تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۱۸ آوریل ۲۰۲۲

کمونیست‌های فنلاند و سوئد به جای پیوستن به ناتو، خواستار حفظ بی‌طرفی هستند

 

سازمان‌های کمونیستی در فنلاند و سوئد از دولت‌های متبوع خود خواسته‌اند تا در سیاست خارجی بی‌طرف بمانند و از پیگیری عضویت در ناتو در بستر جنگ جاری در اوکرائین خودداری کنند. حزب کمونیست فنلاند و حزب کمونیست سوئد نسبت به قصد دولت‌های خود برای پیوستن به ائتلاف جنگی ناتو ابراز نگرانی کردند. در ۱۳ آوریل، در یک نشست مطبوعاتی مشترک در استکهلم، پایتخت سوئد، سانا مارین نخست‌وزیر فنلاند و ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر سوئد اظهار داشتند که چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از شروع جنگ در اوکرائین به شدت تغییر کرده است، و تصمیم برای تقاضای عضویت در ناتو می‌تواند بزودی اتخاذ شود.

هم سوئد و هم فنلاند از زمان شروع جنگ سرد سیاست بی‌طرفی را در قبال دستورکار ایالات متحده و اتحاد شوروی سابق، بعداً روسیه، دنبال کرده‌اند. علی‌رغم فشار قابل توجه بخش‌های مرکز و راست -مرکز برای پیوستن به ناتو، فنلاند و سوئد برای مدت طولانی به بی‌طرفی رسمی متعهد مانده‌اند. اما جنگ جاری در اوکرائین باعث افزایش نظامی‌گری و روس‌هراسی در منطقه شده است، و بخش‌هایی از احزاب سوسیال دموکرات در این دو کشور تبلیغات برای به عضویت در ناتو را افزایش داده‌اند.

در ۱۶ آوریل، جی سی وایسنن از حزب کمونیست فنلاند به «پیام مردم» گفت که حزب او به وضوح با عضویت احتمالی فنلاند در ناتو و تقویت هرگونه طرح برای پیوستن به اتحادهای نظامی در اتحادیه اروپا مخالف است. وی گفت «بحران‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌های جهانی نیازمند این است که کشورها و مناطق از قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و روسیه و درگیری‌هایشان دور بمانند تا به مثابه یک مرجع بی‌طرف و مورد احترام برای تسهیل گفت‌وگوهای لازم و یافتن گام‌های متقابل در جهت تفاهم و ایجاد صلح عمل نمایند.»

وی افزود: «حزب کمونیست فنلاند با افزایش بودجه نظامی فنلاند و معامله جنگنده اف-۳۶ مخالف است. ما در کنار جنبش صلح اروپایی ایستاده‌ایم و خواهان منابع بیش‌تر برای ایجاد جامعه مدنی صلح و ابتکارات مشارکتی هستیم. حزب کمونیست فنلاند مخالف جنگ روسیه در اوکرائین است، اما ما روسیه را یک همسایه می‌بینیم و نه یک دشمن.»

آندریاس سورنسون از حزب کمونیست سوئد در روز شنبه، ۱۶ آوریل، به «پیام مردم» گفت «از زمان شروع جنگ در اوکرائین، نظامی‌گری افزایش یافته و تبلیغات طرفدار ناتو در کل فضای رسانه‌ای مخابره شده است. این اقدامات زمینه را برای عضویت رسمی سوئد در ناتو فراهم کرده است، سیاستی که ما آن را یک تحول بسیار خطرناک می دانیم.»

وی افزود: «ما با عضویت کشورمان در ناتو مخالفیم، زیرا این نه تنها امپریالیسم سوئد را تقویت می‌کند، بلکه بلوک امپریالیستی ناتو – اتحادیه اروپا – ایالات متحده آمریکا را نیز مستحکم می‌کند. این امر به نوبه خود سوئد را در خط مقدم تضاد حادی قرار می‌دهد، و مردم آن‌را به هدف احتمالی در درگیری‌های آینده مبدل می‌نماید، و هم‌چنین تضادهای ذاتی نظام سرمایه‌داری – امپریالیستی را تشدید می‌کند.»

https://peoplesdispatch.org/2022/04/18/communists-urge-finland-and-sweden-to-maintain-neutrality-instead-of-joining-nato/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/5dkjrcdy