تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی (solidnet.org)
۳ نوامبر ۲۰۲۱

 

حزب کمونیست ونزوئلا تصریح می‌کند که از پیام دولت مبنی بر معرفی الکس ساب به مثابه «ناجی میهن» حمایت نمی‌کند. در حالی که تعداد انگشت شماری از تجار و بورکرات‌های فاسد بر ثروت خود می‌افزایند، معرفی یک نماینده از این بخش تجاری – که از تحریم‌های غیرقانونی سود تجاری می‌برند- به مثابه یک قهرمان ملی، توهین به مردم ونزوئلا است که هر روز از عواقب ناگوار تحریم‌ها رنج می‌برند. برد علیه تحریم‌های غیرقانونی امپریالیستی نمی‌تواند بهانه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به اقداماتی بشود که قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا را نقض می‌کنند.

 

بیانیه حزب کمونیست ونزوئلا پیرامون پرونده‌های استرداد الکس ساب، هوگو کارواخال و کلودیا دیاز به وسیله دولت ایالات متحده

 

هیأت سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست ونزوئلا بر محکومیت تلاش‌های دولت ایالات متحده برای ایفای نقش پلیس و قاضی جهان، که امروز از طریق اعمال مکرر قوانین ملی آن در خارج از مرزهایش، با نقض آشگار حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهای دیگر انجام می‌دهد، مجدداً تأکید می‌کند.

حزب کمونیست ونزوئلا تصریح می‌کند که اقدامات قضایی که به وسیله نظام قضایی ایالات متحده علیه الکس ساب، کلودیا دیاز و هوگو کارواخال آغاز شده است، آنطور که تبلیعات امپریالیستی ادعا می‌کند، به دنبال مبارزه با فساد، قاچاق موادمخدر یا اجرای عدالت برای مردم ونزوئلا نیست، گفتمان ریاکارانه مبارزه با فساد را می‌توان در انفعال دولت ایالات متحده در برابر شرکت‌های آمریکایی و بازرگانان ونزوئلایی دید که از طریق تخصیص ترجیحی ارز خارجی در دوره ۲۰۱۶-۲۰۰۳ در غارت کشور مشارکت داشتند. بخش عمده آن پول از طریق سازوکارهای جعلی، مانند قیمت‌گذاری بیش از حد واردات در همدستی با مقامات فاسد دولتی با بانک‌های آمریکایی که منابع به آنجا به پایان منتقل شد، بدون هیچ تحقیقی پیرامون منشأ آن سود‌های نجومی، طی تمام این سال‌ها از کشور به سرقت رفته است.

بدیهی است که دولت ایالات متحده با یک هدف مداخله‌جویانه آشکار، پرونده‌های کلودیا، ساب و کارواخال را سیاسی می‌کند. یک نمونه‌ از جنگ صلیبی مضحک ضد فساد آن تصمیم اخیر پیرامون پرونده الخاندرو آندراده، وزیر دارایی پیشین است، که به جرم پولشویی یک اختلاس یک میلیارد دلاری از ونزوئلا محاکمه شد. نظام قضایی ایالات متحده تصمیم گرفته است مجازات آندراده را کاهش دهد و به او اجازه دهد در سال آینده تحت حمایت دولت ایالات متحده آزاد شود، تا مجبور به پاسخگویی در برابر نظام قضایی ونزوئلا یا ارائه ضمانت برای بازگرداندن پول‌های به سرقت رفته از مردم ونزوئلا نباشد. گویا این کافی نبود، حتا یک سنت از آن پولی که نظام ایالات متحده آمریکا اذعان می‌کند از ونزوئلا دزدیده شده است، به کشور بازگردانده نمی‌شود. این چهره واقعی «تعهد» مبارزه ضد فساد ایالات متحده در قبال ونزوئلا است.

نظام قضایی ایالات متحده چیزی بیش از یک شبکه اخاذی از افراد فاسد نیست. تنها هدف آن سرقت اطلاعات برای منافع ژئوپولیتیک آن‌ها و مشروعیت بخشیدن به پول خارج شده از کشورهایی است که از فساد رنج می‌برند تا از آن به نفع نظام مالی ایالات متحده استفاده کند.

بنابراین، مردم ونزوئلا از امکان دادخواهی یا بازپس‌گرفتن پول‌های به سرفت رفته به وسیله مقامات فاسدی، که اکنون تحت حمایت دولت ایالات متحده هستند،محروم شدند.

به این دلایل روشن، حزب کمونیست ونزوئلا این سیرک نظام قضایی ایالات متحده را رد می‌کند. مقامات فاسد باید به کشوری که در آن مرتکب جرائم خود شده‌اند بازگردانده شوند تا پاسخگوی اعمال خود باشند. ما از حق حاکمیت ملت ونزوئلا برای محاکمه این شهروندان و اجرای عدالت برای مردم ونزوئلا دفاع می‌کنیم. اما، بر کسی پوشیده نیست که دفتر دادستان کل فعلی و سیستم قضایی ونزوئلا، که به شدت به نفع روایت مورد علاقه حزب حاکم عمل می‌کنند، هیچ تضمینی برای انجام تحقیقات عینی که ممکن است ضربه سختی بر ویروس فساد گریبان‌گیر کشور باشد، ارائه نمی‌دهند. از اینرو، حزب کمونیست ونزوئلا پیشنهاد می‌کند که مجلس ملی یک کمیسیون ویژه متشکل از بخش‌های مختلف جامعه و به ریاست یک شخصیت معتبر تعیین کند تا تحقیقات کامل و شفاف پیرامون این موارد را هدایت نماید.

همین‌طور، این کمیسیون باید به دنبال ردیابی پول‌های به سرقت رفته از کشور باشد و در چهارچوب توافقات بین‌المللی مبارزه با فساد، اقدامات لازم را برای بازگرداندن فوری آن انجام دهد.

در این بستر، حزب کمونیست ونزوئلا تصریح می‌کند که از پیام دولت مبنی بر معرفی الکس ساب به مثابه «ناجی میهن» حمایت نمی‌کند. در حالی که تعداد انگشت شماری از تجار و بورکرات‌های فاسد بر ثروت خود می‌افزایند، معرفی یک نماینده از این بخش تجاری – که از تحریم‌های غیرقانونی سود تجاری می‌برند- به مثابه یک قهرمان ملی، توهین به مردم ونزوئلا است که هر روز از عواقب ناگوار تحریم‌ها رنج می‌برند.

زحمتکشان فریب این داستان‌های معاملات تجاری به نفع میهن را، که تبلیغات دولتی اکنون سعی می‌کنند آن‌ها را به ما بفروشند، نمی‌خورند. پنهانکاری و عدم شفافیت در مدیریت منابع عمومی و معاملات منبع موجی از فساد است که زندگی ملی را می‎بلعد. پرونده الکس ساب نیز باید مورد تحقیق کامل قرار گیرد. نبرد علیه تحریم‌های غیرقانونی امپریالیستی نمی‌تواند بهانه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به اقداماتی بشود که قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا را نقض می‌کنند.

همه چیز باید مورد تحقیق قرار گیرد و مسئولین اَعمال فاسد باید با تمام وزن قانون مجازات شوند و هر چیزی که از ملت ونزوئلا به سرقت رفته است، صرف‌نظر از این‌که به کدام جناح سیاسی تعلق دارد، باید ضبط و تصرف شود.

هیأت سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست ونزوئلا

کاراکاس، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/3nzv63je