تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: فرانسه ۲۴
۸ فوریه ۲۰۱۳

 

کمونیست‌های فرانسه داس‌و‌چکش را از کارت عضویت حزب حذف می‌کنند

 

حزب کمونیست فرانسه تصمیم گرفته است علامت داس‌و‌چکش را از کارت‌های عضویت خود حذف نماید، و به این نگرانی در میان اعضاء دامن‌زده است که حزب می‌خواهد برای مقبولیت عمومی وسیع‌تر ایدئولوژی خو د را رقیق کند.

امانوئل دانگ تران، دبیر حزب کمونیست فرانسه در پاریس، روز جمعه در حالی‌که حزب برای کنگره سالانه خود در پایتخت آماده می‌شود به رادیو «فرانس اینفو» گفت «همه در حزب شوکه شده‌اند.»

او در اشاره به ائتلاف نااستوار احزاب چپ افراطی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ دستاورد شگفت‌انگیزی داشت افزود «حزب کمونیست فرانسه اجازه می‌دهد خود و ارزش‌های آن بوسیله یک سازمان دیگر، «جبهه چپ» بلعیده شود.»

ژان-لوک ملنشون، نامزد برگزیده «جبهه چپ» که رهبر «حزب چپ» است، با حمایت حزب کمونیست فرانسه ۱۱ درصد آراء را بدست آورد.

نفوذ تاریخی در فرانسه
اما اعضای حزب کمونیست فرانسه شدیداً حافظ هویت حزب خود باقی می‌مانند، هویتی که طی اشغال فرانسه از طرف نازی‌ها، بوسیله گسترش نفوذ حزب از طريق گروه‌های پرآوازه مقاومت حاصل شده است. حزب بعد از جنگ به یک نیروی سیاسی غالب بودن در دولت موقت چارلز دوگل ادامه داد، و حزب همچنین در ایجاد دولت رفاه در فرانسه بعد از جنگ نقش اساسی داشت.

پیر لوران، دبیرکل حزب روز جمعه این را که حذف داس‌و چکش از کارت‌های عضویت آغازگر اضمحلال حزب است، تکذیب نمود.

او به رادیو «ال‌ سی ۱» گفت «این یک نماد رسمی و مورد احترام است که همچنان در تمام تظاهرات ما مورد استفاده قرار خودهد گرفت. اما داس‌و‌چکش واقعیت آن‌چه که امروز هستیم را بازتاب نمی‌دهد؛ آن به نسل جدیدی از کمونیست‌ها زیاد مربوط نمی‌شود.»

با کسب ۶٫۹درصد آراء در انتخابات ۲۰۱۲، حزب کمونیست فرانسه ۱۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجلی ملی را دارد. حزب در اوج نفوذ خود در سال ۱۹۴۶، با ۲۸ درصد آراء، ۱۸۲ کرسی از ۷۲۷ کرسی مجلس ملی را داشت.

http://www.france24.com/en/20130208-france-communist-party-drops-hammer-sickle-politics-left

توضیح «عدالت»: ۳۶-مین کنگره حزب کمونیست فرانسه از ۷ تا ۱۰ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4abdu5aw