ایران

۱۴ شهرور ۱۳۸۸

 

ماموریت ایران و ونزوئلا توسعه جبهه ضد‌استكباری است. گام محكم برای ایجاد جبهه‌ای جدید در نظام بین‌المللی. سومین میهمان رئیس‌جمهور در دولت دهم پس از سران كشورهای عربی عمان و سوریه میهمانی نام آشنا از امریكای لاتین بود كه برای هفتمین بار سفر به ایران را تجربه می‌كرد. چاوز پنجاه و پنج ساله كه از او به عنوان سرشناس‌ترین رهبر امریكای لاتین یاد می‌شود پس از سفر به كشورهای لیبی، الجزایر و سوریه در حالی روز گذشته و در طلیعه آغاز به كار دولت دهم به پاستور آمد كه به اذعان كارشناسان در تلاش است تا جبهه‌ای جدید در نظام بین‌المللی با كشورهای همسو ایجاد كند. دیدگاه مشترك این سردمدار چپ انقلابی در منطقه امریكای لاتین با مواضع جمهوری اسلامی ایران در ناعادلانه دانستن مناسبات حاكم بر نظام بین‌المللی كنونی در گسترش ارتباط میان دو كشور نقش به سزایی دارد. سایت (سبز) امروز: متحد کمونیست احمدی‌نژاد بار دیگر به تهران سفر کرد.

 

چاوز برای هفتمین بار به ایران آمد

 

سومین میهمان رئیس‌جمهور در دولت دهم پس از سران كشورهای عربی عمان و سوریه میهمانی نام آشنا از آمریكای لاتین بود كه برای هفتمین بار سفر به ایران را تجربه می‌كرد. مسیر طولانی و اختلاف در كیش و مذهب هم این توانایی را نداشت تا هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا را از كورس رقابت با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در گسترش توسعه مناسبات با كشورمان باز دارد. چاوز پنجاه و پنج ساله كه از او به عنوان سرشناس‌ترین رهبر امریكای لاتین یاد می‌شود پس از سفر به كشورهای لیبی، الجزایر و سوریه در حالی روز گذشته و در طلیعه آغاز به كار دولت دهم به پاستور آمد كه به اذعان كارشناسان در تلاش است تا جبهه‌ای جدید در نظام بین‌المللی با كشورهای همسو ایجاد كند. دیدگاه مشترك این سردمدار چپ انقلابی در منطقه امریكای لاتین با مواضع جمهوری اسلامی ایران در ناعادلانه دانستن مناسبات حاكم بر نظام بین‌المللی كنونی در گسترش ارتباط میان دو كشور نقش به سزایی دارد. چاوز در آخرین سفر خود به ایران و در نشست خبری با احمدی‌نژاد از تشکیل گروه دو سخن گفته و آن را نماد خاص بسیاری از ملت‌ها و کشورها خوانده بود

استقبال رسمی احمدی‌نژاد
هوگو چاوز كه در رأس هیأتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به كشورمان سفر و در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال منوچهر متكی وزیر امور خارجه و علی اكبر محرابیان وزیر صنایع و معادن كشورمان قرار گرفت و سپس آئین استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ونزوئلا با حضور رئیس‌جمهور ایران در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. دكتر احمدی‌نژاد را در این استقبال تعدادی از وزرا كه اولین روز كاری خود را در وزارتخانه در دولت دهم آغاز كرده بودند، همراهی كردند. از جمهوری اسلامی ایران سید مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهوری، منوچهر متکی وزیر امور خارجه، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی، علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری، رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و از ونزوئلا نیز وزرای امور خارجه، انرژی، دفاع و شمار دیگری از وزرای این کشور حضور داشتند.

کمک به ملت‌های مستضعف و توسعه جبهه ضداستکباری مأموریت ایران و ونزوئلاست.

پس از برگزاری آئین استقبال رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا به مدت یك ساعت دیدار خصوصی داشتند و در ادامه مذاکرات هیأت‌های عالی مشترک دو کشور برگزار شد. در این مذاكرات مشترك رئیس جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این که دوران اثرگذاری استکبار جهانی بر ملت‌های انقلابی پایان یافته است، تصریح کرد: کمک به ملت‌های مستضعف و انقلابی و توسعه جبهه ضد امپریالیستی در جهان مأموریت‌های مهم ایران و ونزوئلا است. احمدی نژاد استفاده از همه ظرفیت‌ها برای گسترش و افزایش همکاری های دو جانبه را ضروری دانست و اظهار داشت: ایران و ونزوئلا با اجرای توافقات دو جانبه می توانند همکاری‌های مشترک در مناطق مختلف جهان را نیز پیگیری کنند. رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ملت های آرمانی و انقلابی ایران و ونزوئلا همیشه در کنار و همراه هم خواهند بود، گفت: توسعه روابط ایران و ونزوئلا با توجه به داشتن منافع، دوستان و دشمنان مشترک ضروری است. هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این مذاکرات با اشاره به حضور و همکاری ایران و ونزوئلا در جبهه ضد امپریالیستی جهان، تأکید کرد: تهران و کاراکاس باید با توسعه و تقویت روز افزون روابط به ملت‌های انقلابی کمک کنند.

