تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی (SolidNet)

 

عدالت: نشست فوق‌العاده ویدئویی احزاب کمونیست و کارگری جهان (IMCWP)، با موضوع «تحولات اقتصادی، اجتماعی، و نظامی جهان. تجربه از مبارزه احزاب کمونیست و کارگری و خلق‌ها. همبستگی با مردم کوبا، فلسطین و همه خلق‌هایی که علیه تحریم‌ها، توطئه‌ها، و تجاوز امپریالیستی مبارزه می‌کنند» در ۱۱-۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. این کنفرانس ویدئویی با مسئولیت مشترک حزب کمونیست یونان و حزب کمونیست ترکیه برگزار شد. در این نشست ۷۳ حزب از ۵۷ کشور از همه قاره‌ها شرکت کردند.

 

متن سخنرانی آینور کورمانوف رئیس مشترک «جنبش سوسیالیستی قزاقستان» در نشست جهانی احزاب کمونیست و کارگری

 

رفقای گرامی!

من «جنبش سوسیالیستی قزاقستان» را نمایندگی می‌کنم. در جمهوری شوروی سابق ما، یک دیکتاتوری بورژوایی به نفع سرمایه‌داران داخلی و خارجی برقرار شده است. شرکت‌های چند ملیتی دو سوم استخراج نفت، گاز و مواد معدنی را کنترل می‌کنند، و دولت توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را پیرامون خصوصی‌سازی نهایی اجرا می‌کند.

در این شرایط عدم وجود آپوزیسیون قانونی، و انحلال «حزب کمونیست قزاقستان» به وسیله دادگاه عالی در سال ۲۰۱۵، جنبش کارگری تنها نیرویی است که می‌تواند رژیم و شرکت‌های خارجی را به چالش بکشد. امسال در بسیاری از مناطق کشور اعتصابات گسترده کارگران نفت و کارگران شرکت‌های خدماتی برگزار شد. در عین‌حال، مطالبات به افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کار محدود نمی‌شوند، بلکه کارگران در همه جا بر رد حداکثر نمودن تولید و خصوصی‌سازی، انعقاد قراردادهای دسته‌جمعی و تضمین آزادی فعالیت سندیکایی پافشاری می‌کنند. واقعیت این است که از سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰۰ اتحادیه کارگری در قزاقستان منحل شده‌اند، بسیاری از رهبران اتحادیه‌های کارگری محکوم شده‌اند و مقامات در تلاش برای ایجاد سازمان‌های کنترل‌شده مصنوعی هستند.

کارگران دیگر شرکت‌های معدنی، حمل‌و‌نقل، ساختمانی، شرکت‌های انرژی و هم‌چنین پزشکان به مبارزه کارگران نفت پیوستند، که نشان‌دهنده احیای جنبش کارگری است. اما امسال ۱۰ سال از اعدام کارگران اعتصابی نفت «ژانائوزن»، که در اعتصاب ۸ ماهه خود خواستار ملی‌شدن این صنعت شدند، می‌گذرد. اکنون وظیفه ما نه تنها گرامی‌داشتن این تاریخ غم‌انگیز و یاد رفقای جان باخته است، بلکه جلوگیری از تکرار سرکوب‌های گسترده می‌باشد، زیرا فعالین و شخصیت‌های کلیدی قبلاً به دلیل شرکت در اعتصابات غیرقانونی برکنار شده‌اند و علیه آن‌ها پرونده‌ تشکیل شده است. از آنجا که دولت هفته گذشته فرمانی مبنی بر استفاده از ارتش برای سرکوب تجمعات و اعتصابات در آینده صادر کرد، این موضوع بیش‌تر اهمیت دارد.

در اینجا، البته به کمک جنبش جهانی کمونیستی نیز نیاز خواهد بود، بسیار مهم است که علناً اعلام کنیم که اعتصاب جرم نیست! و ایجاد سندیکاهاهای طبقاتی حق مسلم کارگران برای اتحاد است!

