تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: بنیاد فرهنگ استراتژیک
۲۱ نوامبر ۲۰۲۱

 

خودداری گرجستان از شرکت در چهارچوب مذاکرات «۳+۳»
تفلیس اطمینان دارد: برای حل همه مسائل مورد اختلاف در منطقه، سه کشور کافی است

 

تفلیس از شرکت در چهارچوب مذاکرات «۳+۳» (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان – روسیه، ترکیه، ایران) خودداری کرد. قرار بود این گفتگوها مشکل رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل‌و‌نقل در قفقاز جنوبی را حل کند.

دیوید زالكالیانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه گرجستان در سخنرانی خود در مجلس گفت: «گرجستان در ابتکار شش شرکت نخواهد کرد. من این را قبلاً – در سفرهایم به ترکیه و آذربایجان – اطلاع دادم.»

دیوید زالكالیانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه گرجستان در سخنرانی خود در مجلس گفت.

گرچه او در ماه اکتبر تأکید کرد که علی‌رغم همه مشکلات در روابط گرجتستان و روسیه «گرجستان باید حداقل به شکلی در این طرح‌های بزرگ ژئوپولیتیک حضور داشته باشد». اما بعداً اداره ارتباطات راهبردی وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد که خبرنگاران صرفاً اظهارات وزیر امور خارجه را اشتباه برداشت کردند و این اظهارات را به غلط در رسانه‌ها بازتاب دادند.

ابتکار ایجاد چهارچوب مذاکرات «۳+۳» در ماه اکتبر در مسکو در دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران مورد بحث قرار گرفت، ایران از این ابتکار استقبال کرد زیرا رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل‌و‌نقل در منطقه به سود ایران است. هم آذربایجان و هم ترکیه به ایجاد این چهارچوب مذاکره واکنش مثبت نشان دادند. این پیشنهاد در ایروان با احتیاط مواجه شد. در آن زمان، وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که گرجستان نیز می‌تواند منافع خود را در ایجاد یک چنین سازوکاری ببیند. گرجستان معتقد است که تنها سه کشور گرجستان، ارمنستان و آذربایجان باید همه مسائل منطقه را حل کنند، آن‌ها قادر به توسعه طرح‌های اقتصادی مورد علاقه هر سه کشور، و کاهش در منطقه می‌باشند.

زلكالیانی گفت: «گزینه ما ابتکاری است که پیشنهاد می‌کنیم، از جمله چهارچوب «تروئیکا» – که سه کشور قفقاز جنوبی – گرجستان، آذربایجان و ارمنستان – در آن شرکت خواهند کرد. تفلیس باید به بستری برای گفتگو بین سه کشور قفقاز جنوبی تبدیل شود.»

چهارچوب مذاکرات شش جانبه به وسیله ترکیه و آذربایجان پیشنهاد شد، ایران از این ابتکار استقبال کرد و اطمینان داد که همیشه آماده کمک به تقویت صلح در منطقه است.

https://www.fondsk.ru/news/2021/11/21/gruzia-otkazalas-uchastvovat-v-peregovornom-formate-3-3-54950.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/37c6zeus