تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۱۶ ژانویه ۲۰۲۳

هزاران نفر برای گرامیداشت شهادت روزا لوکزامبورگ و کارل لیب‌کنشت راه‌پیمایی کردند

 

روزا لوکزامبورگ و کارل لیب‌کنشت، بنیانگذاران حزب کمونیست آلمان، در سال ۱۹۱۹ به تحریک دولت آلمان کشته شدند.

هزاران نفر در روز یک‌شنبه ۱۵ ژانویه در برلین از «دروازه فرانکفورت» تا «بنای یادبود سوسیالیست‌ها» به مناسبت ۱۰۴-مین سالگرد شهادت روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت، رهبران کمونیست آلمان راه‌پیمایی کردند. فعالین حزب چپ (Die Linke) حزب کمونیست آلمان (DKP)، حزب کمونیست آلمان (KPD)، کارگران جوان سوسیالیست آلمان (SDAJ)، ساختمان کمونیستی (Kommunistischer Aufbau)، حزب مارکسیست-لنینیست آلمان (MLPD) و دیگر گروه‌های چپ در آن شرکت کردند.

تظاهرکنندگان خواستار حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز فوری جنگ روسیه و ناتو در اوکرایین شدند، و هم‌چنین مشارکت آلمان در درگیری‌های امپریالیستی جاری در سراسر جهان را محکوم کردند. شرکت کنندگان برای ادای احترام به شهدا، میخک‌های سرخ را در بنای یادبود سوسیالیست ها قرار دادند. «دنیای جوان» در روز شنبه، ۱۴ ژانویه، در برلین کنفرانس روزا لوکزامبورگ را با شعار: «جنگ جهانی سوم را متوقف کنید» برگزار کرد. این کنفرانس با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر برگزار گردید.

روزا لوکزامبورگ و کارل لیب‌کنشت، بنیانگذاران حزب کمونیست آلمان (KPD)، با هدف سرکوب قیام اسپارتاکیست‌ها، در ۱۵ ژانویه ۱۹۱۹ به تحریک دولت تحت رهبری حزب سوسیال دموکرات آلمان بدست شبه‌نطامیان فاشیست فرای‌کورپس (Freikorps) به قتل رسیدند. قیام اسپارتاکیست‌ها در ژانویه ۱۹۱۹ یک قیام کمونیستی علیه دولت انتقالی پس از جنگ جهانی اول به رهبری حزب سوسیال دمکرات آلمان، برای برپایی یک جمهوری کارگری بود. این قیام بمثابه یک اعتصاب عمومی در ۵ ژانویه آغاز شد و به سرعت به یک درگیری مسلحانه بین کارگران به رهبری حزب کمونیست آلمان و گروه های شبه نظامی راست افراطی که به دستور دولت تحت رهبری حزب سوسیالست آلمان کار می‌کردند، مبدل شد.

پاتریک کوبله، رهبر حزب کمونیست آلمان (DKP) هنگام سخنرانی در راه‌پیمایی ۱۵ ژانویه در برلین، صلح با روسیه و چین، و هم‌چنین پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه مسکو را، که پیامدهای آن شامل افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی و انرژی می‌شود، خواستار شد.
DKP
سویم داگدلن، نماینده حزب چپ، هشدار داد که ناتو در حال «بسیج برای جنگ جهانی سوم» است و عرضه سلاح به اوکرایین باید متوقف شود.

«هیچ پیشینه تاریخی جنگ را توجیه نمی‌کند. هر جنگ یک جنایت است، اما امسال باید از تشدید بیش‌تر جنگ جلوگیری کنیم.»

https://peoplesdispatch.org/2023/01/16/thousands-march-to-commemorate-the-martyrdom-of-rosa-luxemburg-and-karl-liebknecht/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ydjezys7