تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: دنیای جوان
نویسنده: آرنولد شولزل
۲۳ مه ۲۰۲۳

برچسب تقلبی روز: ۱۶۰ سال حزب سوسیال دمکرات

 

در ۲۳ مه ۱۸۶۳، «انجمن عمومی کارگران آلمان» (ADAV) در لایپزیک تأسیس شد. امروز حزب سوسیال دمکرات ادعا می‌کند در آن زمان پایه‌گذاری شده است. حزب سوسیال دمکرات تا حدودی درست می‌گوید: کسانی که گرد آمده بودند نمی‌دانستند فردیناند لاسال، رئیسی که انتخاب کرده بودند، با بیسمارک درباره ایده‌های مشترک در مورد سوسیالیسم دولتی توطئه می‌کرد. ایده عجیب برقراری سوسیالیسم از طریق سلطنت یا با کمک امپریالیسم برای مدت طولانی در حزب سوسیال دمکرات زنده ماند. این، ایدۀ بنیان‌گذاری دومین حزب سوسیال دموکرات موسوم به «چپ» (Die Linke) بود . رهبری حزب سوسیال دمکرات در سال ۱۹۱۴ هدف «سوسیالیسم جنگی» را در برابر خود قرار داد، و آن‌ها در سال ۲۰۲۲ این‌را با «نقطه عطف» [سخنرانی اولاف شولتز در ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ در پارلمان آلمان که در آن جنگ اوکرایین را یک نقطه عطف تاریخی نامید-عدالت] تکرار کردند. به گفته اولاف شولتز، مردم آلمان فدرال در حال حاضر یک «دهه سوسیال دمکراتیک» را تجربه می‌کنند که در آن همه به هم – به‌ویژه با سودجویان از جنگ- پیوسته‌اند.

اما، حزب سوسیال دمکرات امروز چیزهایی را که دوست دارد در «انجمن عمومی کارگران آلمان» نمی‌بیند، و به درستی این چنین است: لاسال بر خلاف نیأت خود، جنبش کارگری را از نظر سیاسی مستقل و عامل قدرت کرد. به همین دلیل بود که بیسمارک می‌خواست آن‌ها را با «قانون ضد-سوسیالیستی» و زندان از بین ببرد، رهبران حزب سوسیال دمکرات انقلاب نوامبر ۱۹۱۸ را خفه کردند و مخالفان جنگ و رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بنیانگذاران حزب کمونیست آلمان را به قتل رساندند. فقط در زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری فاشیست‌های آلمانی و در تبعید نمایندگان هر دو حزب [سوسیال دمکرات و کمونیست] دوباره گرد هم آمدند. آن‌ها در شرق در برابر مقاومت آلمان غربی که توسط سرویس‌های مخفی غربی برای جنگ انتقام‌جویانه علیه اتحاد جماهیر شوروی بوجود آمده بود، حزب اتحاد سوسیالیستی آلمان را تشکیل دادند. و اینگونه ماند.

هلموت کهل زمانی که در ماینز رئیس دولت بود این را سرگرم‌کننده یافته بود که سگ نگهبانش با فرمان «سوز را بگیر!» [Soz مخفف Soviet occupation zone (منطقه تحت اشغال شوروی) -عدالت] بطرز مرگباری پارس می‌کرد. هنگامی که او به بُن نقل مکان کرد، از فولکلور استانی فاصله گرفت. از زمان ائتلاف بزرگ ۱۹۶۹-۱۹۶۶، یک حزب واحد با دو جناح در جمهوری فدرال آلمان حکومت کرده است. یکی از آن‌ها هنوز حزب سوسیال دمکرات نامیده می‌شود

https://www.jungewelt.de/artikel/451305.etikettenschwindel-des-tages-160-jahre-spd.html