتصادی و تعاونی و اصناف، این جلسه آغاز است، نه انجام؛ یعنی بنده و مسئولین مربوطه نه ماهی یکبار _ به دلیل مشغله‌های احتمالی_ بلکه حتماً سالی دو تا سه مرتبه با اتاق تعاون و اصناف و فعالان بازاری باید ارتباط داشته باشیم و ان شاءالله حتماً این ارتباط خواهد بود. این جلسه یک جلسه نمادین است و به آن بسنده نکنید. شما دیدگاه‌ها و نظراتی دارید، برای ما به صورت مصداقی بنویسید که آن را دنبال کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اصناف در بحث کرونا بسیار آسیب دیدند که ان شاءالله خداوند این خسارات را برایشان جبران کند و مشکلات کاهش پیدا کند. ما در تعامل با همه دنیا برای حل مسائل اقتصادی اعتقاد و باور داریم و کشورهای منطقه در اولویت ما هستند و کشورهای دنیا باید مورد تعامل ما باشند زیرا ما خیلی ظرفیت داریم

*****

ساعت ۲۴

حرفهای معمولی رییسی در جمع بخش خصوصی

درمیان سخنرانان دیروز بخش خصوصی در برابر رییس قوه قضاییه و خواستگار ریاست قوه مجریه دورییس اتاق حرفهایشان تفاوت ماهیتی با دیگران داشت. نفراول یونس ژائله رییس اتاق تبریز بود که باصراحت گفت وضعیت اقتصادایران دردناک است وخواستار توجه این کاندیدا به خصوصی سازی شد.

نفردوم اما حسین سلاح ورزی رییس اتاق لرستان بود که از رییسی خواست با صراحت بگوید با کدام اندیشه می خواهد با قساد مبارزه کند. حرفهای رییسی اینطور که از سوی پایگاه خبری اتاق ایران نقل شده است حرفهایی معمولی بوده ونشان می دهد دست کم او در این دیدار حرف تازه ای برای بخش خصوصی نداشت. گزارش زیر از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران از دیدار ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم در حضور فعالان اقتصادی برداشته شده است.

ترمیم کوتاه‌مدت رفاه یا رشد اقتصادی؟
حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست مشترک بین فعالان بخش خصوصی با ابراهیم رئیسی گفت: وضعیت مجوزهای دولتی باید اصلاح شود.این فعال اقتصادی افزود: امروز در اقتصاد ایران دو معضل اصلی داریم: «رفاه» و «رشد اقتصادی». واقعیت این است که در کوتاه‌مدت افزایش رشد اقتصادی و رفاه توأمان ممکن نیست. باید بگویید و توضیح دهید انتخاب شما برای برنامه‌های کوتاه‌مدت ترمیم رفاه است یا افزایش رشد اقتصادی؟سلاح ورزی همچنین سؤال دیگری مطرح کرد: شما در صحبت‌های قبلی خود گفته بودید مبارزه با فساد محور اصلی دولت شما خواهد بود. لطفاً به این سؤال پاسخ دهید که مبارزه با فساد در اقتصاد ایران، به نظر شما، نیازمند نظارت بیشتر است یا آزادسازی اقتصاد؟

شرایط دردناک
یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز، شرایط فعلی اقتصاد را دردناک توصیف کرد و از تنش موجود در بخش خصوصی صحبت کرد. او اظهار امیدواری کرد که دولت آینده بر تعامل با دنیا نیز تمرکز کند.این فعال اقتصادی توجه به مسائل مالی مانند اف ای تی اف و … را نیز خواستار شد و افزود: باید بدانیم که رویکرد شما نسبت به جایگاه بخش خصوصی چیست. از طرفی برنامه شما درباره واگذاری‌ها نیز بسیار مهم است. متأسفانه امروز آسیب‌های جدی متوجه شرکت‌های خصوصی شده که در این فرایند حضور پیدا کردند. رویکرد شما در این رابطه چیست؟

