تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: روسیه امروز
۵ مه ۲۰۱۶

ارکستر سنفونی روسیه به رهبری والری گرگیف برنامه بی‌نظیری در شهر باستانی پالمیرا (تدمر) که اخیراً از دست افراد «دولت اسلامی» آزاد شد اجرا کرد. هدف کنسرت که در گرامیداشت قربانبان افراط‌گرایی برگزار شد، گسترش امید پیروزی صلح بر جنگ و تروریسم است.

کنسرت ارکستر سنفونی «نیایش برای پالمیرا- موسیقی ویرانه‌های باستانی را زنده می‌کند» نام دارد و در تئاتر رومی پالمیرا، یکی از امکانی که پس از تصرف شهر به دست «دولت اسلامی» هنوز  دست نخوده مانده برگزار شد. این محل پیش از هجوم تروریست‌ها به منطقه محل برگزاری جشنواره سالانه پالمیرا بود.

سازمان‌دهندگان گفتند برنامه موسیقی برای گرامیداشت آن‌هایی بود که برای آزاد کردن شهر از «دولت اسلامی» جان باختند، و همچنین از تلاش‌های عظیم برای بازسازی جواهرات معماری ویران شده پالمیرا حمایت می‌کند.

در کنسرت آثار موسیقیدانانی مانند سرگئی پروکوفیف، یوهان سباستیان باخ و رادیون شچدرین اجرا شد، و طی آن سرگئی رولدوگین نوازنده ویولن‌سل و پاول میلیوکف نوازنده ویولن نیز بر روی صحنه حضور یافتند.

گرگیف از جمله نخستین چهره‌هایی بود که برای کمک به شهر جنگ‌زده که طی ۱۰ ماه اشغال توسط تروریست‌ها ویران شد، اعلام آمادگی کرد. پالمیرا در ماه مارس به دست نیروهای سوری با حمایت هوایی روسیه آزاد شد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه گفت او کنسرت را نشانۀ یادبود قربانیان افراط‌گرایی، و بمثابه نوید پیروزی امید بر تروریسم در سراسر جهان می‌بیند.

او گفت «من آن‌را نشانۀ بزرگداشت، یادبود و امید می‌دانم» و افزود که همه باید «از زنده‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند سپاسگزار باشند.»

پوتین از مردم خواست «همه قربانیان ترور» را بیاد آورند و «نه فقط برای احیای پالمیرا بمثابه میراث فرهنگی بشر، بلکه برای نجات تمدن مدرن از این خطر دهشتناک-تروریسم بین‌المللی- امیدوار باشند.»

کنستاتین دوگلف سرپرست بخش حقوق بشر وزارت امورخارجه روسیه در توئیتر نوشت: «کنسرت در پالمیرا یک پاسخ معنوی نیرومند به کسانی است که می‌خواستند سوریه را نابود کنند و کشور را در امتداد خطوط مذهبی و قومی تجزیه و آن‌را از اصول مسیحی محروم نمایند.»

پالمیرا توسط یونسکو به‌مثابه یک میراث فرهنگی به ثبت رسید و در سال گذشته شاهد و ویران‌سازی بناهای باشکوهی مانند برج پیروزی، معبد بعل‌شمین، و معبد بعل بود.

تروریست‌ها موزه‌های پالمیرا را نیز غارت و نمایشگاه‌های ارزشمند آن‌را تخریب کردند. یک تیم از کارشناسان بین‌المللی در حال‌حاضر برای حفظ چیزی که پس از سلطه ددمنشانه «دولت اسلامی» بر شهر باقی مانده و برای بازسازی آثار باستانی که شدیداً آسیب دیده کار می‌کند.

در آوریل، مهندسین روسی پاکسازی پالمیرا را کامل کرده و نزدیک به ۳۰۰۰ دستگاه انفجاری و نزدیک به ۲۳۰ هکتار (۲,۳ کیلومتر مربع) را مین‌زدایی کرده و نتیجتاً «یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های جهادیون» را با بیش از ۱۲,۰۰۰ دستگاه انفجاری خنثا نمودند.

پالمیرا نخستین محل جنگ‌زده‌ای نیست که استاد شهیر موسیقی در آن کنسرت داده است. گرگیف برای گرامیداشت قربانیان حمله ۲۰۰۸ گرجستان در تئاتر مارینسکی در اوستیای جنوبی کنسرتی را رهبری کرد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/h6cf2fth