تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

۲۴ آبان ۱۴۰۱

خواندن اعلامیه زیر، و مقایسه آن با تولیدات خیل اعلامیه‌نویسان ایرانی در دو ماه اخیر، بویژه با توجه به مواردی مانند آتش‌زدن، زیر خودرو گرفتن و ساتوری کردن مخالف در خیابان‌ها، حمله تروریستی در شیراز و… ما را در حسرت سیاست و فرهنگ توده‌ای فرو برد، که این روزها پایمال مغول‌های «چپ» و «راست» شده است!

***

منبع: شبکه همبستگی (SolidNet)
۱۳ نوامبر ۲۰۲۲

ما سیاستی که مردم را هدف قرار می‌دهد محکوم می‌کنیم – بیانیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه پیرامون حمله در استانبول

 

ما از حمله امروز در خیابان استقلال استانبول که در آن ۶ شهروند جان خود را از دست دادند و ۵۳ نفر مجروح شدند، عمیقاَ متأسف و خشمگین هستیم. ما به همه مردم‌مان تسلیت می‌گوییم.

ما با این حمله ضد انسانی و با سیاستی که به چنین حمله‌ای مشروعیت می‌بخشد مخالفیم.

سیاست به این دلیل معنادار است که به مثابه وسیله‌ای برای پایان دادن به استثمار انسان توسط انسان عمل می‌کند.

سیاست به این دلیل معنادار است که به مثابه وسیله‌ای برای پایان دادن به ستم و استبداد و استثمار علیه مردم عمل می‌کند.

سیاست به این دلیل معنادار است که در خدمت هدف ما برای تبدیل کشورمان به سرزمین برابری، آزادی و برادری است.

سیاست تا آن‌جا معنا دارد که انسان‌ها را تکریم کند. سیاستی که مردم را هدف قرار می‌دهد کثیف است. حزب کمونیست ترکیه با چنین خشونت کور و سیاست کثیفی که جان انسان‌ها را نادیده می‌گیرد مخالف است.

عباراتی که برخی برای محکوم کردن این «خشونت کور» بیان می‌کنند، مانند «مهم نیست از جانب چه کسی است» یا ارزیابی‌هایی مانند «مهم نیست برای چه هدفی است» کامل نمی‌باشد. این عبارات را نباید بکار برد زیرا به این درک می‌انجامند که «هدف درست است، روش اشتباه است». امروز باید با اهداف همه بازیگرانی که تروریسم را به مثابه یک ابزار سیاسی ترجیح می‌دهند مقابله نمود.

کسانی که از توسل به سیاست‌های خونین ابایی ندارند، فقط می‌توانند دشمنی با مردم، نه اراده مردم را نمایندکی کنند.

اتحادهای بدون پرنسیپ، مذاکرات پشت درهای بسته و فضای سیاسی که در آن هر بازیگر سیاسی می‌تواند بدون هیچ‌گونه محذوری با دیگری دوستی برقرار نماید – این‌ها راه را برای چنین حملات وحشتناکی هموار می‌سازند.

حزب کمونیست ترکیه این فضای سیاسی را نخواهد پذیرفت و در مقابل انواع حملاتی که انسانیت را هدف قرار می‌دهد، مردم را به نامیدی و سیاست‌گریزی سوق می‌دهد و اراده مردم را غصب می‌نماید، قاطعانه خواهد ایستاد.

حزب کمونیست ترکیه
کمیته مرکزی
۱۳ نوامبر ۲۰۲۲

http://solidnet.org/article/CP-of-Turkey-We-condemn-politics-that-targets-the-people-Statement-of-TKP-Central-Committee-on-the-attack-in-Istanbul-13th-of-November/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ydwcn87w