حرفهای رییسی
ابراهیم رئیسی، کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان این نشست، دیدگاه‌های بخش خصوصی را برای هر دولتی مؤثر خواند و از فعالان اقتصادی به‌عنوان میدان‌دار حوزه اقتصاد یاد کرد.بر اساس اظهارات او امروز مسائل اقتصادی در اولویت قرار دارد و دراین‌بین ابتدا شناخت مشکلات و به دنبال آن ارائه راهکارها و پیدا کردن این راه‌حل‌ها به کمک مردم باید اتفاق افتد.رئیسی ظرفیت‌ها و منابع موجود برای رشد و توسعه کشور را برشمرد و حلقه مفقوده را مدیریت کارآمد و جهادی دانست. به باور این کاندیدای ریاست جمهوری به کمک مدیریت کارآمد می‌توان این ذخایر و داشته‌ها را به قدرت اقتصادی تبدیل کرد.به اعتقاد رئیسی قدرت مدیریت، هماهنگی مدیران، توجه به مطالعات کارشناسی شده از لازمه‌های یک دولت مقتدر بوده و این مؤلفه‌ها برای بروز ثبات در تصمیمات اقتصادی لازم است.این کاندیدای ریاست جمهوری ثبات در کلیه حوزه‌های اقتصادی را از لازمه‌های توسعه دانست و ادامه داد: با نشستن در دفتر کار، نمی‌توان تصمیم کارآمد گرفت. تولید باید محور تمام تصمیمات در دستگاه‌ها و حتی قوای سه‌گانه قرار بگیرد؛ وقفه در این بخش را به‌هیچ‌عنوان قبول ندارم.او درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی نیز گفت: معتقدم در واگذاری‌ها به‌صورت موردی دچار مشکلاتی شدیم، اما این روند باید ادامه پیدا کند. باید بخش خصوصی واقعی را به‌جای خصولتی‌ها مدنظر قرار دهیم. بخش خصوصی باید فعالانه در این حوزه مشارکت کند. نکته دیگری که باید ملاک عمل باشد، تجدیدنظر درباره کلیه مجوزها و موانع در محیط کسب‌وکار است. این مسائل نباید مانع حرکت بخش خصوصی در بستر اقتصاد باشد.رئیسی درباره وضعیت ارز و نوساناتی که طی سال‌های گذشته تجربه کردیم نیز تصریح کرد: مدیریت نرخ ارز در یک اتاق دربسته امکان‌پذیر نیست. در این مورد ارتباط بین بازار و نظام تصمیم گیر بسیار مهم است. مدیریت بازار ارز باید با توجه به بازار اتفاق افتد، در این راستا دیدگاه‌های دانشگاهی نیز باید ملاک قرار بگیرد. در این زنجیره نباید علم و جایگاه آن را فراموش کنیم.او در حال حاضر ارتباط موجود بین ایران با همسایگان خود را نیز نامناسب خواند و ادامه داد: ایران با این سطح از ظرفیت‌ها باید روابط خود را با همسایگان توسعه دهد. ارتباط با دنیا برای حل مسائل اقتصادی باور ماست.این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه مدیریت بازار را اولویت اقتصادی امروز کشور دانست و ادامه داد: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که یک روز جوجه را معدوم کنیم و یک روز در صف مرغ بایستیم. نقش مدیریت در اقتصاد بسیار اهمیت دارد.

دراین‌بین باید بر نقش و جایگاه تعاونی‎ها نیز تأکید کنم. توسعه تعاونی‌ها، اجرای قوانین مربوط به این بخش و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در روند خصوصی‌سازی، تأمین و عرضه کالا یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.رئیسی همچنین بر اجرای قانون در کلیه بخش‌های کشور تأکید کرد و ادامه داد: مؤلفه اصلی برای اجرای عدالت، توجه به اجرای قانون است. در این راستا باید قانون‌مداری محور حرکت دولت قرار بگیرد و در این راستا قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در اولویت قرار دارد.او درنهایت بر ارتباط مستمر با بخش خصوصی تأکید کرد و از نشست را آغاز این مسیر دانست. به اعتقاد رئیسی باید جلساتی ازاین‌دست سالی دو الی سه مرتبه با مجموعه سه اتاق برگزار شود.

