تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست جمهوری کوبا
۲۶ اکتبر ۲۰۲۲

همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری در کوبا: در مسیر وحدت و توافق

 

به نظر کوبا – یکی از بنیان‌گذاران «همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری» – این نشست بیست‌و‌دوم در هاوانا، فضای مفید و ضروری برای تبادل نظر و همکاری بین احزاب کمونیست و کارگری جهان بوجود می‌آورد.

برای نخستین‌بار، از تاریخ تأسیس «همایش جهانی احزاب کمونبست و کارگری» در سال ۱۹۹۸، کوبا از امروز تا ۲۹ اکتبر میزبان ۲۲-مین اجلاس آن خواهد بود.

هدف از برگزاری این همایش که در کاخ انقلاب میزبان ۸۲ نیروی سیاسی از سراسر جهان است، همبستگی بین‌المللی با مبارزات کارگران و خلق‌هایی است که با تهاجم امپریالیستی روبه‌رو می‌باشند.

«همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری»، که در حال حاضر از ۱۱۷ سازمان از تمام قاره‌ها تشکیل می‌شود، در پایان دهه ۱۹۹۰، به ابتکار حزب کمونیست یونان، در زمانی که چپ کمونیستی جهان پس از فروپاشی اردوگاه سوسیالیستی اروپا و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با ابهامات زیادی روبه‌رو بود، پدیدار شد.

این نشست با موضوع «همبستگی با کوبا و همه خلق‌های در حال مبارزه. ما متحد، در مبارزه ضد امپریالیستی نیرومند‌تر هستیم، در کنار جنبش‌های اجتماعی و مردمی، ما با سرمایه‌داری و سیاست‌های آن، خطر فاشیسم و جنگ مقابله می‌کنیم. برای دفاع از صلح، محیط زیست، حقوق کارگران، همبستگی و سوسیالیسم» در جزیره کارائیب برگزار می‌شود.

«همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری» در شرایط متشنج بین‌المللی که با درگیری‌های مسلحانه، بحران اقتصادی و پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹، که هنوز پایان نیافته است، مشخص می‌شود، تجزیه‌و‌تحلیل نمایندگان و مهمانان را پیرامون چالش‌های عظیمی که سازمان‌های چپ در مواجهه با تهاجم امپریالیستی، و نیاز به تقویت وحدت و اجماع این نیروهای سیاسی، در مبارزه خلق‌ها برای رهایی واقعی و قطعی خویش، تسهیل خواهد نمود.

این رویداد با تصویب یک بیانیه پایانی و یک برنامه عمل، و بازدید از مکان‌های جالب اجتماعی در پایتخت کشور پایان خواهد یافت. این بازدید برای شرکت‌کنندگان فرصتی خواهد بود تا به واقعیت کوبا، به جوهر عمیقاً انسان ‌انقلاب و به مقاومت خلاقانه مردم کوبا که بیش از شصت سال است با محاصره تشدید شده ایالات متحده مواجه شده‌اند، نزدیک شوند.

از زمان برگزاری «همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری»، یک کار گروه متشکل از ۲۵ حزب از مناطق جغرافیایی گوناگون ایجاد شد، که در میان آن‌ها حزب کمونیست کوبا به نمایندگی از آمریکای لاتین و کارائیب عضو دائم بوده است.

به نظر کوبا – یکی ازکشورهای مؤسس «همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری» – این نشست بیست و دوم در هاوانا فضای مفید و ضروری برای تبادل نظر و همکاری بین احزاب کمونیست و کارگری جهان ایجاد خواهد نمود؛ همایشی برای ارائه پیشنهادهایی که به ارتقای وحدت و همبستگی، بدون مواضع حذفی، با احترام متقابل و بدون دخالت در امور داخلی، جایی که هماهنگی علیه سلطه امپریالیستی وجود دارد، کمک می‌کنند.

زمینه همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری:

● در سال ۱۹۹۸، در آتن، یونان تأسیس شد.

● بوسیله حزب کمونیست یونان، همراه با احزاب دیگر از مناطق گوناگون، ارتقاء داده می‌شود، و به این ابتکار ماهیت جهانی می‌دهد.

● در حال حاضر، مجموعاً ۱۱۷ حزب از همه قاره‎‌ها به همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری تعلق دارند.

● در همایش جهانی احزاب و کارگری، احزاب گوناگون مرتبط با ایدئولوژی مارکسیستی – لنینیستی، کمونیستی و انترناسیونالیستی گردهم می‌آیند.

● کارگروه همایش جهانی احزاب کمونیست و کارگری که در ۵ مارس در پرتغال تشکیل شد، برای نخستین‌بار بار در تاریخ این همایش، کوبا را به عنوان محل برگزاری آن تأیید نمود.

https://www.presidencia.gob.cu/es/noticias/xxii-eipco-en-cuba-en-el-camino-de-la-unidad-y-la-concertacion/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/45be68c2