سرود ۹ مه

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: ابتکار کمونیستی اروپایی
۶ مه ۲۰۲۲

اطلاعیه دبیرخانه «ابتکار کمونیستی اروپایی» به‌مناسبت ۹ مه

 

ما با افتخار ۹ مه را که نقطه عطفی در پیروزی کبیر ضدفاشیستی خلق‌ها بود، گرامی می داریم. ما به میلیون‌ها انسانی که جان خود را فدا کردند، اسلحه در دست جنگیدند و علیه محور امپریالیستی فاشیستی آلمان-ایتالیا-ژاپن و متحدانشان مبارزه کردند، ادای احترام می‌کنیم.

ما به سهم تعیین‌کننده اتحاد شوروی و ارتش شکوهمند سرخ که متحمل ۲۰ میلیون تلفات شدند، و سهم ارزشمند احزاب کمونیست که رهبری جنبش‌های آزادیبخش ملی و ضدفاشیستی در سراسر جهان را بر عهده داشتند، ارج می‌نهیم.

ما از پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها الهام می‌گیریم و مبارزه روزانه خود را علیه اتحادیه اروپا و دولت‌های بورژوایی، علیه همه کسانی که بنحو تحریک آمیزی سعی می‌کنند ۹ مه را تحریف کرده و آن را به «روز اتحادیه اروپا» تبدیل کنند، تقویت می‌نماییم. ما به مخالفت با کسانی که سعی می‌کنند با یکسان دانستن کمونیسم با هیولای فاشیسم و جعل تاریخ، سیاه را به سفید مبدل نمایند، تا مردم، به‌ویژه جوانان، پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها و درس‌های تاریخی آن را فراموش کنند، ادامه می‌دهیم.

جنگ جهانی دوم، مانند جنگ اول و جنگ کنونی در اوکرائین، نتیجه تضادها و رقابت امپریالیستی برای تقسیم دوباره بازارها و مناطق نفوذ بود. مردم برای تهاجم شایان سرزنش روسیه به اوکرائین، مانند مداخلات قبلی ایالات متحده- ناتو- اتحادیه اروپا که منجر به آن شد، بهای سنگینی می‌پردازند: مردم کشته و زخمی، آوارگان، انرژی و سوخت بسیار گران، و قیمت‌های بالا. بهانه‌هایی که امپریالیست‌های طبقات بورژوازی برای جنگ امپریالیستی در اوکرائین به کار می‌برند، با کمونیسم- ستیزی، موعظه‌های غیرتاریخی و شعارهای ادعایی نازی‌زدایی همراه است. تاریخ پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها و به طور کلی جنگ جهانی دوم به وضوح ثابت می‌کند که نازیسم-فاشیسم مخلوق خود نظام سرمایه‌داری است. به همین دلیل است که مبارزه با فاشیسم از مبارزه با نظام سرمایه‌داری که آن را به وجود می آورد، جدایی ناپذیر است. . ما تلاش نیروهای بورژوایی برای غصب مبارزه ضدفاشیستی و پیروزی خلق‌ها را رد می‌کنیم. «ضدفاشیسم» کاملاً دروغین و ریاکارانه آن‌ها مملو از ضدکمونیسم است.

به همین دلیل است که امروز سمت درست تاریخ در اردوگاه خلق‌ها علیه اردوگاه امپریالیست‌ها، در مبارزه هر کشور علیه جنگ امپریالیستی در اوکرائین، در مبارزه برای توقف فوری شرکت و مداخله هر کشور یافت می‌شود.

ما از پیروزی بزرگ ضدفاشیستی درس می گیریم. سوسیالیسم بار دیگر برتری خود را با این واقعیت غیرقابل انکار ثابت کرد که در همان سرزمینی که در آن امروز کشتار مردم جریان دارد، خلق‌ها و اقوام مختلف دهه‌ها با هم در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی کردند. ما به این باور تزلزل‌ناپذیر ادامه می‌دهیم که سوسیالیسم بهنگام و ضروری است، که سوسیالیسم تنها پاسخ به نظام ددمنش سرمایه‌داری است که فقط فقر، جنگ و آوارگی می‌آفریند.

https://www.initiative-cwpe.org/en/news/Statement-of-Secretariat-of-the-ECI-on-9-May/

***

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری
۸ مه ۲۰۱۸

زنده باد حماسه نهم مه!

