تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین
۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱

 

 

ملاقات وانگ یی با ملا عبداالغنی برادر، سرپرست کمیسیون سیاسی طالبان افغانستان

 

در روز ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱، وانگ یی عضو شورای حکومتی و وزیر امور خارجه با هیأتی به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، سرپرست کمیسیون سیاسی طالبات افغانستان، در تیانچین ملاقات کرد. سرپرست شورای مذهبی و سرپرست کمیته روابط عمومی طالبان افغانستان نیز در این هیات بودند.

وانگ یی گفت که چین، به مثابه بزرگ‌ترین همسایه افغانستان، همیشه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته است، به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان پایبنده بوده و یک سیاست دوستانه را نسبت به کل مردم افغانستان دنبال کرده است. افغانستان به مردم افغانستان تعلق دارد، و آینده آن باید به دست مردم آن باشد. خروج عجولانه سربازان ایالات متحده و ناتو از افغانستان عملاً شکست سیاست ایالات متحده نسبت به افغانسنان را نشان می‌دهد. مردم افغانستان اکنون فرصت مهمی برای دستیابی به ثبات و توسعه ملی دارند.

وانگ یی گفت که طالبان افغانستان یک نیروی نظامی و سیاسی مهم در افغانستان است و انتظار می‌رود نقش مهمی در روندهای صلح، آشتی و بازسازی کشور ایفا کند. ما امیدواریم که طالبان افغانستان منافع کشور و مردم را مقدم شمارد، پرچم مذاکرات صلح را برافراشته نگه دارد، صلح را هدف قرار دهد، یک سیمای مثبت [از خود] بسازد و یک سیاست فراگیر را دنبال کند. همه جناح‌ها و گروه‌های قومی در افغانستان باید متحد شوند، و اصل «تحت رهبری افغان‌ها و متعلق به افغان‌ها» را به طور واقعی پیاده کنند، برای دستیابی به نتایج اساسی اولیه در روند صلح و آشتی تلاش کنند و به طور مستقل یک ساختار سیاسی وسیع و فراگیر را متناسب با واقعیت‌های ملی افغانستان ایجاد کنند.

وانگ یی گفت که «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» بوسیله شورای امنیت سازمان ملل یک سازمان تروریستی بین‌المللی تعیین شده است و برای امنیت ملی و تمامیت ارضی چین یک تهدید مستقیم بشمار می‌آید. مقابله با «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی است. ما امیدواریم طالبان افغانستان بطور کامل با همه سازمان‌های ترورسیتی از جمله با «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» قطع رابطه کند و قاطعانه و مؤثر برای از میان برداشتن موانع با آن‌ها مقابله کند، یک نقش مثبت ایفاء نماید و شرایط لازم را برای امنیت، ثبات، توسعه و همکاری در منطقه فراهم آورد.

برادر از فرصت سفر به چین قدردانی کرد. وی گفت که چین همیشه یک دوست قابل اعتماد برای مردم افغانستان بوده است و از نقش عادلانه و مثبت چین در روند صلح و آشتی افغانستان تقدیر کرد. طالبان افغانستان نهایت صداقت را برای کار در جهت تحقق صلح دارد. طالبان افغانستان آماده است با سایر احزاب برای ایجاد یک چارچوب سیاسی وسیع، فراگیر و مورد قبول کل مردم افغانستان همکاری کند و از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان محافظت می‌کند. طالبان افغانستان هرگز به هیچ نیرویی اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان برای انجام اقدامات زیان‌بخش علیه چین استفاده کند. طالبان افغانستان معتقد است که افغانستان باید با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی روابط دوستانه برقرار سازد. امید است که چین در روند صلح و آشتی افغانستان مشارکت بیش‌تری داشته باشد و نقش بیش‌تری در بازسازی و توسعه اقتصادی آینده ایفا کند. طالبان افغانستان هم‌چنین سعی خود را برای ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری انجام خواهد داد.
در همان روز، وو ژیانگائو معاون وزیر امور خارجه با برادر و هیأت او برای تبادل جزیی‌تر نظرات پیرامون دغدغه‌های مشترک، در جهت تقویت درک مشترک و گسترش اجماع، گفت‌وگو کرد.

https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1895950.shtml

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/24bntfsf