آشکار است است که هدف خود قانون بدنام کردن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در چشم نسل جدید و تشدید روند کمونیسم‌زدایی براساس الگوی اوکرایین و بالتیک در دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی شوروی سابق است. از اینرو، پس از نخستین تلاش برای تصویب این قانون در جمهوری قرقیزستان، یک کمیسیون دولتی برای اعاده حیثیت با اهداف مشابه در نوامبر ۲۰۲۰ در قزاقستان تشکیل شد. در آن زمان، نورسلطان فقط لایحه قرقیزستان را که با مشارکت «بنیاد سوروس» و «آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی» تدوین شده بود، مبنا قرار داد. پس از تصویب این قانون در قرقیزستان، قوانین مشابه لزوماً در پارلمان‌های قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان و سایر جمهوری‌های شوروی سابق تصویب خواهند شد.

 

لژیون ترکستان ورماخت

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی (SolidNet)
۳۰ دسامبر ۲۰۲۲

فراخوان جنبش سوسیالیستی قزاقستان: اعاده حیثیت از همدستان نازی در قرقیزستان را متوقف نمایید!

 

در قرقیزستان، برای دومین بار، تلاش می‌شود تا با تصویب یک قانون ویژه به ابتکار نمایندگان احزاب طرفدار دولت و نورلان بیک شاکیف رئیس پارلمان، از «قربانیان سرکوب استالینیستی» ۱۹۵۳-۱۹۱۸ کاملاً اعاده حیثیت شود. شرکت کنندگان در شورش‌های ضد شوروی (باسماچی)، جنگجویان «لژیون ترکستان ورماخت» و واحدهای «اس اس مسلمانان شرق» نیز ممکن است، مانند دفعه گذشته، مشمول این قانون شوند.

لازم به ذکر است که نورلان شاکیف، رئیس پارلمان قرقیزستان، چند ماه پیش از تغییر نام‌های شوروی در مناطق بیشکک حمایت کرد و با استناد به این فاکت که همه نام‌ها باید قرقیزی باشند، خواهان کمونیست‌زدایی کامل در حوزۀ عمومی شد.

این دومین تلاش برای اعاده حیثت کامل است، پیش از این در اکتبر ۲۰۱۹، پانزده نماینده از شش حزب مجلس وقت کشور طرح مشابهی را ارائه کردند. در آن زمان، مبتکران و ارتقاء دهندگان این لایحه، «بنیاد سوروس – قرقیزستان» و «جامعه باز» بودند که بوسیله «آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی» (USAID) در جمهوری قرقیزستان حمایت می‌شدند.

در آن زمان، تنها در نتیجه خشم فعال عمومی، بیانیه‌های سازمان‌ها و احزاب گوناگون، و هم‌چنین واکنش منفی بسیاری از رسانه‌ها، این لایحه برای همیشه ملغی گردید. اکنون این لایحه مجدداً بیرون آورده شده و در ۲۳ دسامبر، با این حساب که هیچ‌کس پیش از تعطیلات سال نو متوجه آن نخواهد شد، در لفافه جدیدی مطرح شد.

پیشنهادات گنجانده شده در این لایحه تا حد زیادی شبیه به طرح‌های قبلی است. بنابراین، نمایندگان خواستار اعاده حیثیت از محکومانی هستند که بر اساس از مواد متعددی از قانون، از جمله برای فعالیت‌های ضد انقلابی، و هم‌چنین برای شرکت در گروه‌های راهزنان ضد شوروی، در قتل رهبران شوروی، حزب و کومسومول مشارکت داشتند.

این بدین معنی است که از کل دورۀ «ترور سرخ» (۱۹۲۴-۱۹۱۸) و «سرکوب‌های استالینیستی» (۱۹۵۳-۱۹۲۹) اعاده حیثیت شود، از آن یک ارزیابی سیاسی ارائه شود، و از نظر حقوقی و سیاسی اشخاصی را که پیش از این به دلیل جنایات‌شان در طی شورش‌ها یا اقدامات در کنار تشکل‌های همدست آلمان نازی از آن‌ها اعاده حیثیت نشد، توجیه نمایند.

در عین حال، کمیسیون‌های اعاده حبثیت که درباره شهروندان مشخصی تصمیم‌ می‌گیرند، از افرادی از سازمان‌های غیردولتی (NGOs) یعنی انجمن‌هایی که از بنیادها و سفارت‌‌خانه‌های آمریکایی، اروپایی یا انگلیسی کمک مالی دریافت می‌کنند، تشکیل می‌شوند.

