تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
۲۶ مه ۲۰۲۲

ژان لوک گدار: «جشنواره کان یک ابزار تبلیغاتی، زلنسکی یک بازیگر بد است»

 

هفتاد و پنجمین جشنواره سالانه فیلم کان روز یکشنبه ۲۲ مه، با حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکرائین، که در شب افتتاحیه در یک پیام ویدئویی پیرامون اهمیت فیلم‌سازی در بحبوحه جنگ سخنرانی کرد، آغاز شد.

ژان لوک گدار، کارگردان افسانه‌ای فرانسوی – سوئیسی، یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌سازان اروپایی قرن بیستم، در توضیح حضور تبلیغاتی زلنسکی در کان، نوشت:

«ناگفته نماند که سخنرانی زلنسکی در جشنواره کان، اگر به آن از زاویه‌ای که «صحنه‌پردازی» نامیده می شود نگاه کنید: یک بازیگر بد، یک کمدین حرفه‌ای، زیر چشم متخصصان دیگر در حرفه‌های خود بود. فکر می‌کنم باید مدت‌ها پیش چیزی در همین راستا گفته باشم. بنابراین، صحنه‌پردازی یک جنگ جهانی دیگر و خطر یک فاجعه دیگر لازم بود تا بدانیم جشنواره کان یک ابزار تبلیغاتی، شبیه هر ابزار تبلیعاتی دیگر است. آن‌ها زیباشناسی غربی را تبلیغ می‌کنند…

درک این موضوع کار سختی نیست، اما به نظر می‌رسد باشد. حقیقت تصاویر به کندی پیش می رود. حال تصور کنید که خود جنگ این زیبا‌شناسی است که در یک جشنواره جهانی- که سهامداران آن کشورهای درگیر در تضاد، یا بهتر است بگوییم «در تضاد منافع» هستند، مستقر شده، و نمایش‌هایی را پخش می‌کنند که همه ما – من و شما – تماشاگران آن هستیم… من می‌شنوم که ما اغلب از «تعارض منافع»، که نکرار مکرر است می‌گوییم. هیچ تعارضی کوچک یا بزرگی وجود ندارد، مگر این‌که منافعی در میان باشد. بروتوس، نرون، بایدن، یا پوتین، قسطنطنیه، عراق یا اوکرائین- به غیر از قتل‌عام- چیز زیادی تغییر نکرده است.»

http://www.idcommunism.com/2022/05/jean-luc-godard-cannes-festival-is-a-propaganda-tool-zelensky-a-bad-actor.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mryah26v