تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین
۱۹ فوریه ۲۰۲۲

 

وانگ یی: همه طرف‌ها به جای آفریدن هراس و اضطراب جنگ، باید برای صلح با هم همکاری کنند

 

در شامگاه ۱۹ فوریه ۲۰۲۲، وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست چین در ۵۸-مین کنفرانس امنیتی مونیخ از طریق ارتباط ویدیویی در پکن دعوت شد و یک سخنرانی کلیدی ایراد کرد. مشاور دولتی به پزسش‌های اداره‌کننده برنامه در مورد برخورد و موضع چین در رابطه با گسترش ناتو به سمت شرق، امنیت اروپا و وضعیت اوکرائین پاسخ داد.

وانگ یی گفت از آنجایی که جنگ سرد مدت‌هاست سپری شده است، ناتو، یک محصول جنگ سرد، باید خود را با شرایط در حال تغییر وفق دهد. اگر ناتو به گسترش خود به سمت شرق ادامه دهد، آیا این به صلح و ثبات در اروپا کمک خواهد کرد، و آیا این به ثبات بلندمدت در اروپا کمک خواهد کرد؟ این پرسشی است که شایسته توجه جدی دوستان اروپایی است.

وانگ یی تاکید کرد که حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد. این یک هنجار اساسی روابط بین‌الملل است که مقاصد منشور سازمان ملل را در بر می‌گیرد. این همچنین موضع ثابت و اصولی چین است. و این در مورد اوکرائین نیز صدق می‌کند. اگر کسی برخورد چین در این مورد را زیر سوال ببرد، این یک برخورد احساسی بدخواهانه، و تحریف موضع چین است.

وانگ یی تصریح کرد: چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، همواره در مورد موضع خود تصمیم گرفته است و با توجه به نکات خو و بد موضوعات به مسائل بین‌المللی برخورد کرده است. در مورد اوکرائین، چین معتقد است که بازگشت هر چه سریع‌تر به توافق‌نامه «مینسک ۲»، نقطه شروع این موضوع است. این توافق‌نامه یک سند الزام‌آور است که به وسیله طرف‌های ذیربط مورد مذاکره و تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و تنها خروجی را فراهم می‌کند. وانگ، مشاور دولتی خاطرنشان کرد که طبق اطلاعات وی، روسیه و اتحادیه اروپا هر دو از «مینسک ۲» حمایت می‌کنند و در تماس تلفنی اخیر خود با تونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، طرف آمریکایی نیز حمایت خود را اعلام کرد.

در این بستر، آیا طرف‌های ذیربط نباید با هم به بحث و گفتگو بنشینند تا نقشه راه و جدول زمانی اجرای توافق را تعیین کنند؟ آنچه اکنون همه طرف‌ها باید انجام دهند این است که به جای آفریدن تنش‌ها و دامن زدن به هراس و اضطراب جنگ، با جدیت مسئولیت‌ها را بپذیرند و برای صلح تلاش کنند.

در ارتباط با چشم‌انداز این موضوع، وانگ یی تاکید کرد که اوکرائین باید پلی برای ارتباط شرق و غرب باشد، نه مرزی برای رویارویی بین قدرت‌های بزرگ. در مورد امنیت اروپا، همه طرف‌ها آزادند که نگرانی‌های خود را مطرح کنند و نگرانی‌های امنیتی منطقی روسیه باید مورد احترام قرار گیرد و جدی گرفته شود. چین امیدوار است که همه طرف‌ها برای یافتن راه‌حلی که واقعاً برای حفظ امنیت اروپا مفید باشد، گفت‌وگو و مشاوره را دنبال کنند.

https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/202202/t20220220_10643724.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p8t23vp