انتخاب افراد با اهلیت حرفه‌ای در بدنه دولت
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از ابراهیم رئیسی در منصب ریاست قوه قضائیه به دلیل تغییر رویکرد این قوه نسبت به تولیدکنندگان و اثرات مثبت آن بر محیط اقتصادی، تصریح کرد: حرف‌ها بسیار زیاد است و امیدواریم آنچه در این جلسه گفته می‌شود موردتوجه قرار بگیرد.او رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته را موردتوجه قرار داد و گفت: متأسفانه در این مدت رشد اقتصادی کشور در حدود صفر بوده و به دلیل عدم رشد اقتصادی، نرخ تورم نیز بالا روند صعودی داشته است. دراین‌بین وضعیت رفاهی اقشار جامعه نیز قابل دفاع نیست. همواره در این مدت توجه به دستمزدها شده؛ اما در مقابل افزایش درآمدها، همیشه تورم برنده بوده است.بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران برای اولین بار نرخ استهلاک از میزان سرمایه‌گذاری بالاتر رفته و برای همین کار برای رئیس‌جمهور آینده سخت خواهد بود.شافعی عدم نوسازی و بهسازی و عدم استفاده از فناوری‌های جدید را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: از این منظر فاصله ایران با دیگر کشورهای دنیا زیاد بوده و این شکاف برای تولید خطرناک است.او همچنین به کسری بودجه و وضعیت نامناسب نظام بانکی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۰ اشاره و تصریح کرد: به‌درستی همه از توانمندی‌های کشور سخن می‌گویند اما یک سؤال مطرح است که علی‌رغم این‌همه فرصت چرا از آنها بهره نگرفتیم؟ باید ببینیم عیب کجاست.شافعی تنها راه نجات کشور را توسعه تولید عنوان کرد و گفت: باوجوداینکه تولید تنها راه نجات کشور است؛ اما امروز رویه‌های حمایت از تولید به‌هیچ‌وجه موردنظر رهبری نیست. به نظر مدیران بخش خصوصی آنچه موجب توفیق خواهد شد نوع انتخاب هیات دولت است. متأسفانه در این سال‌ها افراد تصمیم‌ساز اهلیت حرفه‌ای نداشتند و اگر در دولت آینده این نکته موردنظر قرار بگیرد، شرایط بهتر می‌شود و به توفیق خواهیم رسید. امیدواریم آینده بهتری در انتظار این کشور باشد.

با تکیه ‌بر توان داخلی و کارآفرین‌های داخلی طی مسیر ممکن است
در ادامه نشست فعالان اقتصادی با سیزدهمین کاندیدای ریاست‌جمهوری، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون گفت: از اینکه آقای رئیسی در اولین روز تبلیغات انتخاباتی خود، موضوع اقتصاد را در اولویت قرار دادند نشان از عزم جدی برای توجه به مسئله اول کشور یعنی اقتصاد است و رویکرد او در قوه قضاییه هم همین بود.

عبداللهی گفت: در دولت سیزدهم موضوعاتی مانند بیکاری، مشکل نقدینگی، تورم اصلاح نظام تولید و قاچاق از مشکلات عمده دولت خواهد بود که قطعاً با انتخاب تیم قوی و کارآمد این مشکلات قابل‌حل خواهد است. با تکیه‌بر توان داخلی و کارآفرین‌های داخلی طی مسیر ممکن است.او ادامه داد: قطعاً این مشکلات با کمک هم و با تکیه‌بر نظر کارشناسی و دوری از تصمیمات هیجانی قابل‌حل است. بر اساس پایش کسب‌وکار که توسط اتاق ایران انجام می‌شود مهم‌ترین مشکل بخش خصوصی در بی‌ثباتی مقررات است. بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز قدرت برنامه‌ریزی را می‌گیرد. راه‌حل بیکاری تکیه‌بر افزایش تولید است. انشا الله در این دولت شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.او تأکید کرد: برای حوزه تعاون قوانین خوبی در مجلس تصویب شده ولی به دلیل عدم توجه در کشور به مرحله اجرا درنیامد. امیدواریم این سند که ۱۰ سال است مسکوت مانده اجرا شود.