دولت بهار

۲ شهریور ۱۳۹۴

 

تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی نه به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای، بلکه به خاطر تسخیر سفارت انگلیس در تهران صورت گرفت. تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگلیس و سپس از سوی اتحادیه اروپا جزء اولین واکنش‌ها به تسخیر سفارت انگلیس در تهران بود. اقدامی که منجر به عکس‌العمل صالحی وزیر امور خارجه ایران شد، صالحی چند روز پس از تسخیر سفارت انگلیس و تحریم بانک مرکزی از سوی این کشور گفت: اقدام اخیر انگلیس مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران اقدامی مطالعه نشده، عجولانه و احساسی بود چون حتی ایالات متحده آمریکا وقتی زمزمه‌های این بحث آغاز شد، تصمیمی نگرفته بود.

 

تحریم بانک مرکزی و سه برابر شدن قیمت ارز هزینه حمله عمارپندارها به سفارت بود
حمله به سفارت؛ توطئه‌ای انگلیسی برای اسقاط دولت مردمی احمدی‌نژاد

 

دولت بهار/ تسخیر سفارت انگلیس در هشتم آذرماه سال ١٣۹٠ یک پروژه طراحی شده بود، پروژه‌ای که با توافق وین کارایی خود را از دست داد و به همین دلیل به فاصله کوتاهی از امضای توافق برجام، سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شد.

اولین واکنش دولت دکتر احمدی‌نژاد به اشغال سفارت انگلیس اظهار تأسف ایران از تسخیر سفارت انگلیس بود.

همچنین وزیر امور خارجه وقت ایران با تماس تلفنی با ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود و نیز دیدار با گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در حاشیه اجلاس بن ۲ از ورود عده ای به سفارت انگلیس در تهران ابراز تاسف کرد.

برخلاف آنچه تصور عمومی است، تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی نه به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای بلکه به خاطر تسخیر سفارت انگلیس در تهران صورت گرفت. تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگلیس و سپس از سوی اتحادیه اروپا جزء اولین واکنش‌ها به تسخیر سفارت انگلیس در تهران بود. اقدامی که منجر به عکس العمل صالحی وزیر امور خارجه ایران شد، صالحی چند روز پس از تسخیر سفارت انگلیس و تحریم بانک مرکزی از سوی این کشور گفت: اقدام اخیر انگلیس مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران اقدامی مطالعه نشده، عجولانه و احساسی بود چون حتی ایالات متحده آمریکا وقتی زمزمه های این بحث آغاز شد، تصمیمی نگرفته بود.

دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان در اولین واکنش به این اقدام، نه تنها هیچ حمایتی نکردند بلکه موضع خود را همان موضع وزارت امور خارجه دانسته و به نوعی مخالفت خود را با این اقدام نابخردانه رسماً اعلام کردند.

رهبر معظم انقلاب نیز چند ماه پس از واقعه تسخیر سفارت انگلیس در تهران فرمودند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.

دکتر علی اکبر صالحی پس از پایان دولت دهم و در دوران تصدی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت یازدهم در مصاحبه‌ای به ابعاد گوناگون تسخیر سفارت انگلیس و پیامد اصلی آن یعنی تحریم بانک مرکزی اشاره کرده و گفت: وقتی سفارت انگلیس را می‌گیرند، نباید انتظار داشته باشند که کشورهای اروپایی برایمان نقل و نبات پخش کنند. او با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماجرای سفارت انگلیس به کمک وزارت خارجه آمد، افزود: دو روز بعد از قضیه سفارت انگلیس، برای شرکت در کنفرانسی به آلمان رفتم و در آنجا با تعدادی از وزرای خارجه اروپایی صحبت کردم و مقداری آتش بحران فروکش کرد.

وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به واکنش دستگاه دیپلماسی به تحریم‌ها علیه ایران، اظهارکرد: نزدیک دو سال و اندی پیش، نامه‌ای درباره تحریم‌ها نوشتم … در این نامه پیش بینی شده بود که روند تحریم‌های جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت و چه مواردی را در برخواهد گرفت. متاسفانه برخی دوستان در آن زمان به این‌گونه تحلیل‌ها ایراد می‌گرفتند. در چنان مظلومیتی بودیم که در داخل کشور نیز نمی‌توانستیم حرف خود را بزنیم. به ما می‌گفتند این چه حرفی است و چه نامه‌ای است که نوشته اید، آنها نمی‌توانند نفت و بانک مرکزی ما را تحریم کنند و اگر بخواهند نفت ما را تحریم کنند، قیمت نفت ۲۵۰ دلار می‌شود. انگلیسی ها مدت ها بود سفیر خودشان را در تهران تعیین کرده بودند ولی سفیر آنها دامینیک چیلکات تایید نمی شد؛ بر اساس جلسه ای که با وزیر خارجه انگلیس در نیویورک داشتم و درخواست ایشان در تسریع صدور موافقت اگریمان ، اقدام کردم و سفیر انگلیس متعاقبا به ایران آمد.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در آن مقطع بنده برای دفاع از سوریه به اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده رفته بودم و اتفاقا یکی از مباحثی که در آن جلسه مطرح بود، اعتراض برخی کشورهای عربی درباره حمله به سفارت خانه هایشان در سوریه بود و تنها مدافع سوریه در آن جلسه، من بودم.

وی خاطرنشان کرد: در آن جلسه یکدفعه به صورت تلفنی به من اطلاع دادند که چرا نشسته ای؟ سفارت انگلیس در تهران را گرفته اند. همان جا به صورت تلفنی با ویلیام هیگ صحبت کردم و تلاش کردم قضیه را جمع کنم.

معاون رییس جمهوری افزود: متاسفانه برخی رسانه ها به جای حمایت از وزارت امور خارجه مقالاتی نوشتند که برخی از این مقالات را به عنوان نمونه نگه داشته ام. نوشته بودند «ما باید قبل از سفارت انگلیس، وزارت امور خارجه را اشغال می کردیم» و «قبل از سفیر انگلیس باید تکلیف وزیر امور خارجه را روشن می کردیم ». در چنین شرایطی ما ایستادیم و چیزی نگفتیم تا اینکه حضرت آقا به کمک ما آمدند.

صالحی تصریح کرد: سیاست وزارت امور خارجه برای کنترل موضوع سفارت انگلیس «شاهکار» بود و توانستیم در برابر هجمه های عظیم و این چنینی بایستیم و هیچ کس به میدان نیامد تا از وزارت امور خارجه دفاع کند؛ تنها ایستادیم و همه مسائل را پذیرفتیم و یک کلمه هم نگفتیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: وقتی می آیید، سفارت انگلیس را می گیرید، نباید انتظار داشته باشید که کشورهای اروپایی برای شما نقل و نبات پخش کنند.

وی اضافه کرد: دو روز بعد از قضیه سفارت انگلیس، برای شرکت در کنفرانسی به آلمان رفتم و در آنجا با تعدادی از وزرای خارجه اروپایی صحبت کردم و مقداری آتش بحران فروکش کرد.
پشتوانه سیاست خارجی، سیاست داخلی است

خبرنگار ایرنا پرسید: چرا شما نتوانستید سیاست خود را اجرایی کنید؟
صالحی پاسخ داد: سیاست خارجی یک کشور زمانی درست جلو می رود که انسجام داخلی وجود داشته باشد؛ پشتوانه سیاست خارجی، سیاست داخلی است و وزیر خارجه که نمی تواند بدون پشتوانه داخلی برود و رابطه با عربستان، ترکیه و اتحادیه اروپا را درست کند؛ وزیر امور خارجه که عصای موسی در دست ندارد.

وزیر امور خارجه دولت دهم با بیان اینکه در حال حاضر پشتوانه داخلی و انسجام داخلی بیش از قبل است، اظهار داشت: در دولت یازدهم، در مجموع انسجام داخلی بیشتری وجود دارد که خیلی مهم است و باید بگویم وزارت خارجه شانس آورده که پشتوانه ای قوی دارد.

جالب اینجاست که انگلیس به خاطر تسخیر سفارت خانه این کشور در تهران درخواست غرامتی بسیار سنگین و در حدود یک میلیون پوند کرده که با بازگشایی سفارتخانه این کشور در تهران، گویا این غرامت از سوی ایران پرداخت شده است.