حاشیه
محمود احمدی‌نژاد در حالی از هوگو چاوز در نهاد ریاست جمهوری استقبال كرد كه چاوز پس از پیاده شدن از ماشین، مشت‌های خود را به عنوان ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان دو كشور در مقابل رسانه‌های داخلی و خارجی و رسانه‌های ونزوئلا گره كرده نشان داد. چاوز و احمدی‌نژاد پس از آئین سان در نهاد ریاست جمهوری با وزرای دو کشور دیدار كردند كه این دیدار و گفت‌وگو با هر وزیر نزدیك به 5 دقیقه به طول انجامید. حضور اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران توجه خبرنگاران ونزوئلایی را به خود جلب کرده بود. رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگوی كوتاهی با مرضیه وحید دستجردی كه پس از سان دیدن انجام شد، خطاب به وی گفت: ‌انتخاب شما را به عنوان وزیر زن در وزارت بهداشت تبریك می‌گویم و امیدوارم بتوانیم با هم به خوبی كار كنیم و به اهداف مشتركمان برسیم. وی خطاب به وحید دستجردی گفت: یكی از قراردادهای مهم ما ایجاد كارخانه داروسازی در ونزوئلا است.

در خلال گپ و گفت‌وگوهای كوتاه بین رئیس‌جمهور ونزوئلا و وزرای كشورمان گفت‌وگوهای درگوشی كه با صدای آهسته‌تری رد و بدل می‌شد جلب توجه می‌كرد كه بخشی از این مذاكرات درگوشی به صحبت چاوز با وزیر بازرگانی اختصاص داشت و بسیاری از خبرنگاران تلاش می‌كردند تا خود را تا حدودی به حلقه این گفت‌وگوها نزدیك كنند تا بخشی از این گفت‌وگوهای درگوشی را بشنوند.

چاوز و احمدی‌نژاد پس از دیدن سان از یگان مستقر در مقابل دوربین‌ها قرار گرفتند و چاوز دست احمدی‌نژاد را بالا گرفت و به زبان ونزوئلایی گفت: «زنده باد احمدی‌نژاد.» احمدی‌نژاد هم مشابه این عبارت را برای چاوز تکرار کرد.

هوگو چاوز در پایان سخنان خود با وزرای كشورمان به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری اشاره كرد و گفت: در دیداری كه من با مقام معظم رهبری داشتم یكی از جملات ایشان بسیار در من تأثیر گذاشت و آن جمله این بود كه ایشان به من گفتند مسأله اصلی ما قدرت است چرا كه اگر ما قدرت داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم. منظور هوگو چاوز از بیان لفظ قدرت در این خاطره اتحاد بیشتر بین جمهوری اسلامی ایران و كشور ونزوئلا بود كه در ترجمه زبان ونزوئلایی این اتحاد به لفظ قدرت بیان می‌شود.

***

دنیای اقتصاد

۱۴ شهریور ۱۳۸۸

 

چاوز در تهران

احمدی‌نژاد در مذاكرات مشترك با چاوز:ماموریت ایران و ونزوئلا توسعه جبهه ضد‌استكباری است

 

دنیای اقتصاد – محمود احمدی‌نژاد ظهر دیروز در مذاكرات مشترك با رییس‌جمهور ونزوئلا كه پس از یك ساعت گفت‌وگوی خصوصی انجام شد، با تاكید بر اینكه دوران اثرگذاری استكبار جهانی بر ملت‌های انقلابی پایان یافته است، تصریح كرد: كمك به ملت‌های مستضعف و انقلابی و توسعه جبهه ضد‌امپریالیستی در جهان ماموریت‌های مهم ایران و نزوئلا است.

به گزارش مرکز امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رییس‌جمهور استفاده از همه ظرفیت‌ها برای گسترش و افزایش همكاری‌های دو جانبه را ضروری دانست و اظهار کرد: ایران و ونزوئلا با اجرای توافقات دو جانبه می‌توانند همكاری‌های مشترك در مناطق مختلف جهان را نیز پیگیری كنند. رییس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه ملت‌های آرمانی و انقلابی ایران و ونزوئلا همیشه در كنار و همراه هم خواهند بود، گفت: توسعه روابط ایران و ونزوئلا با توجه به داشتن منافع، دوستان و دشمنان مشترك ضروری است. هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در این مذاكرات با اشاره به حضور و همكاری ایران و ونزوئلا در جبهه ضد‌امپریالیستی جهان، تاكید كرد: تهران و كاراكاس باید با توسعه و تقویت روز افزون روابط به ملت‌های انقلابی كمك كنند.

