تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

۸ اسفند ۱۴۰۰

 

بیانیه
ناتو مسؤول جنگ در اوکرائین است!

 

در پی به رسمیت شناختن استقلال استان‌های دونتسک و لوگانسک اوکرائین توسط روسیه و آغاز لشکرکشی جهت حمایت از این جمهوری‌ها و از میان بردن ساختارهای نظامی رژیم وابسته اوکرائین، شاهد به راه افتادن موج آشنای جنگ اطلاعاتی و روانی و تبلیغات سرسام آور رسانه‌های غربی و وابستگان آن‌ها در سراسر دنیا، منجمله ایران می‌باشیم.

در چند روز گذشته، روس‌ستیزی هار این گرایشات در روزنامه‌ها و بیانیه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا بازتاب گسترده‌ای یافته است. متاسفانه برخی نارسایی‌ها و لغزش‌ها درنزد احزاب کمونیست و نیروهای هوادار صلح نیز بچشم می‌خورد. بطور مثال، در «بیانیه شورای جهانی صلح» می‌خوانیم: «شورای جهانی صلح معتقد است که به‌رسمیت شناختن یک‌جانبه استقلال استان‌های اوکرائین توسط روسیه، نه‌تنها اصول پایه‌ای منشور ملل متحد را تضعیف می‌کند بلکه توجیهی برای سوء استفاده از چنین روش‌هایی در آینده از سوی قدرت‌های امپریالیستی علیه دیگر ملل جهان ایجاد می‌نماید.»

نیم نگاهی به تاریخ تهاجمات امپریالیستی غرب نشان می‌دهد که امپریالیسم همیشه، بویژه در سه دهه اخیر، از چنین مستمسکی بهره برده و اصول پایه‌ای منشور ملل متحد که عملاً تحت نفوذ امپریالیسم قرار دارد نیز هیچگاه مانعی بر سر راه یورش‌های امپریالیستی نبوده است. اینگونه توهمات در ارزیابی شرایط کنونی و آتی جهان برای افزایش و ارتقا آگاهی توده‌ها بسیار خطرناک می‌باشد.

در مورد جنگ اوکرائین توجه و تاکید بر واقعیات زیر ضروری است:

۱- گسترش پیمان تجاوزکار ناتو و محاصره نظامی روسیه،

۲- سازماندهی و تقویت گرایشات فاشیستی در اوکرائین توسط ناتو، و کمونیست‌زدایی و سرکوب نیروهای مترقی بدست رژیم حاکم،

۳- ایجاد زیرساخت‌های نظامی و امنیتی تهاجمی ناتو در سراسر اوکرائین در ۸ سال گذشته،

۴- درخواست اوکرائین برای عضویت در ناتو و استقرار موشک‌های اتمی در اوکرائین.

اگرچه همسان‌سازی پایان برخورد مماشات آمیز بورژوازی روسیه با ایستادگی اتحاد جماهیر شوروی در برابر امپریالیسم غرب ساده‌اندیشی است که باید از آن دوری نمود، اما هر گونه ارزیابی از شرایط کنونی بدون توجه به نکات بالا نمی‌تواند به نتیجه درست و خط مشی که تامین‌کننده منافع خلق‌ها و صلح باشد بیانجامد.

طرح خواست یک‌جانبه مذاکره و آشتی و پایان دادن به درگیری‌ها بدون تاکید بر اصلی و عمده بودن نقش مخرب ناتو در ایجاد وضع موجود و دمیدن بر آتش جنگ با تداوم مداخلات نظامی و امنیتی آن در اوکرائین، در تحلیل نهایی و در روی زمین فضا‌سازی برای ناتو است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p99x9j8