همدستان نازی در قرقیزستان

طبیعتاً، بدون کنترل و تبلیغات عمومی، این کمیسیون‌ها با انگیزه سیاسی به نفع مخالفان دولت شوروی که در قلمرو جمهوری شوروی سوسیالیستی قرقیزستان و در جبهه‌های جنگ جهانی دوم جنگیدند، مرتکب قتل، خرابکاری یا فعالیت‌های جاسوسی شدند، تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهند کرد.

جالب این‌که، خود قانون نقشه‌ها و طرح‌های «بنیاد سوروس- قرقیزستان» را، که بودجه تولید و انتشار کتابی را به یاد قربانیان سرکوب سیاسی تامین کرد، و هم‌چنین طرح «آرشیو باز» را ترویج می‌کند، اقتباس کرده است. وظیفه این طرح‌ها بازنگری با روحیه ضد کمونیستی در تاریخ دوره شوروی جمهوری قرقیزستان در راستای معرفی باسماچی، تروریست‌ها و همدستان نازی بمثابه «رزمندگان برای رهایی ملی کشور» است.

اکنون، بر اساس این قانون در سطح حکومتی، پیش بینی شده است که گزارش‌های مربوط به اعاده حیثیت افراد سرکوب شده و اطلاعات مربوط به آن‌ها در این «کتاب یادمان قربانیان سرکوب سیاسی»، و «سرویس آرشیو دولتی جمهوری قرقیزستان» قرار گیرد، و بر اساس تصمیمات کمیسیون، شکل الکترونیکی گزارش نیز در دسترس عموم قرار گیرد.

آشکار است است که هدف خود قانون بدنام کردن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در چشم نسل جدید و تشدید روند کمونیسم‌زدایی براساس الگوی اوکرایین و بالتیک در دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی شوروی سابق است. از اینرو، پس از نخستین تلاش برای تصویب این قانون در جمهوری قرقیزستان، یک کمیسیون دولتی برای اعاده حیثیت با اهداف مشابه در نوامبر ۲۰۲۰ در قزاقستان تشکیل شد. در آن زمان، نورسلطان فقط لایحه قرقیزستان را که با مشارکت «بنیاد سوروس» و «آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی» تدوین شده بود، مبنا قرار داد.

در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰، جنبش سوسیالیستی قزاقستان کارزار فعالی را علیه فعالیت‌های کمیسیون دولتی برای «اعاده حبثبت نهایی» و تلاش‌های مشابه برای توجیه سیاسی و قانونی شرکت‌کنندگان در شورش‌های ضد شوروی و جنگجویان «لژیون ترکستان ورماخت» و واحدهای «اس اس مسلمانان شرق» انجام داد، که مرد حمایت ده‌ها حزب کمونیست متعلق به «Solidnet» قرار گرفت.

در آن مورد، احزاب کمونیست، جنبش‌ها و سازمان های کهنه سربازان یونان، لهستان، فرانسه، ایتالیا، گرجستان، لتونی، روسیه و سایر کشورها در این باره بیانیه‌هایی صادر کردند. این تشکل‌های همدست بوسیله نازی‌های آلمان علیه پارتیزان‌ها و کارگران مخفی در این کشورها بکار گرفته می‌شد.

و این بار، جنبش سوسیالیستی قزاقستان از احزاب کمونیستی و کارگری، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های کهنه سربازان و جنبش‌های چپ می‌خواهد که با این تلاش برای اعاده حیثیت و توجیه همدستان نازی و شرکت‌کنندگان در جنگ مسلحانه علیه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مخالفت کنند!

این مهم است، زیرا پس از تصویب این قانون در قرقیزستان، قوانین مشابه لزوماً در پارلمان‌های قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان و سایر جمهوری‌های شوروی سابق تصویب خواهند شد. و ما باید علناً این‌را اعلام کنیم و در زمان صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با آن مخالفت نماییم.

شورای سیاسی جنبش سوسیالیستی قزاقستان
۲۹ دسامبر ۲۰۲۲

http://solidnet.org/article/SM-of-Kazakhstan-PREVENT-THE-REHABILITATION-OF-NAZI-COLLABORATORS-IN-KYRGYZSTAN/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/28js7bnb