سخنرانی ولودیمیر زلنسکی (چپ) رئیس‌جمهور اوکرائین و شهادت سرباز آزوف در پارلمان یونان

 

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۸ آوریل ۲۰۲۲

یانیس واروفاکیس، اقتصاددان یونانی و بنیانگذار جنبش «می‌را۲۵» (MeRA25)، در واکنش به رویدادهای روز پنج‌شنبه در پارلمان یونان گفت: «مجلس ما از یک نازی دعوت نکرد. رئیس‌جمهور اوکرائین را دعوت کرد. این رئیس‌جمهور اوکرائین بود که نازی‌ها را همراه آورد. و بله، این رئیس مجلس ما بود که با عدم مداخله، نتوانست از مجلس ما دفاع کند. رئیس‌جمهور زلنسکی با آوردن یک نازی به پارلمان یونان به آن بی‌احترامی کرد. همینطور در مورد پارلمان قبرس – جایی که او حاضر نشد به اظهارات رئیس آن که گفت قبرس نیز قربانی یک تهاجم غیرقانونی است پاسخ دهد – و حتا اسکایپ خود را در اواسط جمله سخنگوی پارلمان قبرس خاموش کرد…»

 

بخش‌های مترقی یونان سخنرانی زلنسکی و نئونازی‌ها‌ در پارلمان را رد کردند

 

ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکرائین روز پنجشنبه ۸ آوریل از طریق کنفرانس ویدئویی در پارلمان یونان سخنرانی کرد و پس از به اشتراک گذاشتن پیام ویدئویی از یک سرباز نئونازی از گردان بدنام آزوف، خشم را برانگیخت. در این ویدئو، سرباز یونانی‌الاصل آزوف خواستار همبستگی یونان با دولت اوکرائین در جنگ جاری با روسیه شد. گردان آزوف به خاطر اعتقادات و اعمال نئونازی خود به بدنامی معروف است.

بخش‌های مترقی یونان سخنرانی سرباز آزوف را وسیعاً محکوم کردند. نمایندگان حزب کمونیست یونان نشست پارلمان را تحریم کردند. «جبهه رزمنده همه کارگران»، «جوانان کمونیست یونان» و دیگرگروه‌های ضد فاشیسم نیز این رویداد را محکوم کردند و اعلام نمودند که همبستگی یونان با مردم اوکرائین نباید به مثابه حمایت از رژیم دست نشانده ناتو در اوکرائین به رهبری زلنسکی و گردان‌های نئونازی تلقی شود. آن‌ها همچنین تاکید کردند که با فرصت دادن به یک نئونازی برای سخنرانی در پارلمان یونان، دولت «دموکراسی نو» در یونان به حسن نیت مردم یونان و همبستگی آن‌ها با اوکرائینی‌ها خیانت کرده است.

زلنسکی در سخنرانی خود در پارلمان یونان خواستار حمایت کامل از دولت خود و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شد. سپس، در یک ویدئوی کوتاه، یکی از اعضای گردان آزوف که از شهر ماریوپول دفاع می‌کند، و خود را فردی یونانی‌تبار معرفی کرد، علیه اقدامات روسیه در این شهر شهادت داد.

کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان در پاسخ به این سخنرانی اعلام کرد: « حزب کمونیست یونان از همان لحظه اول و به شکلی آشکار با تلاش دولت “دمکراسی نو” و همه طرف‌های دیگر برای تعریف همبستگی با مردم اوکرائین با حمایت از رئیس‌جمهور مرتجع زلنسکی، که مانند روسیه و تهاجم غیرقابل قبول و مذموم آن، مسئول رنج مردم اوکرائین است، مخالفت کرد. این حمایت، برخوردار از تأیید اوروآتلانتیکی‌ها، هنگامی که احزاب ناتو از زلنسکی و نمایندگان گردان نازی آزوف در پارلمان استقبال کردند و برای آن‌ها کف‌زدند باعث رسوایی شد.»

حزب کمونیست یونان افزود: «دولت “دمکراسی نو” و دیگر احزابی که از گزینه سخنرانی زلنسکی در پارلمان یونان حمایت کردند… عمدتاً به دلیل آنچه درباره زلنسکی و به ویژه رابطه او با گردان‌های سرکوبگر نازی‌ها شناخته شده است، مسئولیت‌های بزرگی دارد. این گردان‌ها هستند که مردم اوکرائین و اقلیت‌های ساکن در آن کشور، از جمله یونانی‌ها را به وحشت می اندازند. در پارلمان، واقعیت “با هم بودن” زلنسکی و آزوف “برملا شد”.»

در پی تحولات پارلمان یونان، «حزب مترقی زحمتکشان» (آکل) در قبرس تصمیم گرفت سخنرانی زلنسکی در پارلمان قبرس را که برای همان روز برنامه‌ریزی شده بود، تحریم کند.

یانیس واروفاکیس، اقتصاددان یونانی و بنیانگذار جنبش «می‌را۲۵» (MeRA25)، در واکنش به رویدادهای روز پنج‌شنبه در پارلمان یونان گفت: «مجلس ما از یک نازی دعوت نکرد. رئیس‌جمهور اوکرائین را دعوت کرد. این رئیس‌جمهور اوکرائین بود که نازی‌ها را همراه آورد. و بله، این رئیس مجلس ما بود که با عدم مداخله، نتوانست از مجلس ما دفاع کند.»

وی در اظهارنظر خود در توئتیر افزود: «رئیس‌جمهور زلنسکی با آوردن یک نازی به پارلمان یونان به آن بی‌احترامی کرد. همینطور در مورد پارلمان قبرس – جایی که او حاضر نشد به اظهارات رئیس آن که گفت قبرس نیز قربانی یک تهاجم غیرقانونی است پاسخ دهد – و حتا اسکایپ خود را در اواسط جمله سخنگوی پارلمان قبرس خاموش کرد…»

بخش‌های مترقی در یونان سابقه طولانی د مبارزه با نئونازی‌ها دارند. در اکتبر ۲۰۲۰، یک دادگاه یونانی با صدور یک حکم تاریخی حزب نئونازی یونانی «طلوع طلایی» را یک سازمان جنایتکار اعلام کرد و خواستار ممنوعیت آن شد، و اعضای «طلوع طلایی» را برای قتل پاولوس فیساس، موسیقی‌دان یونانی و دیگر جنایات ناشی از نفرت محکوم کرد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yc8hembw