تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
۱۱ ژانویه ۲۰۲۲

 

مقاله زیر امروز در «ریزوسپاستیس» [«رادیکال»]، ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان منتشر شده است و در برگیرنده یک تحلیل بسیار دقیق از همه کسانی است که برای محکوم کردن بسیج مردمی در قزاقستان و قرار گرفتن در کنار دولت بورژوازی قزاقستان و متحدان روس آن، هجوم آوردند:

 

«چپ‌های خرده پا» و قزاقستان

 

اخیراً به مناسبت رویدادهای قزاقستان، برخی از «چپ‌های خرده پا»، که چند سال پیش در تلاش برای هموار کردن راه برای تشکیل دولت سیریزا، به دلیل شور و شوق خود در ضدیت با حزب کمونیست یونان متمایز شده بودند، «دوباره ضربه زدند».

آن‌ها این‌بار حزب کمونیست یونان را به حمایت از بسیج‌های مردمی در قزاقستان متهم کردند. نویسندگان این «نوشتارها» که زمانی مداحان «بهار عربی» بودند، امروز فقط بر برنامه‌ها و منافع امپریالیستی تمرکز می‌کنند، و هر گونه مبارزه کارگری – مردمی را تحقیر می‌کنند یا حتا از بین می‌برند.

شور آن‌ها برای حمایت از رژیم کنونی قزاقستان چنان است که می‌گویند «هنگامی که به کشورها (و رهبرانی) می‌رسد که خارج از نظام ارزشی غرب قرار دارند، یا حتا بدتر از آن، به شدت با آن مبارزه می‌کنند» رسانه‌ها واقعیت را تحریف می‌کنند.

لازم به اشاره است که همبستگی با بسیج مردمی در قزاقستان از سوی دیگر احزاب کمونیست منطقه مانند حزب کمونیست کارگران روسیه (RCWP) و حزب سوسیالیست لیتوانی نیز اعلام شد.

در واقع، این که چگونه رهبری قزاقستان با غرب که ۷۵ درصد از ثروت معدنی کشور را به آن واگذار کرده است، «مبارزه» می کند، هم‌چنان یک راز سربسته باقی مانده است.

به نظر می‌رسد که «چپ‌‌های خرده پا» متوجه نیستند که انحصارات انرژی مانند «شورون» و «اکسون موبیل» (ایالات متحده آمریکا)، «توتال» (فرانسه)، «رویال داچ شل» (بریتانیا و هلند)، «آرسلور میتال» (در صنعت فولاد)، سال‌هاست در قزاقستان مستقر شده‌اند و از استثمار آن سود‌های کلان به دست می‌آورند.

«چپ‌های خرده پا» هنوز متوجه تجملاتی نشده‌اند که نمایندگان طبقه بورژوازی قزاقستان در ویلاهای خود در لندن و دیگر متروپل‌ها در آن زندگی می‌کنند، در حالی که مردم رنج می‌برند، و ۱۳ درصد آن‌ها می‌گویند که درآمدشان حتا برای غذا کافی نیست و ۴۴درصد تاکید می‌کنند که درآمدشان فقط برای تغذیه‌شان کافی است.

«چپ‌های خرده‌پا» هنوز مطلع نشده‌اند که رژیم قزاقستان تمام نیروهای آپوزیسیون را غیرقانونی کرده است، بر اتحادیه‌های کارگری محدودیت اعمال می‌کند، در حالی که از سازمان‌های ملی‌گرا حمایت می‌کند، و روند اعاده حیثیت نازی‌ها، «لژیون ترکستان» نازی را، با برافراشتن یک بنای یادبود برای مصطفی شوکای رهبر آن لژیون، پیش می‌برد.

این «چپ های خرده پا»، با وجود این‌که ۳۰ سال از سرنگونی سوسیالیسم و انحلال اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی گذشته است، هنوز نمی‌توانند نقش روسیه سرمایه‌داری و اتحادهای آن را در رقابت درون امپریالیستی آن با ایالات متحده و ناتو درک کنند.

اما مهم‌ترین چیزی که «چپ‌های خرده‌پا»ی گوناگونی که دانسته درگیر «تحلیل‌های ژئوپلیتیک» هستند، نمی‌خواهند بفهمند این است که این طرح‌ها و تضادهای امپریالیستی و هم‌چنین برخورد بین منافع بورژوازی محلی، بهره‌برداری حتا از گروه‌های مسلح، مانند گروه‌هایی که در قزاقستان برای پیشبرد اهداف فردی خود دست به تحریک زدند، جدای ازجامعه‌ای که فقر، بیکاری، سرکوب را می‌پروراند، جدای از جایی که استثمار طبقاتی «حکومت می‌کند»، جایی که ضرورت مبارزه کارگران برای تغییر این وضعیت عملاً ظهور نموده است، رشد نمی‌کنند.

این مبارزه کارگران، مردم، کوچک یا بزرگ‌تر، همیشه از حمایت حزب کمونیست یونان، حمایت کمونیست‌های یونان برخوردار خواهد بود.

https://www.rizospastis.gr/story.do?id=11531328

————————–

اخبار روز، یکشنبه، ۱۹ دی۱۴۰۰
ا. م.شیری در زیر «بیانیه جنبش سوسیالیستی قزاقستان»: «آب که سر بالا رود، قورباغه ابوعطا می‌خواند.
این چه جنبش سوسیالیستی است که همه دروغ و دغل سر هم می‌کند.
باندهای مسلح که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند، در کجای این جنبش «مردمی» قرار می‌گیرند.
این سوسیالیست‌ها آیا بیانیه زیر دیده‌اند:
در قزاقستان چه خبر است؟»

https://www.akhbar-rooz.com/137655/1400/10/19/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2k4yyv4e