چاوز با مصلحی، وحیدی و جلیلی دیدار می‌كند
رییس‌جمهور ونزوئلا با جمعی از مسوولین سیاسی دفاعی و امنیتی كشورمان دیدار خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا در ادامه برنامه دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه كشورمان امروز با مصلحی وزیر اطلاعات، وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد كرد. این گزارش حاكی است، تقویت همكاری‌های دوجانبه در زمینه مسائل سیاسی و دفاعی از جمله مسائل مورد پی‌گیری در این دیدارها خواهد بود.

مذاكرات مشترك وزرای ایران و ونزوئلا
همزمان با مذاكرات مشترك روسای جمهوری ایران و ونزوئلا، وزرای دو كشورنیز مذاكرات مشتركی داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مذاكرات مشترك كامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری، بهبهانی وزیر راه و ترابری، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی، نیكزاد وزیر مسكن و شهرسازی، علی اكبر محرابیان وزیر صنایع‌ومعادن و غضنفری وزیر بازرگانی با همتایان ونزوئلایی‌شان در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. یكی از مهم‌ترین توافقنامه‌ها بین ایران و ونزوئلا ساخت كارخانه داروسازی در كشور ونزوئلا و همچنین ایجاد بانك داده‌های صنایع‌ومعادن و زمین‌شناسی در این كشور است.

حاشیه‌های استقبال رسمی احمدی‌نژاد از چاوز
استقبال رسمی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور كشورمان از هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا كه در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد در حالی از هوگو چاوز در نهاد ریاست‌جمهوری استقبال كرد كه چاوز پس از پیاده شدن از ماشین، مشت‌های خود به عنوان ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان دو كشور در مقابل رسانه‌های داخلی و خارجی و رسانه‌های ونزوئلا گره كرده نشان داد.

* چاوز و احمدی‌نژاد پس از سان دیدن از نیروهای مستقر در نهاد ریاست‌جمهوری با وزرای ایران و وزرای ونزوئلا در حیاط نهاد ریاست‌جمهوری دیدار كردند كه این دیدار و گفت‌وگو با هر وزیر نزدیك به 5 دقیقه به طول انجامید كه در این میان آفتاب شدید بسیاری از حاضران را آزار می‌داد.

* هوگو چاوز در ملاقات خود با منوچهر متكی وزیر امور خارجه كشور كه پس از سان دیدن از نیروهای مستقر در حیاط نهاد ریاست‌جمهوری انجام شد، با مشت‌های گره كرده خواستار ایستادگی دو كشور در برابر دشمنان مشترك ایران و ونزوئلا شد و خطاب به متكی گفت ایران منافع، ‌راهكارها و دشمنان مشتركی دارد و برای پیروزی و ایستادگی در برابر دشمنان نیاز به همبستگی بیشتر بین ایران و ونزوئلا است كه این همبستگی هر روز در حال افزایش است.

* رییس‌جمهور ونزوئلا همچنین در گفت‌وگوی كوتاهی با مرضیه وحید دستجردی كه پس از سان دیدن از نیروهای مستقر در محل انجام شد، خطاب به وی گفت: ‌انتخاب شما را به عنوان وزیر زن در وزارت بهداشت تبریك می‌گویم و امیدوارم بتوانیم با هم به خوبی كار كنیم و به اهداف مشتركمان برسیم.

* چاوز خطاب به وحید دستجردی گفت: یكی از قراردادهای مهم ما ایجاد كارخانه داروسازی در ونزوئلا است.

* رییس‌جمهور ونزوئلا خطاب به وزیر بهداشت كشورمان گفت من و احمدی‌نژاد ایران و نزوئلا برادر هستیم و شما باید كمك كنید تا این دو كشور به پیشرفت دست پیدا كنند تا بتوانیم در مقابل دشمنان مشتركمان با قدرت بایستیم.

* چاوز در گفت‌وگوی كوتاهی با ثمره‌هاشمی دستیار احمدی‌نژاد با بیان اینكه ما منافع و دشمنان مشترك داریم، گفت: این منافع و دشمنان مشترك ما را با هم پیوند می‌دهد و باید به شرایط و آنچه كه در آمریكای لاتین می‌گذرد، توجه داشتیم باشیم تا ونزوئلا به یك مركز عملیاتی برای دیگر نقاط دنیا تبدیل شود.

