ایلنا
۱۴ تیر ۱۴۰۰

 

 

تاسیس دفتر تجاری ایران در چین به مراحل پایانی رسید

 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و چین در حال انجام ثبت قانونی تاسیس دفتر تجاری در چین است، اگر طی چند ماه آینده امکان رفت و آمد با چین فراهم شود تا بتوان کارهای تجاری را انجام داد، فکر می‌کنم که این دفتر تاسیس شود. چراکه ما کارهای زیربنایی را انجام داده‌ایم و تنها طی کردن مراحل اداری آن باقی مانده تا این مرکز تجاری را افتتاح کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد ضرورت تاسیس مراکز و دفاتر تجاری اظهار کرد: مراکز تجاری یکی از ابزارهای توسعه صادرات می‌تواند باشد. بسته به اینکه ما چه برنامه‌ای برای ورود به بازارها داریم، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم. یکی از این ابزارها می‌تواند تاسیس مراکز یا دفاتر تجاری یا حتی نمایشگاه‌ها باشد، این ابزارها می‌توانند سیاست‌گذاری‌ها را پیش ببرند. بنابراین ابتدا باید سیاست‌گذاری‌های ما مشخص شود تا متناسب با آن از این ابزار استفاده کنیم.

وی افزود: در مورد کشور چین، اتاق مشترک ایران و چین در حال انجام ثبت قانونی تاسیس دفتر تجاری در این کشور است، اگر طی چند ماه آینده امکان رفت و آمد با چین فراهم شود تا بتوان کارهای تجاری را انجام داد فکر می‌کنم که این دفتر تاسیس شود. چراکه ما کارهای زیربنایی را انجام داده‌ایم و تنها طی کردن مراحل اداری آن باقی مانده تا این مرکز تجاری را افتتاح کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ادامه تصریح کرد: مراکز و دفاتر تجاری یکی از ابزارهای دیپلماسی اقتصادی است و مسلما برای پیشبرد آن بسیاری از ابزارها باید درکنار هم قرار بگیرند. تاسیس دفاتر تجاری نیز باید بر اساس یک برنامه مطالعه شده باشد. برای مثال در مورد چین ما برنامه‌ای برای توسعه صادرات غیرنفتی به چین داریم که یکی از ابزارهایی که برای آن طراحی کردیم، تاسیس دفاتر تجاری است تابیشتر برای بنگاه‌های کوچک و متوسط مفید باشد. بنابراین جامعه هدف ما بیشتر کسانی است که کالا به چین صادر می‌کنند نه مواد اولیه.

وی اضافه کرد: از همین وری دیپلماسی اقتصادی یک سیاست‌گذاری است که ابزارهای مختلفی دارد و یکی از آنها می‌تواند تاسیس دفاتر تجاری باشد و اگر دفاتر تجاری بدون برنامه تاسیس شوند موفق نخواهند بود.

حریری در پاسخ به سوالی در مورد نقش دولت در راه‌اندازی مراکز و دفاتر تجاری گفت: دولت‌ هم می‌تواند در تاسیس این دفاتر ورود کند اما مطلوب‌ترین شکل آن این است که نهادها، تشکل‌های بخش خصوص و اتاق‌های بازرگانی که بنوعی نماینده فعالین اقتصادی هستند دفاتر تجاری را تاسیس کنند. به شخصه معتقدم که هرجا دولت ورود نکند، بخش خصوصی کار را به نحو مطلوب‌تر انجام می‌دهد. در واقع کار دولت پشتیبانی و حمایت از آن است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2ba6k4tn