اخبار روز

۱۲ آبان ۱۴۰۱

حمایت شرم آور روسیه و چین از حکومت جمهوری اسلامی

 

جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع سرکوب خشن زنان و معترضان در ایران، در حالی عصر چهارشنبه برگزار شد که آمریکا و آلبانی به عنوان میزبانان این جلسه و بسیاری از دیگر اعضای شورای امنیت تلاش کردند وضعیت در ایران را غیرقابل قبول و در تضاد کامل با منشورهای جهانی حقوق بشر نشان دهند، اما چین و روسیه – دو عضو دایم شورای امنیت – ضمن حمایت قاطع از تهران، آمریکا را به استفاده ابزاری از شورای امنیت متهم کردند.

این جلسه با سخنرانی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل متحد آغاز شد که گفت: «هیچ حساب‌کشی برای این سرکوبگری حکومت ایران وجود ندارد. ماموران به خاطر سرکوب مردم هیچ مواخذه و تنبیهی نمی‌شوند. مهسا امینی امسال کشته شد و همه زنان و دختران به خاطر حجاب ناقص مجازات می‌شوند. گزارش‌های بی‌شماری آمده و نشان می‌دهد که هیچ مقام و ماموری مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد. خانواده مهسا گزارش‌هایی را که حکومت ایران منتشر کرده قبول نکردند و آشکار است تحقیقاتی که درباره مرگ مهسا امینی انجام شده هیچ استاندار حداقلی ندارد».

در این جلسه تعدادی از ایرانیان شرکت داشتند که مشخص نیست حضورشان در این جلسه به چه صورت و با دعوت چه کسانی بوده است. از جمله شیرین عبادی و نازنین بنیادی.

به گزارش بی بی سی پس از سخنان میهمانان و میزبانان جلسه – آمریکا و آلبانی – نمایندگان ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت هم هر کدام فرصت یافتند تا بیانیه و مواضع خود درباره سرکوب اعتراضات و نقض حقوق زنان در ایران عنوان کنند.

پس از سخنان فرانسه، بریتانیا، نروژ، کنیا و چند کشور دیگر که همگی در حمایت از معترضان و محکومیت سرکوب خشن اعتراضات در ایران بود، نماینده روسیه – یکی از اعضای دایم شورای امنیت – هم سخن گفت و ضمن اظهار تاسف از کشته‌شدن مهسا امینی و بدون اشاره به خشونت شدید علیه معترضان در ایران رو به حاضران گفت از نظر او «حقوق بشر به ابزاری در دست شورای امنیت سازمان ملل متحد» بدل شده است و جلسه حاضر نباید در این شورا که ماموریتش حفاظت و بسط صلح در جهان است طرح می‌شد.

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در اظهارات تندی، ضمن مخالفت با طرح موضوع اعتراضات سراسری ایران در شورای امنیت گفت که از نظر پکن اعتراضات ایران یک «مساله داخلی» این کشور است و «ایران باید اجازه داشته باشد که هر طور می‌خواهد با معترضان برخورد کند».

***

وبلاگ عیلرضا نوری‌زاده

۲۹ تیر ۱۳۸۸

بیانیه اعتراض به حمایت روسیه از کودتای احمدی‌نژاد

ما ایرانیان در اعتراض به اقدام ناپسندانه دولت جمهوری فدراتیو روسیه در مداخله آشکار در امور داخلی ایران و تائید غیر دمکراتیک‌ترین انتخابات پس از انقلاب مشروطیت ایران و به رسمیت شناختن دولت کودتایی محمود احمدی نژاد، لازم می‌دانیم نکات ذیل را به آگاهی عموم مردم برسانیم:

