خبرگزاری جمهوری اسلامی

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

 

هشدار سفیر دمشق به اوکرائین در تشکیل سپاه بین‌المللی/ کی‌یف به ادلب تبدیل می‌شود

 

تهران – ایرنا- ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو سه‌شنبه شب نسبت به تصمیم مقامات اوکراین برای تشکیل آنچه «سپاه بین‌المللی» خوانده شده است، هشدار داد و گفت که این مسأله ممکن است اوکراین را به «ادلب بزرگی در اروپا» تبدیل کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا؛ اشاره حداد به استان ادلب است که به محلی برای حضور نیروهای مسلح مخالف دولت اسد تبدیل شده و بسیاری از کشورهای مختلف در این منطقه حضور دارند.

سفیر سوریه در مسکو به خبرگزاری تاس روسیه و در واکنش به تشکیل سپاه بین‌المللی در اوکراین گفت: ضروری است که جهان این خطر روشن و واضح را درک کند، خطری که در تلاش برای تبدیل اوکراین به ادلب بزرگ در سوریه است.

وی تشکیل سپاه بین‌المللی در اوکراین را تهدیدی برای امنیت روسیه، اروپا و حتی جهان دانست.

سفیر سوریه در مسکو اظهار کرد که به واسطه این گونه اقدامات، کی‌یف با حمایت غرب به تروریست‌ها اجازه نفوذ به اروپا را خواهد داد و به آنان آزادی عمل می دهد.

حداد اضافه کرد: این نیروها با در دست داشتن تسلیحات ناتو در راستای منافع سیاسی کشورهای غربی قرار خواهند گرفت، کشورهایی که هنوز قادر به درک خطری نیستند که چنین اقدامات برای جهان و تمدن بشری ایجاد خواهد کرد.

***

خبرگزاری جمهوری اسلامی

۲۴ فروردین ۱۴۰۱

نیروهای اوکراینی در انگلیس آموزش می‌بینند

 

تهران- ایرنا- وزیر دولت انگلیس تایید کرد که ارتش این کشور در خاک خود به نیروهای اوکراینی که انتظار می رود در چند روز آینده وارد انگلیس شوند، آموزش نظامی خواهد داد.

به گزارش ایرنا، جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح انگلیس به رادیو ال بی سی گفت که ۱۲۰ خودروی زرهی در فرایند آماده سازی هستند و نیروهای اوکراینی که با آنها کار می‌کنند در چند روز آینده برای فراگیری چگونگی هدایت این خودروها به انگلیس خواهند آمد.

موضوع تحویل تسلیحات جدید به مسئولین اوکراینی در سفر غیر منتظره هفته گذشته بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس به کی‌یف از سوی لندن مطرح گردید. جانسون با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین دیدار کرد و بر کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین تاکید کرد.

به غیر از ۱۲۰ خودروی زرهی، بسته کمک های نظامی انگلیس به اوکراین شامل موشک های ضد هوایی استاراستریک، ۸۰۰ موشک ضد تانک NLAW و چند فروند «پهپادهای انتحاری» می شود.

هیپی روز سه‌شنبه در مصاحبه جداگانه‌ای با بی بی سی نیز فاش کرد که این محموله شامل موشک‌های ضدکشتی نیز می‌شود. وی گفت: موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی دوش انداز بیش‌تری هستند که همراه با مهمات نقطه زن و تسلیحات ضد کشتی به اوکراین ارسال می‌کنیم.

لندن یکی از سرسخت‌ترین حامیان مقامات کی یف در رویارویی با روسیه بوده است، زیرا این دو کشور مدت‌ها قبل از شروع درگیری‌ها از رابطه نظامی قوی برخوردار بودند. بریتانیا در حال حاضر بیش از ۴ هزار موشک ضد تانک NLAW به اوکراین ارسال و به کی یف وام بزرگ ۱.۷ میلیارد پوندی (۲.۲ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۱ اعطا کرد تا توانایی های دریایی خود را تقویت کند و در عین حال متحدانش را برای افزایش کمک های نظامی خود به اوکراین در یک جبهه قرار دهد.

انگلیس همچنین به طور فعال به آموزش پرسنل نظامی اوکراینی پرداخته و از سال ۲۰۱۴ عملیات موسوم به «اوربیتال» را اجرا می‌کند. حدود ۲۲ هزار پرسنل نظامی اوکراینی در این پروژه آموزش دیده‌اند، اما در ماه فوریه در پی حمله روسیه به اوکراین این عملیات به حالت تعلیق درآمد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2kpndfhe