در شرایط بحران اقتصادی – اجتماعی فزاینده، طبقه حاکم راه حمایت از نیروهای ناسیونالیست و افراطی راست را دنبال می‌کند تا نارضایتی توده‌ها را به سمت اقلیت‌های ملی و دولت‌های همسایه هدایت کند. قتل‌عام های خونین دونگان و اویغور قبلاً در قزاقستان اتفاق افتاده است و احساسات روس‌هراسی، که ما فعالانه با آن مخالفیم، در حال افزایش است. علاوه بر این، مقامات راه کمونیسم‌زدایی را دنبال کردند و «هولودومور» را به رسمیت شناختند و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را به مثابه یک کشور جنایتکار اعلام کردند، و هم‌چنین روند اعاده حیثیت به باسماچی و همدستان نازی در میان اعضای «لژیون ترکستان ورماخت» و مسلمانان واحدهای «اس اس» را که به مثابه مبارزان برای رهایی ملی از بلشویسم معرفی می‌شوند، آغاز کردند.

ما یک کارزار فعال علیه این اعاده حبثیت و هم‌چنین علیه تغییر نام خیابان‌ها و شهرها و شهرک‌هایی که به نام قهرمانان ارتش سرخ و جنگ بزرگ میهنی نام‌گذاری شده بودند، آغاز کرده‌ایم. فراخوان ما مورد حمایت سایر احزاب کمونیست جهان قرار گرفت. ما از حزب کمونیست یونان، کمونیست‌های لهستان، فرانسه، ایتالیا، حزب کمونیست کارگران روسیه و سایر احزابی که به مقامات قزاقستان اعتراض کردند و توجیه سیاسی همدستان و راهزنانی را که سلاح در دست علیه شوروی جنگیدند غیرقابل قبول خواندند سپاسگزاریم. لازم به یادآوری است که همین روند در ازبکستان همسایه مشاهده می‌شود، و در آنجا نیز تلاش‌هایی برای اعاده حثیت در قرقیزستان با حمایت بنیاد سوروس، «دولت باز»، «آژانس ایالت متحده برای توسعه بین‌المللی» انجام می‌شود تا تاریخ را بازنویسی کرده و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را به مثابه یک امپراتوری که بر مردم آسیای مرکزی شوروی سابق ستم می‌کرد معرفی کنند.

اقدامات نیروهای امپریالیستی که به دنبال استفاده از قزاقستان و آسیای مرکزی به مثابه یک سکوی پرش برای نقشه‌های تهاجمی خود و درگیر کردن طبقات حاکم محلی در مدار خود به منظور گسترش نفوذ ناتو و پنتاگون هستند، تهدید کم‌تری نیست. در حال‌حاضر پنج «مرکز آموزشی» در قزاقستان وجود دارد که در آن مربیان نظامی آمریکایی کار می‌کنند، و پرسنل ارتش جمهوری‌های آسیای مرکزی شوروی سابق را طبق استانداردهای ناتو آموزش می‌دهند. ما از همان آغاز خواستار بسته شدن آن‌ها و هم‌چنین لغو قرارداد همکاری نظامی بین قزاقستان و ایالات متحده شدیم، قراردادی که امکان استقرار سازمان‌های نظامی و زیرساختی را در قلمرو جمهوری، از جمله در سواحل دریای خزر فراهم می‌کند.

خروج آمریکایی‌ها از افغانستان به هیچوجه نفوذ آمریکا و غرب در قزاقستان و منطقه را کاهش نداد، بلکه برعکس، فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا را که مدت‌ها از جانب سرویس‌های اطلاعاتی غربی تقویت می‌شد، را در منطقه افزایش داد. استفاده از ایده‌های پان-اسلامیسم که در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از ایدئولوژی در قزاقستان و سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی است، وضعیت را تشدید می‌کند. در عین‌حال، یک ارتباط مستقیم بین پان – ترکیست‌ها، پان – اسلامیست‌ها و سازمان‌های غیردولتی غربی و بنیادهایی وجود دارد که می کوشند بر رشد احساسات ناسیونالیستی، اسلامی و بیگانه‌هراسی تأثیر بگذارند.

یک خطر ویژه، به نظر ما، ایجاد سازمان کشورهای ترک در استانبول در ۱۲ نوامبر است که توسط نظربایف و با حمایت اردوغان آغاز شد. این نهاد یک بلوک جدید سرمایه‌داری و امپریالیستی است که تحت رهبری آنکارا زیر پوشش ایجاد «توران بزرگ»، «ناتوی ترک» توسطه‌طلبی در منطقه را پیش می‌برد.