حال سوال اساسی اینجاست خودعمارپندارهای فریب خورده ای که آن روز با بازی در زمین دشمن، سفارت انگلیس را برخلاف نظر رهبری معظم انقلاب و رئیس جمهور وقت اشغال کرده و باعث تحریم بانک مرکزی و به تبع آن سه برابر شدن قیمت ارز و ناکارآمد خواندن دولت انقلابی دکتر احمدی‌نژاد شدند، امروز که همه‌ی تأسیسات هسته‌ای را فدای بخشش تحریم‌هایی کردیم که هنوز هم معلوم نیست چه زمانی برداشته می‌شود یا اصلاً برداشته می‌شود یا خیر، کجا هستند؟ چرا هیچ صدایی از گلویشان خارج نمی‌شود، نطق‌های پیش از دستورشان در مجلس چرا شنیده نمی‌شود؟

سوال پایانی این است که آیا اشغال سفارت انگلیس یک پروژه‌ی انگلییسی برای سقوط دولت مردمی دکتر احمدی‌نژاد و زمینه سازی برای بازگشت غربگرایان به بهانه‌ی اصلاح وضعیت نابسمان اقتصادی نبود؟

***

خبرآنلاین

۹ آذر ۱۳۹۰

واکنش لاریجانی به حمله به سفارت انگلیس:
مجلس شورای اسلامی دعوت به آرامش و نظم و اجرای قانون دارد

 

رئیس قوه مقننه، اجرای مصوبه مجلس در کاهش سطح روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس را لازم دانست.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق صبح امروز خود، گفت: روز گذشته عدهای از دانشجویان که از رفتار انگلیس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت تجمع کرده و برخی نیز به آن وارد شدند. این خشم به دلیل چندین دهه ظلم انگلیس به ملت ایران بود.

وی اقدام عجولانه شورای امنیت در محکوم کردن اقدام دانشجویان را برای سرپوش گذاشتن برای اقدامات انگلیس و آمریکا خواند و گفت: پلیس ما همه تلاش خود را برای حفظ امنیت کرد. چرا سال ۵۹ که به سفارت ایران در انگلیس حمله شد، شورای امنیت تشکیل جلسه نداد و اقدام پلیس انگلیس را محکوم نکرد؟ این نشان از رویکرد دوگانه شورای امنیت دارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دعوت به آرامش و ایجاد نظم و قانون دارد و رفتار ماجراجویانه انگلیس و شورای امنیت را سوء استفاده میداند، افزود: اقدام مجلس در کاهش روابط میان دو کشور، اقدامی قانونی بود اما آنها با الفاظی برآمده از دشمنی به آن پاسخ دادند. مجلس مصوبه خود را به جا میداند و اجرایش در این شرایط را لازم میپندارد.

لاریجانی همچنین با گرامی داشت روز مجلس و درود به شهید مدرس، از اوبه عنوان نماد مجلس یاد کرد که تلاش زیادی برای تدارک و تقویت مشروطه خواهان انجام داد

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق صبح امروز خود، گفت: روز گذشته عدهای از دانشجویان که از رفتار انگلیس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت تجمع کرده و برخی نیز به آن وارد شدند. این خشم به دلیل چندین دهه ظلم انگلیس به ملت ایران بود.

وی به نقل از مدرس گفت که هر یک جلسه مجلس، ۷۰۰ تومان میارزد و البته هر دقیقهاش یک دنیا میارزد که نباید صرف ایراد گیری به یکدیگر شود و باید صرف کارهای اساسی در قانون گذاری گردد.

لاریجانی به بازخوانی تاریخ در ادوار مختلف نمایندگی مدرس و تلاشهای وی پرداخت که رویاروی قلدریهای رضاخان میایستاد وسردار سپه را به باد انتقاد گرفته و گفته بود: «امنیت در کشور هست اما به دست کسی است که ما از او خشنود نیستیم. ما از رضاخان ترسی نداریم، ما قدرت داریم سلطنت را تغییر و رئیسالوزرا را عزل کنیم، می توانیم رضاخان را نیز از سلطنت برداریم تا برود در خانهاش بنشیند.»

وی به نقل از مدرس ادامه داد: من با جمهوری مخالف نیستم. حکومت صدر اسلام هم جمهوری بود. اما الان انگلیسیها میخواهند این جمهوری را به ما تحمیل کنند و دست نشانده خود را در راس آن بگنجانند. لاریجانی افزود: به این ترتیب بود که جمهوری رضاخانی پا نگرفت و او سردار سپه را استیضاح کرد و آنچنان خشم رضاخان را برانگیخت که او را تهدید به ترور کرد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه عدم حتی یک رای به مدرس در انتخابات مجلس بعد، افتضاحی بزرگ بود و نهایتا به شهادت او به عنوان یک نماینده واقعی ختم شد، افزود: مدرس نماینده پارلمان ایران است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4pj8hhn7