تارنگاشت عدالت – دوره سوم

منبع: روزنامه چین
شانزدهم مارس ۲۰۲۱

نویسنده: چن یینگکون

 

میانمار به حفاظت از چینی‌ها ترغیب شد

 

پس از آن که در بعداز ظهر یک‌شنبه تعدادی از کارخانه‌های چینی در یانگون به آتش کشیده شد، چین میانمار را به انجام اقدامات بیش‌تر برای حفاظت از شهروندان چینی و دارای‌های آن‌ها ترغیب کرد.

«گلوبال تایمز» به نقل از سفارت چین در میانمار می‌گوید حملات که شامل آتش‌زدن و غارت می‌شود دو کارمند چینی را مجروح کرد و براساس ارزیابی‌های مقدماتی در ۳۲ کارخانه که چین سرمایه آن‌ها را تأمین کرده است ۲۴۰ میلیون یوآن (۳۶٬۹ میلیون دلار) خسارت وارد شد.

سفارت چین در میانمار روز یک‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و وضعیت را «بسیار جدی» خواند.

بیانیه می‌گوید: «چین میانمار را به انجام اقدامات مؤثرتر برای متوقف کردن همه اقدامات خشونت‌بار، تحقیق و مجازات مرتکبین طبق قانون و تضمین جان و مال بنگاه‌های چینی و کارکنان آن‌ها ترغیب می‌کند.»

«ما مردم میانمار را به طرح خواست‌های خود در چهارچوب قانون، و تحریک‌نشدن و مورد استفاده قرار نگرفتن برای تخریب همکاری دوستانه چین- میانمار فرامی‌خوانیم.»

بیانیه می‌گوید سیاست دوستانه چین در قبال میانمار به نفع همه مردم میانمار است و همکاری‌های اقتصادی و تجاری همیشه بر اساس اصل منافع متقابل و با تأکید بر منافع مردم میانمار بوده است.
اکثر کارخانه‌های تخریب‌شده در بخش نساجی و پوشاک قرار دارند که سرمایه‌گذاری چین در آن‌ها حدود ۴۰۰ هزار شغل در میانمار ایجاد کرده است. بیانیه می‌افزاید اقدامات قانون‌شکنان به منافع مردم میانمار نیز آسیب می‌رساند.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه گفت که پس از حملات، سفارت چین بلافاصله با شرکت‌های چینی تماس گرفت و از مراکز پلیس محلی خواست برای تضمین ایمنی بنگاه‌ها و کارکنان چینی اقدام نمایند. و میانمار برای تقویت امنیت مأمورین پلیس و آتش‌نشان‌ها را به آن محلات اعزام کرد.

نگرانی‌های ایمنی
ژائو گفت پکن از نزدیک تغییرات در وضعیت در میانمار را دنبال می‌کند و دربارۀ ایمنی بنگاه‌ها و پرسنل چینی بسیار نگران است. او گفت چین امیدوار است که میانمار اقدامات مشخصی را برای حفاظت از ایمنی شهروندان چینی در میانمار اتخاذ نماید و از تکرار حوادث مشابه قاطعانه جلوگیری کند. به چینی‌ها در میانمار یادآوری شد که هشیاری امنیتی خود را بالا ببرند.

‌ژائو گفت که او امیدوار است که همه طرفین در میانمار آرام و خویشتندار باشند و منافع اساسی مردم میانمار را بخاطر بسپارند. وی از همه طرفین خواست تا اختلافات را از طریق گفتگو و رایزنی در چهارچوب قانون اساسی و قوانین برای پیشبرد روند تغییر دموکراتیک در کشور حل کنند.

ژائو افزود وظیفه اصلی اکنون جلوگیری از خونریزی جدید و کاهش هر چه زودتر تنش‌ها است.

در عین‌حال، «شورای اداری دولت میانمار» در روز دوشنبه به نقل از «دفتر فرمانده کل قوای دفاعی» اعلام کرد که شهر‌های یانوگون در داگون شمالی، داگون جنوبی، سیکان داگون و اوکالاپای شمالی تحت حکومت نظامی قرار دارند.

شورا به فرمانده منطقه یانگون برای انجام کار امنیتی، و حفظ حکومت قانون و آرامش، قدرت اداری و قضایی داد. در روز یک‌شنبه، در شهرهای هلینگتایا و شو پی تار در منطقه یانگون پس از آن‌که چندین کارخانه آتش زده شدند حکومت نظامی اعلام شد.

در ۱ فوریه برای یک سال در میانمار وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و قدرت حکومتی به فرمانده کل قوای دفاعی، ژنرال ارشد مین آنگ هلاینگ، رییس «شورای اداری دولت» که اخبراً تشکیل شد منتقل گردید.

https://global.chinadaily.com.cn/a/202103/16/WS60500d07a31024ad0baaf6b2.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4yptd6pe