تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۱۹ آوریل ۲۰۲۲

حمله نیروی هوایی اسراییل به غزه

 

به گزارش خبرگزاری فسطینی «وفا»، در ادامه تجاوزات اسراییل به فلسطینیان، هواپیماهای جنگی اسرائیل نیمه شب دوشنبه ۱۸ آوریل نوار غزه محاصره شده را بمباران کردند.

«وفا» گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دست‌کم چهار موشک به نزدیکی شهر خان یونس در جنوب نوار غزه شلیک کردند. حماس مدعی شد که به تلافی، با شلیک موشک‌های زمین به هوا، هواپیماهای اسرائیلی را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهای آن یک واحد تولید تسلیحات حماس را هدف قرار دادند. اسراییل هم‌چنین مدعی شد که موشکی را که حماس شلیک کرده بود در داخل اسرائیل ره‌گیری کرده است. این موشک هیچ تلفاتی نداشته و هیچ گروه فلسطینی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

حملات هوایی اسرائیل به غزه در روز دوشنبه اولین حمله بزرگ امسال بود. سال گذشته در ماه مه، طی ماه رمضان، اسرائیل به مدت ۱۱ روز متوالی نواز غزه تحت محاصره را بمباران کرد، که در آن بیش از ۲۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شدند.

شهاب‌الدین احمد، در ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ در توئیتر نوشت: «غزه که هنوز از جنایات جنگی بی‌سابقه‌ای که اسراییل در ماه مه گذشته، در ماه رمضان، مرتکب شد بهبود نیافته است، امشب دور مرگبار جدید حملات هوایی اسرائیل را تحمل می‌کند. هدف از حملات هوایی اسراییل به غزه مجازات خلق فلسطین، به خاطر مقاومت آن در برابر مجازات جمعی، اشغال و آپارتید است.»

آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی ناشی از بمباران منجر به کاهش بیش‌تر سطح زندگی بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن در داخل این سرزمین خواهد شد. اقتصاد غزه در حال حاضر به دلیل محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی که توسط اسرائیل از سال ۲۰۰۶ تحمیل شده، در حال فروپاشی است.

این حمله جدیدترین مورد در دور خشونتی است که از هفته آخر مارس توسط نیروهای اسرائیلی در داخل سرزمین‌های فلسطین اشغالی آغاز شده است. نیروهای اسراییل از ابتدای ماه رمضان چندین بار به محوطه مسجد الاقصی حمله کرده و صدها نمازگزار را مجروح و دستگیر کرده‌اند.

در روز ۱۸ آوریل در توئیتر نوشت: «خبر فوری: گزارش‌ها حاکی از آن است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خان یونس را در جنوب غزه بمباران کردند. نیروهای اسرائیلی در صددند ماه رمضان را – که ماه مبارک خود‌اندیشی، خانواده، اجتماع و سخاوت است – برای مردم غزه، که تقریبتً یک سال پیش یک حمله دو هفته‌ای را تحمل کردند، به یک کابوس مبدل کنند.»

حماس سبت به حملات در داخل مسجد‌ الاقصی هشدار داده و آن را «خط قرمز» خوانده است. حماس تاکنون آتش بسی را که سال گذشته در ماه مه امضاء شد، رعایت کرده است.

نیروهای اسرائیلی اخیراً نیز حملات مکرری را به داخل روستاهای فلسطینی انجام داده‌اند، که منجر به کشته شدن بیش از ده فلسطینی شده است. روز دوشنبه، یک دختر ۱۸ ساله فلسطینی به نام حنان محمود خدور، پس از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به سمت وی در جریان یکی از این حملات در اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی در ۹ آوریل، جان خود را از دست داد.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، از ۲۲ مارس تاکنون حداقل ۲۵ فلسطینی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

https://peoplesdispatch.org/2022/04/19/israel-airforce-bombs-gaza/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mr3jnjrs