 

در ۹ مه ۱۹۴۵، در برلینِ به تصرف ارتش سرخ درآمده، نازی‌ها تسلیم خود را به جمهوری‌های سوسیالیستی اتحاد شوروی که به جنگ جهانی دوم یا جنگ کبير میهنی پایان دادند، امضاء کردند.

در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱، نازی‌ها به مرزهای اتحاد شوروی حمله کردند و با بسیج حدود ۴٫۵ میلیون سرباز با پشتیبانی ۶۰۰‌ هزار خودرو، ۷۵۰ هزار اسب و حدود ۲۷۰۰ هواپیما (بیش از نیمی از نیروی هوایی آلمان) به دروازه‌های مسکو رسیدند. نازی‌ها که در نتیجه مقاومت مجبور به عقب‌نشینی شده بودند، هدف استراتژی جدید خود را تحت کنترل گرفتن استالنیگراد قرار دادند، جایی که در ژوئیه ۱۹۴۲ بی‌رحمانه‌ترین و خشونت‌بارترین نبرد سراسر جنگ، آغاز شد.

ارتش سرخ و خلق مسلح علیه تصرف هر بلوک، هر خیابان، هر خانه، هر اتاق مقاومت کرد. میلیشیای کارگری تشکیل شد. یکی از صحنه‌های این مبارزه تاریخی کارخانه تراکتورسازی بود که کارگران وارد مبارزه با سربازان متجاوز مسلح به سلاح‌های سنگین شدند. در ۲ فوریه ۱۹۴۳، استالینگراد آزاد شد.

هنگامی که ارتش سرخ به سمت پایتخت حکومت نازی در حال پیشروی بود، هیتلر در ۳۰ آوریل خودکشی کرد و در ۹ مه ۱۹۴۵ آلمان‌ها تسلیم به شوروی‌ها را پذیرفتند.

این یک پیروزی استراتژیک سرنوشت‌ساز برای آیندۀ بشریت بود. این موازنه جهانی نیروها را به سود کارگران و خلق‌ها تغییر داد و جنبش‌های رهایی‌بخش ملی و استعمارزدایی را تقویت کرد. در این خط سیر تاریخی بود که در ۳ اکتیر ۱۹۴۵ فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری تأسیس شد.

با این وجود، ۷۳ سال پس از آن تاریخ، خطر یک جنگ جهانی جدید بر سر روابط بین‌الملل در گردش است. امپریالیسم آمریکا و متحدین آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به درگیری‌هایی که به طور جدی صلح جهانی را تهدید می‌کنند و به شکل‌های قدیم و جدید موجب رشد فاشیسم و انواع گوناگون عدم تحمل می‌شود، دامن می‌زنند.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با تأکید مجدد بر تعهد خود به دفاع از صلح جهانی، حقوق خلق‌ها، به ویژه طبقه کارگر و باورمند به چشم‌انداز سوسیالیستی به مثابه آینده بشریت، به سالگرد این حماسه درود می‌فرستد.

زنده باد ۹ مه ۱۹۴۵، روز پیروزی اتحاد شوروی بر نازیسم و فاشیسم!

آن خادمان استثمار و امپریالیسم که امروزه سعی دارند فاکت‌های تاریخی را با افترا و دروغ بازنویسی کنند، باید ناکام شوند.

احترام ابدی به میلیون‌ها سرباز، مرد و زن که در این مأموریت برای بشریت از پا درآمدند!

دبیرخانه

http://www.wftucentral.org/long-live-the-may-9th-epopee/

***

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: خبرگزاری بین‌المللی کمونیستی
۸ مه ۲۰۱۷

۷۲ سال پس از پیروزی ضدفاشیستی بزرگ خلق‌ها

 

ابتکار کمونیستی اروپایی در روز هفتم مه در برلین یک مراسم انترناسیونالیستی مهم با موضوع زیر برگزار کرد:

«۹ مه، ۷۲ سال پس از پیروزی ضدفاشیستی خلق‌‌ها: ما با الهام از اين رويداد، به مبارزه علیه تحریف تاریخ توسط سرمایه اتحادیۀ اروپایی ادامه می‌دهیم. برای سرنگونی نظامی که بحران، جنگ، فاشیسم می‌آفریند.»