* در خلال گپ و گفت‌وگوهای كوتاه بین رییس‌جمهور ونزوئلا و وزرای كشورمان گفت‌وگوهایی در گوشی كه با صدای آهسته‌تری رد و بدل می‌شد جلب توجه می‌كرد كه بخشی از این مذاكرات در گوشی به صحبت چاوز با وزیر بازرگانی اختصاص داشت و بسیاری از خبرنگاران تلاش می‌كردند تا خود را تا حدودی به حلقه این گفت‌وگوها نزدیك كنند تا بخشی از این گفت‌وگوهای درگوشی را بشنوند.

* رییس‌جمهور ونزوئلا در گپ و گفت‌وگوهای خود كه پس از سان دیدن از نیروهای مستقر در نهاد با وزرا انجام شد، خاطره‌ای را از یكی از سخنرانی‌ها در ونزوئلا برای احمدی‌نژاد تعریف كرد.

* هوگو چاوز در پایان سخنان خود با وزرای كشورمان به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری اشاره كرد و گفت: در دیداری كه من با مقام معظم رهبری داشتم یكی از جملات ایشان بسیار در من تاثیر گذاشت و آن جمله این بود كه ایشان به من گفتند مشكل اصلی ما قدرت است، چراكه اگر ما قدرت داشته باشیم، می‌توانیم موفق شویم. منظور هوگو چاوز از بیان لفظ قدرت در این خاطره اتحاد بیشتر بین جمهوری اسلامی ایران و كشور ونزوئلا بود كه در ترجمه زبان ونزوئلایی این اتحاد به لفظ قدرت بیان می‌شود.

***

امروز

۱۴ شهریور ۱۳۸۸

 

متحد کمونیست احمدی‌نژاد بار دیگر به تهران سفر کرد

 

ایرنا: به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه مهرآباد تهران از سوی منوچهر متکی و علی اکبر محرابیان وزیران امور خارجه و صنایع ایران مورد استقبال قرار گرفت.

چاوز سفر دوره‌ای خود به شش کشور را ‌دوشنبه گذشته با ورود به طرابلس مرکز لیبی آغاز کرد.

وی در جریان سفر به لیبی در اجلاس اتحادیه آفریقا و جشن های چهلمین سال حضور سرهنگ معمر قذافی در راس قدرت لیبی شرکت کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا پس از آن از لیبی عازم الجزیره پایتخت الجزایر شد. چاوز در سفر دو روزه به الجزایر که چهارمین سفر وی به این کشور بود، با عبدالعزیز بوتفلیقه دیدار و گفت وگو کرد.

وی در سومین مرحله از این سفر دوره ای به سوریه رفت و در دیدار با بشار اسد همتای سوری خود گفت: هرکس بخواهد درس مقاومت فرابگیرد باید به سوریه سفر کند.

رییس جمهوری ونزوئلا در این دیدار بشدت به رژیم صهیونیستی حمله کرد و این رژیم را « نابود کننده ملت‌ها، نوید دهنده جنگ‌ها و دشمن صلح» خواند.

چاوز همچنین به شهر سویداء در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه رفت و در سخنانی در این شهر به رژیم صهیونیستی توصیه کرد که از دخالت در آمریکای لاتین و تهدید لبنان خودداری کند و بلندی‌های اشغالی جولان را به سوریه بازگرداند.

به گزارش سفارت ونزوئلا در دمشق، حدود یک میلیون سوری در ونزوئلا زندگی می کنند که ۵۰۰ هزار نفر آنها از شهر سویداء هستند.

رییس جمهوری ونزوئلا در چهارمین مرحله از این سفر دوره ای خود در ساعات اولیه بامداد شنبه وارد تهران شد.

وی پیش از سفر به ایران، خاطرنشان کرده بود که تهران و کاراکاس براساس نقشه راهی که بین وی و دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران ترسیم شده است همواره برای تقویت روابط تلاش می کنند.

این هفتمین سفر رییس جمهوری ونزوئلا به جمهوری اسلامی ایران است.

چاوز پس از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای بلاروس و روسیه سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روابط ونزوئلا و روسیه به مثابه دو قدرت بزرگ نفتی است، خاطرنشان کرده که شرکت‌های روسی بزودی ده‌ها هزار میلیون دلار در بخش نفت ونزوئلا سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

قرار است چاوز و دیمیتری مدویدیف همتای روسی او به همکاری های دوکشور در زمینه نظامی و تولید صلح آمیزانرژی هسته ای شتاب بیشتری بدهند.

ونزوئلا و روسیه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ قراردادهای نظامی به ارزش ۴٫۴میلیارد دلار ( حدود۳ میلیارد یورو) امضا کردند.

روسیه در سال ۲۰۰۸ ، دومیلیارد دلار (۶۷۰ میلیون یورو) برای خرید سلاح‌های جدید به ونزوئلا قرض داده است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p866n2e