جوان آنلاین

نویسنده: سیدعبدالله متولیان
۱۵ آذر ۱۴۰۱

۱۶ آذر نماد هویت جنبش دانشجویی تراز انقلاب

 

همه چیز از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت امریکا، کودتا علیه ملت و دولت قانونی ایران را «پیروزی سیاسی امیدبخش قوای آزادی» نامید آغاز شد. به فاصله کمتر از سه ماه از کودتا، اولین نهال بیداری و استکبارستیزی دانشجویی در ۲۴ آبان همان سال (با خبر سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور امریکا در ۱۸ آذرماه به ایران) جوانه زد و جنبش اعتراضی دانشجویی علیه دخالت بیگانگان شکل گرفته و نهال نوپای جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر همان سال و در کمتر ازدو روز مانده به ورود نیکسون به ایران، به خون نشست و سربازان ارتش کودتا، دانشکده فنی دانشگاه تهران را به خاک و خون کشیده و سه نفر از دانشجویان را به شهادت رساندند.

نهال نوپای جنبش دانشجویی در طول دوران مبارزه، رنج و سختی‌های در بند شدن و اسارت و شکنجه در شکنجه‌گاه‌های کودتاچیان پهلوی را به جان خریده و با سرعتی شگرف به درختی تنومند در دهه ۵۰ و ۶۰ تبدیل شد که سهم بسیار مهمی در ایجاد، پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی را به خود اختصاص دادند. جانفشانی برای ر‌هایی کشور از چنگال اشغالگران بعثی با تقدیم حدود ۳ هزار شهید و لاله در خون غلتیده، تنها یکی از ثمرات و برکات شجره طیبه جنبش دانشجویی ایران است که در بین آن‌ها فرماندهان عاشورایی همانند زنده یاد متوسلیان و شهیدان باقری، همت، زین‌الدین، وزوایی، ورامینی، پیچک، شهبازی و…، چون خورشیدی در آسمان پرستاره جنگ تحمیلی نورافشانی می‌کنند.

جنبش اصیل دانشجویی، کشور را متعلق به خودش می‌داند و برای بقای انقلاب و صیانت از ریل‌گذاری درست انقلاب، جنگیده و با تسخیر لانه جاسوسی و پایین کشیدن بت تفرعن استکباری امریکا، انقلاب دوم (بزرگ‌تر از انقلاب اول) را رقم زده است. جنبش اصیل دانشجویی نه طلبکار بلکه همواره خود را بدهکار انقلاب دانسته و برای ادای دین خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. جنبش دانشجویی آرمان‌گرا و کلان نگر بوده و هرگز دامن خود را به چرب و شیرین دنیا و وساوس شیطانی و ریاست طلبی آلوده نساخته است.

جنبش اصیل دانشجویی منشأ تحول‌خواهی و موتور پرقدرت تفکر و گفتمان انقلابی است و در برابر پلشتی، زشتی، ناکارآمدی و توهم غربگرایی، تفکر و گفتمان غیرانقلابی و اسلام امریکایی و سرمایه دازی و اسلام مرفهین بی درد ایستاده و در دفاع از حریم کبریایی نظام اسلامی پرچم عدالتجویی را به اهتزاز درآورده است. بزرگ‌ترین افتخار جنبش دانشجویی ایران این است که مزرعه رویش‌های انقلاب است و همین رویش‌ها، بازتولید نظام اسلامی و جلوگیری از انحراف و خروج قطار انقلاب از ریل حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی را تضمین کرده است. دانشجوی انقلابی در طول ۴۴ سال گذشته همواره در میادین مختلف جنگیده است، از یک سو در برابر توحش، سلطه گری و فشار‌های ظالمانه دشمن، مردانه سینه سپر کرده و از دیگر سو در جبهه داخلی در برابر نفوذ جریانی و دورویی، نفاق، دنیاطلبی، غربگرایی و رانت‌خواری احزاب سیاسی محکم ایستاده و در میدانی دیگر برای تطهیر دامن نظام از فقر و فساد و تبعیض و رانت‌خواری تلاش کرده و در عین حال در سنگر علم و دانش منشاء تحول، نوآوری، تولید علم، و سنگربان پیشرفت کشور بوده است. جنبش دانشجویی گفتمان ساز، تحول‌آفرین، تصمیم ساز، عدالتخواه و آرمانگرا است و در یک کلمه حافظ امنیت همه‌جانبه کشور است.

آنچه که این روز‌ها در فضای دانشگاهی کشور توسط دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنان تصویرگری می‌شود، آدرس غلطی است که در جنگ ترکیبی در پی ویران نشان دادن کشور و آلوده ساختن دامن جنبش دانشجویی به پلشتی‌های اخلاقی است. جنبش دانشجویی در عین حالی‌که پرچم استقلال، عدالت و آزادی را به دوش می‌کشد با وارونه نمایی دلقک‌های اجاره‌ای مبارزه می‌کند. بی‌تردید دامن جنبش اصیل دانشجویی نه تنها با تلاش ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر دانشجوی فریب خورده (از جمع ۲۰هزار نفری دانشجویان یک دانشگاه) برای تغییر گفتمان دانشجویی و تقلیل مطالبات از استقلال طلبی، عدالت‌جویی و آرمان‌خواهی به سمت منکرات اخلاقی، اختلاط جنسی، نحوه تغذیه و… آلوده نخواهد شد، بلکه به جرئت می‌توان گفت جنبش دانشجویی از این تهدید فرصت ساخته و بر سرعت خود برای ساختن خانه نیمه ساز انقلاب خواهد افزود. دانشگاه جای دغدغه است، اما نه دغدغه بی فرهنگی و لاابالی گری بلکه جای مقاومت و ایستادگی است، جای تصمیم‌سازی است نه برای ویران‌گری بلکه برای آبادانی، جای بسیج اراده هاست، اما نه برای ناامیدسازی بلکه برای ایجاد امید و آرامش، دانشگاه جای تولید علم، دشمن شناسی، امیدآفرینی، اعتمادسازی و برنامه ریزی است.

۱۶ آذر نماد هویت دانشجوی انقلابی است و دلقک‌های اجاره‌ای و امپراتوری رسانه‌ای غرب در میدان جنگ ترکیبی، در تلاش برای تغییر این نماد افتخارآفرین، هویت دانشجو را نشانه رفته است. حقیقت این است که پس از خنثی‌سازی تهدیدها، چون کشور در مسیر پیشرفت و غلبه بر فشار‌های نظام سلطه و خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار گرفته، دشمن احساس خطر کرده و از سر ناتوانی و ضعف با دل بستن به تحریف و پروپاگاندای دروغ برای منحرف ساختن جنبش دانشجویی تلاش می‌کند. اما دانشجوی انقلابی با عقبه ۷۰ساله خود خوب می‌داند که قدرت هژمون و تمام کنندگی امریکا در حال بی اثر شدن و خاموشی است و با فروپاشی هژمون نظام سلطه و در شکل‌گیری نظام جدید جهانی وظیفه‌ای بس سنگین و سرنوشت ساز دارد و در شرایط کنونی مثل دهه اول انقلاب باید آستین‌ها را بالا بزند و در وسط میدان نظم جدید جهانی برای تشکیل تمدن نوین و بزرگ اسلامی نقش آفرینی کند.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ypzjxrer