تسنیم

۱۷ اسفند ۱۳۹۸

اجرای راه‌آهن رشت ـ آستارا به‌علت تعلل دستگاه‌های متولی به تأخیر افتاد

 

گروه ا‌ستان‌ها ـ نماینده مردم آستارا در مجلس از عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ساخت راه آهن رشت به آستارا خبر داد و گفت: روند اجرای این مسیر ریلی به علت تعلل دستگاه‌های متولی به تأخیر افتاده است.

ولی داداشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ضمن انتقاد از عملکرد مجموعه وزارت راه، راه‌آهن جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه برای پیشبرد پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری که قرار بود برای این پروژه جذب شود به علت کوتاهی دستگاه‌های دخیل و متولی روند خوبی ندارد.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت به آستارا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است با سرمایه‌گذاری خارجی اجرایی شود عنوان کرد: بر اساس توافقات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان هزینه ساخت این طرح از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین می‌شود بنابراین نیازی به تزریق منابع داخلی نیست.

داداشی از حضور خود به عنوان نماینده مجلس در جریان مذاکراتی که بین ایران و جمهوری آذربایجان برای نحوه ساخت راه آهن رشت به آستارا شکل گرفته بود سخن گفت و تصریح کرد: به هر حال آستارا به عنوان نماینده کشورمان با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و بدون شک تقویت مناسبات بین این دو کشور بسیار مثمرثمر است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن گلایه از دولت و وزارت امور خارجه از به تأخیر افتادن روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث مسیر ریلی رشت به آستارا خاطرنشان کرد: راه آهن قزوین – رشت بدون اتصال به بندرانزلی و آستارا آن کارایی لازم را ندارد و انتظار داریم دولت برای رفع مشکلات ایجاد شده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی فعال شدن بیشتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور را برای تسریع در روند ساخت پروژه راه آهن رشت – آستارا ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: مزایا و کارکردهای این مسیر ریلی و تکمیل شدن کریدور شمال جنوب از جمله موضوعاتی است که تحقق آن منافع بسیار زیادی را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

نماینده مردم آستارا در مجلس مشارکت جمهوری آذربایجان برای پروژه راه‌آهن رشت به آستارا را گامی بسیار مثبت در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی خواند و گفت: روابط و مبادلات تجاری،‌ اقتصادی بین ایران و کشورهای حاشیه قفقاز در آینده‌ای نه چندان دور با نقش‌آفرینی مثبت گیلان به عنوان منطقه‌ای استراتژیک در شمال کشور مستحکم‌ می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه در صورت عدم تکمیل راه‌آهن رشت -‌ قزوین به سمت آستارا تمام مزیت‌های تجاری این مسیر بالا استفاده باقی می‌ماند عنوان کرد: مسیر ریلی رشت به آستارا و آستارا به آستارا برای فعالان حوزه اقتصادی بسیار پرسود است و می‌تواند به توسعه مبادلات تجاری ایران کمک کند.