تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
نویسنده: عبدالرحمان
۲۸ مارس ۲۰۲۲

هفت سال از جنایات سعودی در یمن

 

جنگ یمن با حمایت آمریکا و انگلیس باعث کشته شدن بیش از ۱۱۰ هزار نفر و نابودی کامل فقیرترین کشور جهان عرب شده است. حدود دو سوم از کل جمعیت حدود 30 میلیونی آن اکنون به نوعی از کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی وابسته هستند.

جنگ یمن بسرکردگی عربستان سعودی رسماً وارد هشتمین سال خود شد. هزاران یمنی روز شنبه، ۲۶ مارس، برای نشان دادن عزم خود برای شکست تجاوز سعودی به خیابان‌های شهرهای بزرگ، از جمله صنعا پایتخت این کشور آمدند. این روز در سال ۲۰۱۵، زمانی که ائتلاف تحت رهبری سعودی تجاوز خود را آغاز کرد، به عنوان «روز پایداری ملی» نامگذاری شد.

تظاهرکنندگان روز شنبه پوسترهایی از حسین بدرالدین و عبدالملک، رهبران جنبش انصارالله (حوثی) که رهبری مبارزه با ائتلاف خارجی را بر عهده دارند، حمل می‌کردند. فرمانداران منطقه و رهبران جنبش در تظاهرات سخنرانی کردند. آن‌ها خواستار عزم بیش‌تر برای شکست آمریکا و اسرائیل شدند و آن‌ها را محرک واقعی جنگ و حامیان دشمنان مردم یمن اعلالم کردند.

سخنرانان هم‌چنین بر سختی‌های ناشی از جنگ، به‌ویژه هزاران حمله هوایی انجام شده توسط نیروهای ائتلاف که صدها غیرنظامی بی‌گناه را کشته، و خانه‌ها و زیرساخت‌ها را ویران کرده، تأکید نمودند. بدرالدین و ملک در سخنرانی‌های خود بر جنایت محاصره همه جانبه هوایی، دریایی و زمینی هفت ساله یمن که توسط عربستان سعودی و متحدانش تحمیل شده، و مانع از رسیدن منابع مهم پزشکی و غذایی به مردم شده است تاکید کردند. این محاصره میلیون‌ها نفر را به دلیل فقدان مراقبت‌های پزشکی مناسب به آستانه گرسنگی و مرگ سوق داده است.

سعی عربستان برای ایجاد سلطه منطقه‌ای
جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ توسط عربستان سعودی، امارات و سایر متحدانش با هدف ایجاد سلطه منطقه‌ای آغاز شده است. مردم یمن به دلیل شورش علیه دولت ناکارآمد و فاسد به رهبری عبدربه منصور هادی، متحد سعودی، مجازات شده‌اند. عربستان سعودی و متحدانش به طور فعال مورد حمایت ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورهای غربی قرار گرفته‌اند. همه آن‌ها هنوز هادی را به عنوان رئیس‌جمهور یمن می‌شناسند و علی‌رغم عدم محبوبیت او می‌خواهند او را به قدرت بازگردانند. هادی که پس از تسلط حوثی‌ها بر صنعا، پایتخت یمن را ترک کرد، اکنون در ریاض در تبعید زندگی می‌کند. او به عنوان متحدی ارزشمند تلقی می‌شود که می‌تواند یمن و منابع آن را در خدمت به ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن قرار دهد.

هم عربستان سعودی و هم آمریکا سعی کرده‌اند با دادن زاویه‌ای منطقه‌ای به جنگ یمن، آن‌را «جنگ نیاتی» ایران مغرفی کنند. آمریکا و انگلیس که با فروش تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار به عربستان سعودی و امارات از جنگ منتفع شده‌اند، ایران را به تامین سلاح برای حوثی‌ها متهم کرده‌اند. هم ایران و هم حوثی‌ها هدف مشترک خود در مخالفت ایدئولوژیک با حضور آمریکا و اسرائیل در منطقه را پذیرفته‌اند، اما ادعای اتحاد بین خود را رد کرده‌اند. با این وجود، رسانه‌های غرب هم‌چنان جنگ یمن را بدون هیچ مبنای اساسی «جنگ نیابتی» می‌نامند.

سازمان ملل، جدای از کمک‌های بشردوستانه در مناطق جنگ زده، نتوانسته است ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را برای پایان دادن به جنگ خود در یمن تحت فشار قرار دهد. علی‌رغم ارائه شواهد کافی به وسیله بازرسان سازمان ملل، به دلیل حمایت ایالات متحده، سازمان ملل متحد نیز نتوانسته عربستان سعودی را در مورد حملات هوایی خود به مناطق غیرنظامی و سایر موارد نقض حقوق بشر پاسخگو قرار دهد. سازمان ملل تحت فشار ائتلاف و متحدان آن‌ها سال گذشته مجبور به انحلال تیم تحقیقاتی در یمن شد. این امر دست عربستان سعودی و متحدانش را برای حملات به هدف‌های غیرنظامی باز گذاشته است.

مقاومت یمن
مردم یمن به رهبری حوثی‌ها علی‌رغم ضعف آشکار خود در برابر ائتلاف بیش از دوازده کشور، توانسته‌اند هزینه‌های سنگینی را به متجاوزان تحمیل کنند. هفته گذشته پهپادهای حوثی توانستند پالایشگاه‌های نفت عربستان را در جده هدف قرار دهند و بر تولید نفت تأثیر بگذارند. این سومین حمله بزرگ به تاسیسات عربستان سعودی از زمان حمله سال ۲۰۱۹ به تاسیسات آرامکو بود که تولید نفت را برای بیش از یک هفته مختل کرد. هم‌چنین، حوثی‌ها در ژانویه توانستند به خطوط دفاعی امارات نفوذ کنند و در یک عملیات نادر به تأسیسات ذخیره‌سازی نفت و یک فرودگاه در ابوظبی حمله کنند.

حوثی‌ها هم‌چنین توانسته‌اند در مقابل نیروهای مسلح وفادار به هادی و ائتلاف تحت رهبری عربستان در میدان مقاومت کنند. آن‌ها کنترل اکثر مناطق پرجمعیت شمال و غرب را در اختیار دارند و توانسته‌اند تلاش‌های عربستان برای حمله از آن سوی مرزهایش در شمال را دفع کنند.

مقاومت در مناسبت‌های مختلف عربستان سعودی را مجبور کرده است پای میز مذاکره بیاید. با این حال، به دلیل اصرار عربستان بر بازگرداندن هادی، همه گفتگوها در رسیدن به توافق قطعی بی‌نتیجه مانده‌اند. در عین‌حال، مقاومت هم‌چنین باعث ایجاد شکاف در ائتلاف تحت رهبری عربستان و خروج برخی کشورها از آن، مانند سودان در سال ۲۰۱۹، شده است. «شورای انتقالی جنوب» (STF) که توسط امارات متحده عربی، نزدیک‌ترین متحد عربستان سعودی در ائتلاف حمایت می شود، در چندین نوبت علیه نیروهای هادی شورش کرده و باعث درگیری‌های داخلی جدی شده است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/3x7ft3m9