– ما شعار «مرگ بر دیکتاتور» و بلاانقطاع شعار «مرگ بر روسیه» مردم ایران در روز جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ را برآیند خرد جمعی در اعتراض به خاطرات تلخ از حاکمان گذشته تزاری در تجزیه و دست اندازی به خاک ایران، در راستای وصایای پترکبیر؛ عهدنامه سنت‌ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎن ﭘﺘﺮزﺑﻮرگ در سال ۱۷۲۳؛ قرارداد گلستان در سال ۱۸۱۳؛ عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸؛ سپس تجزیه خاک ایران در آسیای میانه در قرارداد آخال تپه در سال ۱۸۸۱؛ تقسیم ایران و نقض حق حاکمیت ملی ایران در دو قرارداد ذلت بار استعماری ۱۹۰۷ و سپس ۱۹۱۵؛ نهایتاً به توپ بستن مجلس نوبنیاد شورای ملی ایران توسط کلنل ولادیمیر لیاخوف روسی در ۲۳ ژوئن ۱۹۰۸ و سپس پیگرد و دستگیری و کشتن آزادیخواهان و رجال سیاسی صدر انقلاب مشروطیت در ایران توسط قزاق های روسی است؛ می‌دانیم.

۲- شعار «مرگ بر روسیه»، اعتراض خرد جمعی ایرانیان نسبت به اشغال خاک ایران توسط ارتش سرخ اتحاد شوروی در سال ۱۹۴۱ و سپس عدم تمکین به تخلیه آن پس از پایان موعد مقرر در جنگ جهانی دوم و نهایتاً اقدام به تجزیه بخشی هایی از خاک ایران در آذربایجان و کردستان در سال ۱۹۴۶ و همچنین تحمیل قرارداد استعماری نفت شمال در موافقتنامه قوام-سادچیکف در سال ۱۹۴۷ است؛ تلقی می‌شود.
۳- شعار «مرگ بر روسیه»، اعتراض خرد جمعی ایرانیان نسبت به تضییع حقوق محرز ایران- تحت حاکمیت مساوی و مشاع- در دریای خزر از ۵۰ درصد در قراردادهای سال ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ و سپس کاهش به ۱۳ درصد، پس از فروپاشی اتحاد شوروی در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین است. همچنین با برپایی نیروگاه هسته ای بوشهر با تکنولوژی عقب افتاده، مبالغ گزافی را اضافه بر اصل مبلغ –۸۰۰ میلیون دلار- از خزانه و سرمایه ملی ایران به بهانه های مختلف کسب کرده است؛ قلمداد می شود.

۴- شعار «مرگ بر روسیه»، اعتراض به تضییع حقوق و خرد جمعی ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ و نهایتاً در به رسمیت شناختن حکومت کودتایی محمود احمدی نژاد از سوی کرملین و همراهی مسکو با نظام نوینی در ایران است که در آن سید علی خامنه ای، ولی فقیه همچون ملاعمر اقدام به استقرار «حکومت اسلامی ایران» از نوعی طالبانی و زیر پا گذاشتن آرا و خواست مردم کرده است؛ شمرده می شود.

شعار «مرگ بر روسیه»، اعتراض خرد جمعی ایرانیان نسبت به سخنان «پاول زریفولین» است که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بعنوان ناظر از سوی دولت روسیه شرکت کرده بود. وی در گزارشات رسمی خود برای دولت روسیه قید کرده است که «انتخابات ریاست جمهوری ایران که در آن محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری فعلی پیروز شد، کاملاً بر اساس اصول دمکراسی بود.» زریفولین در ادامه افزود: «من بعنوان ناظر در بسیاری از انتخابات مانند بلاروس و مولداوی شرکت داشتم اما چنین انتخابات آزادی مانند ایران را در هیچ کجای دیگر ندیده بودم.»

