تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: مورنینگ استار
۹ دسامبر ٢٠١٣
نویسنده: بریان دنی

برگردان: ع. سهند

 

اوکرائین: داستان ناگفت
پیوندهای جناح هوادار اتحادیه اروپا اوکرائین با راست افراطی

 

امتناع اوکرائین از امضای موافقت‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا، اعتراضات متعاقب و تلاش برای خلع از دولت طی یک رأی عدم اعتماد نافرجام، همه در یک نبرد ژئوپولیتیک بزرگ بین آلمان و روسیه ریشه دارند.

آلمان از اتحادیه اروپا برای فشار وارد کردن برای ادغام اوکرائین در منطقه نفوذ سیاسی و اقتصادی برلین استفاده می‌کند. اما، طرح گسترش آلمان در اجلاس همکاری شرقی اتحادیه اروپا در ویلنیوس به مانع برخورد.

فقط دو کشور، گرجستان ومولدُوا، موافقت‌نامه همکاری اتحادیه اروپا را امضاء کردند، در حالی‌که بلاروس و ارمنستان ترجیح دادند به اتحادیه گمرکی اوروآسیا به روسیه بپیوندند. مسکو فشار خود را، از جمله با تحریم‌های تجاری و دیگر تهدیدات برای نگه‌داشتن اوکرائین خارج از حرکت جدید برلین به شرق، بر کی‌یف وارد کرده بود.

با این وجود، آلمان به تلاش‌های خود برای جدا کردن اوکرائین از منطقه نفوذ روسیه ادامه داده است، و رسانه‌های آلمان اکنون از «نبرد برای اوکرائین» و یک «پرده آهنی جدید» در شرق که باید درهم شکسته شود صحبت می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز به اوکرائین هشدار داده است که اگر به امتناع از پیوستن ادامه دهد با محاصره مالی مواجه خواهد شد.

کاترین اشتون دست نشاندۀ برلین بعنوان مسؤول اصلی روابط خارجی اتحادیه اروپا حتا به اوکرائین بخاطر «مبدل شدن به یک طرف غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اعتماد برای بازارهای بین‌المللی» حمله کرده است. صندوق بین‌الملی پول پیش از این به‌علت امتناع اوکرائین از حذف یارانه به گاز خانوارها، خط اعتباری به مبلغ ١۵ میلیارد دلار در سال ٢٠١١ را تعلیق کرده است.

قراداد با اتحادیه اروپا هم‌چنین به انحصارات اروپایی امکان خواهد داد بازارهای مهم انرژی اوکرائین را بدست آورند. شرکت‌های آلمانی هم اکنون از طريق خط لوله از طريق لهستان و مجارستان و سال آینده از طريق خط لوله اسلواکی گاز طبیعی آن کشور را تأمین می‌کنند، و وابستگی اوکرائین به گاز روسیه را می‌شکنند.

گروه روابط خارجی آلمان، «شورای آلمانی برای روابط خارجی» (DGAP) علناً می‌گوید موافقت‌نامه‌های همکاری سطح پایین باید تحت «نظارت» اجرا شوند و خواهان «اقدامات تعدیل ساختاری سخت و بسیار دردناک» می‌شود.

برای درک معنی این به الزامات سخت بسته‌های کمک که به زندانیان منطقه یورو یعنی یونان، پرتغال، قبرس و دیگر کشورهای عضو تحمیل شد نگاه کنید.

«شورای آلمانی برای روابط خارجی» در دراز-مدت حتا ادغام روسیه را در نظام معاهده اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند، نظام دیکتاتوری مهار‌نشدۀ شرکت‌ها تحت هژمونی برلین که راه را برای گسترش اقتصادی شرکت‌های آلمانی تا اقیانوس آرام باز خواهد کرد.

از اینرو امتناع اوکرائین از امضای موافقت‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا برخی از نقشه‌های امپریالیستی ژرمنی را نقش بر آب کرده است.

این روایت رسانه‌های غربی در حمایت از اعتراضات ائئلاف «هوادار اتحادیه اروپا» در اوکرائین را توضیح خواهد.

پس این فعالین «هوادار دموکراسی» که نمی‌توانند دولت متشکل از «حزب مناطق» رئیس‌جمهور ویکتور یانوکویچ را که از حمایت حزب کمونیست اوکرائین برخوردار است برکنار کنند چه کسانی هستند؟

این آشکارا یک اتحاد نامقدس از محافطه‌کاران، فاشیست‌ها و گروه‌های انتقام‌جویی است که یک کیش را در اطراف همدستان سابق نازی‌ها ارتقاء می‌دهند.