در اين مراسم یک هیأت نمایندگی نيز از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیست يونان و به سرپرستی گیورگوس مارینوس عضو هيأت سیاسی، شرکت داشت.

مراسم از جانب سازمان‌های حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست ترکیه در آلمان حمایت می‌شد. فهرست احزاب شرکت‌کننده به شرح زیر است:

حزب کمونیست انقلابی فرانسه
قطب نوزایی کمونیستی در فرانسه
حزب کمونیست یونان
حزب کارگران ایرلند
حزب کمونیست ایتالیا
حزب کمونیست خلق‌های اسپانیا
حزب سوسیالیست کارگری کرواسی
حزب کمونیست کارگری بلاروس- بخش حزب کمونیست اتحاد جماهبر شوروی سوسیالیستی
حزب کمونیست نروژ
حزب کارگران مجارستان
حزب کمونیست لهستان
حزب کمونیست کارگری روسیه
حزب کمونیست سوئد
حزب کمونیست ترکیه

نماینده‌ای از حزب کمونیست آلمان نیز در مراسم حضور داشت.

در صبح، نمایندگان احزاب ابتکار کمونیستی اروپایی از بنای یادبود جنگ شوروی در پارک ترپ‌تاور، آرامگاه هزاران سرباز ارتش سرخ که در یک نبرد سخت برای تصرف برلین در آوریل و مه ۱۹۴۵ در آنجا جان باختند، حضور یافتند و یک تاج گل نثار کردند. مجسمه باشکوه سرباز شوروی در مرکز بنای یادبود قرار دارد.

برنامه مراسم با سخنرانی نمایندگان احزاب کمونیست شرکت‌کننده در«ابتکار» آغاز شد و با یک کنسرت از سرودهای ارتش سرخ و دیگر سرودهای انقلابی ادامه یافت. پس از سخنرانی افتتاحیه نمایندگان منطقه‌ای حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست ترکیه، احزاب شرکت کننده اعلام کردند که تلاش‌های امپریالیست‌ها در تحریف تاریخ نمی‌تواند این واقعيت را که پیروزی علیه فاشیسم به ارتش سرح تعلق دارد، پنهان کند.

دبیرخانه ابتکار کمونیستی اروپايی در بیانیه-دعوت‌نامه مراسم و در اشاره به اهمیت پيروزی بزرگ ضدفاشیستی خلق‌ها، نوشت:

«در روز اول ماه مه ۱۹۴۵، پرچم سرخ با داس و چکش، پرچم اتحاد شوروی، بر فراز رایشتاگ به اهتزاز درآمد. در ۹ مه، آلمان فاشیستی بدون قیدو‌شرط تسلیم شد. بدينسان پیروزی علیه بلوک فاشیستی امپریالیستی تضمين شد. ارتش سرخ، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با خسارات و قربانی‌های عظیم برای رهایی خلق‌ها، یک نقش قطعی در درهم شکستن آن ایفاء کرد.

اتحادیه اروپا، و طبقه بورژوازیی در هر کشور سعی می‌کنند این حقیقت تاریخی را پاک کنند.

آن‌ها سعی در بازنویسی تاریخ دارند تا درس‌هایی را که امروز می‌تواند مبارزه خلق‌ها را تقویت کند، پاک کنند. آن‌ها تاریخ رویدادهای این دوره را تحریف می‌کنند و به تلاش‌های خود برای نامیدن نهم مه به عنوان «روز اروپا» ادامه داده، به نحو تحریک‌آمیزی کمونیسم را با هیولای فاشیسم هم‌تراز قرار می‌دهند. در عین‌حال، اتحادیه اروپا در ششم مه به اصطلاح “خانه اروپايی تاریخ” را با هدف سیستماتیک کردن تحریف تاریخ، که مدت طولانی است آگاهی طبقه کارگر و مردم را مسموم ساخته و به ویژه جوانان را هدف قرار داده، در بروکسل افتتاح خواهد کرد.