بدین ترتیب «دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، اولین مقام خارجی بود که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، به محمود احمدی نژاد تبریک گفت.» سپس «سرگی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه با چشم بستن بر تقلبات گسترده و آماده شدن حاکمیت برای سرکوب خونین و گسترده بسیاری از ایرانیان بی دفاع ، با این استدلال که : «مسکو انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایران را از امور داخلی این کشور می داند و از سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به فدارسیون روسیه استقبال می کند.» بدینوسیله خشم مردم ایران در داخل و خارج از کشور را برانگیخته است. بنابراین بسیاری از هموطنان ما در ایران تلاش دارند تا با طرح شعار «مرگ بر دیکتاتور» و بلاانقطاع انتشار شعار «مرگ بر روسیه»، اعتراض عمیق ملی و میهنی خود را از حمایت کرملین از دولت کودتایی احمدی نژاد و حامیان خارجی آن ابراز دارند. در نتیجه شعار «مرگ بر روسیه» در حقیقت ترجمان زبان گویای تمامی ایرانیان در داخل و خارج از کشور است که سیاست های استعماری گذشته و کنونی کرملین در ایران را بشدت تقبیج و محکوم می کنند.

اما در کرملین این اعتراض ملی و مردمی را با ادبیات جمهوری اسلامی ایران ترجمه کردند. «وزارت خارجه روسیه می گوید که افکار عمومی در ایران دیدگاه مثبتی به روابط ایران و روسیه دارد و شعار دهندگان ضد روسی تعداد انگشت شماری در این کشور هستند.»

بنابراین ما امضاء کنندگان این بیانیه همگام با خرد جمعی ایرانیان در داخل و خارج از کشور، خواهان آن هستیم که دولت فدراتیو روسیه، جداً از دخالت در امور داخلی ایران پرهیز کرده و حمایت خود را از حکومت غیر قانونی محمود احمدی نژاد قطع کرده و بطور رسمی اعلام نمایند که حکومت کودتایی احمدی نژاد را به رسمیت نمی‌شناسند.
ما امضاء کنندگان این بیانیه بر این باور هستیم که دولت روسیه تلاش دارد تا ایران را در یک تله سیاسی گرفتار ساخته تا بدین ترتیب از تباه ساختن آن، بیشترین امتیازات استعماری را در سطح منطقه ای و بین‌المللی دریافت کند.

لذا ما امضاء کنندگان این بیانیه از تمامی هموطنان ایرانی و سایر آزادیخواهان بین المللی که در پیکار سیاسی – اجتماعی پس از کودتای احمدی‌نژاد و ولی فقیه در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، مبارزات مردمی ایرانیان را در کشورهای خود مورد حمایت های خویش قرار داده اند ، درخواست می کنیم تا بمنظور همبستگی با مبارزات مسالمت آمیز، دمکراتیک و ضد استعماری ایرانیان آزاده در داخل کشور؛ در محل اقامت خود برای حمایت علنی و عملی از این مبارزات، در آغاز به مدت ۲ روز در مقابل سفارتخانه‌های جمهوری فدارتیو روسیه، اقدام به اعتصاب غذای تر نمایند.

ما امضاء کنندگان این بیانیه از تمامی ایرانیان درخواست می کنیم تا کالاها و مصنوعات روسی در داخل و خارج از کشور را مورد تحریم قرار دهند. ما همچنین از تمامی کارشناسان و متخصصین ایرانی در داخل کشور تقاضا می کنیم که همکاری‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و … با طرف های روسی را به حداقل ممکن رسانیده و یا پایان دهند.

باری، این روشی موثر در مبارزه ای پیروز و هدفمند با نظام دیکتاتوری و استعمار خارجی در ایران است.

امضاء کنندگان: (به ترتیب الفباء)
هوشنگ اسدی؛ رضا اغنمی؛دکتر خسرو اکمل؛ دکتر افشین الیان؛ نوشابه امیری؛ مهندس فریدون امیر ابراهیمی؛ جمال بزرگ زاده؛ فواد پاشایی؛ دکتر محمد جاسمی؛ دکتر مهدی حائری؛ دکتر غلامرضا حسین‌بر؛ حسین زربخش؛ محسن سازگارا؛ پژمان سلیم؛ مهندس حسن شریعتمداری؛ ناصر محمدی؛ محسن مخملباف؛ میرمحسن میراسکندری؛ مهندس کیومرث نعیمی؛ دکترعلی رضا نوری زاده؛ احمد وحدتخواه

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mrysdyfp