تارنگاشت – عدالت  دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۴ دسامبر ۲۰۲۱

 

اعتراض مراکشی‌ها علیه عادی‌سازی روابط با اسراییل

 

در ۲۹ نوامبر، «روز جهانی همبستگی با خلق فلسطین»، چندین گروه حقوق بشر و شهروندان در اعتراض به عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل، در رباط پایتخت این کشور به تظاهرات در برابر پارلمان پیوستند.

مردم به عادی‌سازی رسمی روابط مراکش با اسرائیل پس از امضای قرارداد همکاری امنیتی بی سابقه بین دو کشور در ۲۴ نوامبر اعتراض کردند.

این توافق‌نامه همکاری امنیتی بین دو کشور را «در همه شکل‌های آن» در مواجهه با «تهدیدها و چالش‌های منطقه‌ای» مشخص می‌کند.

تظاهرکنندگان در پاسخ به فراخوان «جبهه مراکش در حمایت از فلسطین و علیه عادی‌سازی»، شعارهایی در محکومیت «توافق ننگ و خیانت» سر دادند.

همانطور که «میدل ایست مانیتور» گزارش داد، «جبهه مراکش» آنچه را که استفاده از مراکش بمثابه وسیله‌ای از جانب رژیم صهیونیستی [اسرائیل] برای دستیابی به طرح‌های توسعه‌طلبانه خود در مغرب بزرگ نامید رد کرد و خواهان لغو عادی‌سازی با اسرائیل شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از در ۲۵-۲۳ نوامبر به رباط سفر کرد، او نخستین وزیر دفاع اسرائیل است که از سال ۲۰۰۰ به این کشور سفر می‌کند.

معامله «عادی‌سازی» و سفر گانتز تقریباً یک سال پس از امضای «پیمان ابراهیم» در دسامبر ۲۰۲۰ بین چهار کشور عربی (امارات متحد عربی، بحرین، سودان و مراکش) و اسرائیل در معامله‌ای با میانجی‌گری ، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده صورت می‌گیرد.

بمثابه بخشی از این پیمان، ایالات متحده پذیرفت حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل از جانب این کشور به رسمیت بشناسد. این پذیرش اشغالگری مراکش بطور گسترده، به ویژه با توجه به حملات مستمر مراکش به مردم صحراوی که دهه‌ها برای تعیین سرنوشت خود می‌جنگند، وسیعاً محکوم شد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/9btavwdw