ما، ابتکار کمونیستی اروپایی، از همه اين رويدادها الهام گرفته و به مبارزه علیه تحریفات تاریخی سرمایه اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد. برای سرنگونی نظام گندیده سرمایه‌داری که بحران، جنگ، فاشیسم می‌آفریند.»

http://icp.sol.org.tr/europe/72-years-after-great-antifascist-victory-peoples

***

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: خبرگزاری کمونیستی بین‌المللی
۹ مه ۲۰۱۶

زنده باد پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها!
اطلاعیه دبیرخانه «ابتکار کمونیستی اروپایی» به‌مناسبت روز پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها  

 

ابتکار کمونیستی اروپایی به‌مناسبت نهم مه، که روز تسلیم آلمان نازی به اتحادس شوروی در پایان جنگ جهانی دوم است، اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن کامل اطلاعیه بشرح زیر است:

زنده باد پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها!

جنگ بزرگ میهنی مردم شوروی علیه آلمان نازی- که در آن زمان شکست‌ناپذیر تبلیغ می‌شد- و متحدین آن در اروپا با شکست و تسلیم بی قید‌و‌شرط فاشیسم پایان یافت. نهم مه روزی است که پایان دومین جنگ جهانی را در اروپا رقم می‌زند. ارتش سرخ، با برافراشتن پرچم سرخ با داس و چکش بر فراز رایشتاگ، پیروزی بزرگ مردم بر فاشیسم را کامل کرد.

فاشیسم بمثابه یک شکل عریان و ارتجاعی مدیریت بورژوایی برای حفاظت از استثمار سرمایه‌داری توسط خود نظام سرمایه‌داری آفریده و حمایت شد. عامل اصلی برای ظرفیت نبرد واستقامت اتحاد شوروی ماهیت سوسیالیستی،  اقتصاد برنامه‌ای آن و این فاکت بود که مردم قدرت را در دست داشتند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی جنبش‌های مسلحانه رهایی‌بخش ملی در کنار اتحاد جماهیر شوروی سوسالیستی تشکیل شد، جنبش‌هایی که تحت رهبری احزاب کمونیست و کارگری عمل می‌کرد. خود احزاب کمونیست و کارگری برای درهم شکستن فاشیسم با خون بهای سنگینی پرداختند.

ابتکار کمونیستی اروپایی پیوسته هدف اتحادیه اروپا را برای زدودن پیروزی بزرگ ضدفاشیستی از حافظه تاریخی و تجربه خلق‌ها، با تغییر نهم مه به «روز اروپا» افشاء و محکوم کرده است. ابتکار کمونیستی اروپایی علیه هدف تحریک‌آمیز و ضدتاریخ اتحادیه اروپا و دولت‌های آن در یکسان معرفی کردن ایدئولوژی کمونیستی با ایدئولوژی فاشیستی، یکسان معرفی کردن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با آلمان نازی، تحریف حقیقت تاریخی مانند تأسیس موزه اتحادیه اروپا برای تاریخ اروپا که هدف آن اشاعه کمونیسم‌ستیزی و بویژه شستشوی مغزی جوانان با موعظه‌های ضدتاریخی است نبرد می‌کند.

ما سیاست اتحادیه اروپا را، که در واقع، از کمونیسم‌ستیزی، منع و مجازات فعالیت‌های احزاب کمونیست حمایت می‌کند- مانند چیزی که اکنون در اوکرائین، لهستان، دولت‌های بالتیک و غیره در جریان است- محکوم می‌کنیم. ما هدف طبقات بورژوایی اتحادیه اروپا را برای غیرقانونی کردن نمادهای کمونیستی و ایجاد موانع جدید در برابر اشاعه ایده‌های کمونیستی محکوم می‌کنیم. ما مراسم تحریک‌آمیز برای بزرگداشت جنایتکاران نازی و همدستان آن‌ها را که امروزه توسط اخلاف سیاسی آن‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سازماندهی می‌شود، محکوم می‌کنیم.

زنده باد پیروزی ضدفاشیستی خلق‌ها!

حققت تاریخی را نمی‌توان تحریف کرد یا زدود.

http://icp.sol.org.tr/europe/long-live-antifascist-victory-peoples

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/bdfpnyxx