در واقع، وظایف اصلی آن تقویت مواضع ایالات متحده، بریتانیا و شرکت‌های معدنی فراملی، تغییر جریان‌های انرژی و حمل‌و‌نقل از قزاقستان به آسیای مرکزی از طریق آذربایجان به ترکیه، و هم‌چنین مخالفت فعال با روسیه و چین است.

بنابراین، قزاقستان و کل منطقه می‌توانند به صحنه عملیات نظامی، از جمله با مشارکت تروریست‌های اسلامی، یا به منطقه مبارزه شدید برای تقسیم دوباره مناطق نفوذ در آینده بسیار نزدیک تبدیل شوند. در این راستا، ما در حال راه‌اندازی مجدد «کمیته صلح» برای تحکیم کنشگران اجتماعی، سندیکایی و مدنی برای مقاومت در برابر همه این طرح‌های امپریالیستی هستیم.

یک موضوع ویژه مقابله با گسترش تأسیسات بیولوژیک نظامی و آزمایشگاه‌های وزارت دفاع ایالات متحده در قزاقستان و آسیای مرکزی است. هم‌اکنون پنج واحد از این تاسیسات در قزاقستان وجود دارد و قرار است یک آزمایشگاه با بالاترین درجه حراست و ذخیره‌سازی زیرزمینی خطرناک‌ترین بیماری‌زاها غیرقابل درمان از سراسر جهان، از سال ۲۰۲۲ ساخته شود.

برای مقابله با این در فضای پسا-شوروی و در جهان، ما با حزب کمونیست متحد گرجستان، حزب سوسیالیست لتونی و حزب کمونیست پاکستان، یک ائتلاف برای ممنع سلاح های باکتریولوژیک تشکیل داده‌ایم.

در ۳ نوامبر، کنفرانس مجزی «خطر فزاینده گسترش و استفاده از سلاح‌های بیولوژیک و نیاز به ایجاد یک جنبش بین‌المللی در حمایت از ممنع آن و از میان برداشتن آزمایشگاه ها» برگزار شد که در آن ۱۸ حزب کمونیست و کارگری از ۱۶ کشور – گرجستان، لتونی، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، اوکرائین، یونان، ترکیه، فیلیپین، پاکستان، ایتالیا، مجارستان، نروژ و روسیه – در آن شرکت کردند چندین حزب دیگر نیز از جمله از جمهوری چک، کردستان ، صربستان و کرواسی آن‌را امضا کردند.
این‌گونه تأسیسات دقیقاً شبیه پایگاه‌های نظامی مجهز به سلاح‌های بیولوژیک هستند، که فعالیت‌های آن‌ها هم علیه مخالفان و هم علیه مردمی کشورهایی است که در آن مستقر هستند. البته، ما در مقایسه این مشکل با دیگر تهدیدات نظامی و خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی، اغراق نمی‌کنیم. همه این ابزارها در دست امپریالیست‌ها قرار دارند. کافی است بدانیم که اکنون این نوع سلاح‌ها و هم‌چنین خود آزمایشگاه‌ها، در شرایط جنگ با دیگر ابزارها یا در چهارچوب جنگ‌های به‌اصطلاح ترکیبی خطرناک‌تر می‌شوند.

البته باید به پتانسیل احزاب کمونیست و کارگری در جهان تکیه کرد. در اینجا باید از کمونیست‌ها و چپ‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بیاموزیم و بیاموزیم که در شرایط جنگ سرد و تقسیم کره زمین به دو قطب یک جنبش قدرتمند ضد جنگ ایجاد کردند. در مبارزه برای صلح علیه امپریالیسم آمریکا، ما باید شعارهای جدیدی مانند حذف فوری آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در تمام قاره‌ها را نیز بر روی پرچم‌های خود قرار دهیم.

البته ما همیشه از مردم کوبا، فلسطین و سایر کشورهایی که برای مقاومت در برابر اقدامات ایالات متحده، ناتو، اسرائیل و دیگر قدرت‌های امپریالیستی تلاش می‌کنند، حمایت کرده‌ایم. این وظیفه انترناسیونالیستی کمونیست‌ها است که در برابر هرگونه مداخله و حمله، بدون توجه به این‌که دولت‌های بورژوایی پشت چه شعارهای «دمکراتیک»ی پنهان باشند، حمایت می‌کنند.

http://solidnet.org/article/Extraordinary-TeleConference-of-the-IMCWP-Contribution-of-SM-of-Kazakhstan/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ycksa7zp