این کیش بویژه بر استپان باندرا، رهبر «سازمان ناسیونالیست‌های اوکرائین، که در ژوئن ١۹۴١ در جریان تجاوز به اتحاد شوروی به نیروهای نازی پیوست، تمرکز دارد. طی بیست سال گذشته مجسمه‌های متعددی از باندرا، به ویژه در غرب اوکرائین، از جمله در شهر کی‌یف محل یکی از بزرگ‌ترین کشتارهای دسته‌جمعی یهودیان، نصب شده است.

در پی انقلاب نارنجی ٢٠٠۴ در اوکرائین، ویکتور یشچنکوف رئیس‌جمهور وقت از «حزب اوکرائین ما» باندرا و همتای نازی او رومن شوخویچ را «قهرمانان اوکرائین» اعلام کرد. حزب اصلی که این کیش را تبلغ می‌کند اتحادیه سراسری اوکرائین به نام اسوبودا (Svoboda – آزادی) است، که رهبر آن اوله تیاهنیبوک است که بر گور یکی دیگر از نازی‌های اوکرائین سخنرانی کرد و به «مافیای یهودی در مسکو» حمله کرد.

این حزب در سال ٢٠٠۹ با انتخاب شدن به اوبلست ترنوپیل (پارلمان) غرب اوکرائین با ٣۵ درصد آرا و کسب ۵٠ کرسی از ١٢٠ کرسی پارلمانی از نظر سیاسی مطرح شد و قدرت آن در حال رشد است.

اسوبودا با «اتحاد اروپایی جنبش‌های ملی»، یک سازمان فراگیر افراطیون راست‌گرا درگیر است. از جمله اعضای آن حزب نئوفاشیستی مجارستان به نام جوبیک (جنبش برای یک مجارستان بهتر) و جبهه ملی فرانسه است. نیک گرفین رهبر حزب ملی بریتانیا معاون رئیس آن است.

اسوبودا همچنین در پی روابط نزدیک‌تر با نئوفاشیست‌های فورزا نیوا (Forza Nuova ) در ایتالیا و حتا با حزب راست افراطی دموکراتیک ملی آلمان بوده است.

اسوبودا سنت همدستان نازی را که در اتحاد شوری تحت اشغال مرتکب جنایات بیشماری شدند، مستقیماً ادامه می‌دهد، با این وجود برلین ساکت مانده است.

حزب وطن یولینا تیموشینکو، که به جرم کلاهبرداری و اختلاس در زندان است، در دور دوم انتخابات گذشته وارد اتحاد انتخاباتی با اسوبودا شد. این به اسوبودا امکان داد ١٠٫۴ درصد آراء و ٣۷ کرسی را در پارلمان ورخونوا ردا بدست آرود. حزب «مشت» ویتالی کلیچکو این اتحاد ضدروسی را کامل می‌کند. کلیچکو قهرمان سنگین وزن بوکس جهان و یک قهرمان ملی است که اعلام کرده است در انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١۵ نامزد خواهد شد. با این وجود، او ممکن است واجد شرایط نباشد زیرا اکثراً در آلمان زندگی می‌کند. حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان علناً اذعان دارد که بنیاد کنراد آدنائر آن وظبفۀ تأسیس یک حزب راست‌گرا در اوکرائین را برای ایجاد یک اکثریت همیشگی هوادار اتحادیه اروپا در کی‌یف، به کلیچکو «محول کرد».

در مراسمی که بنیاد با حضور کلیچکو در بروکسل برگزار کرد، المر بروک نماینده پارلمان اروپایی از اتحاد دمکرات مسیحی آلمان صریحاً گفت چرا برلین چنین منافع نیرومندی در اوکرائین دارد.

این «کشوری است با امکانات اقتصادی بزرگ» با «جمعیتی بسیار تحصیل‌کرده» و با «پیش‌شرط‌های خوب کشاورزی».

از اینرو تعجب‌آور نیست که آلمان می‌خواهد در نشست اتحادیه اروپا که قرار است ماه آینده برگزار شود، برای میلیتاریزه کردن اروپا فشار وارد کند.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/39b3wst8