رهبران بر حمایت خود از «شورای رهبری ریاست جمهوری» در یمن به ریاست عالی‌جناب دکتر رشاد العلیمی تاکید کردند، و ابراز امیدواری نمودند که یک راه‌حل سیاسی مطابق با ابتکار شورای همکاری خلیج [فارس] و سازوکار اجرایی آن، نتایج «کنفرانس گفتگوی ملی یمن» و قطع‌نامه ۲۲۱۶ شورای امنیت حاصل شود. آن‌ها از همه طرف‌های یمنی خواستند که فوراً مذاکرات مستقیم را تحت نظارت سازمان ملل آغاز کنند، و به ادامه آتش‌بس پایبند باشند، و از نیازهای بشردوستانه، امدادی و توسعه‌ای مردم یمن حمایت کنند، و رهبران همه حملات تروریستی انجام شده توسط شبه نظامیان حوثی به اهداف غیرنظامی در پادشاهی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، داخل کشور یمن و در آبراه‌ها و مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی را محکوم کردند، و از همه کشورها خواستند در مقابله با این اقدامات همگاری نمایند و از تحریم تسلیحاتی تصریح شده در قطع‌نامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۶۲۴ شورای امنیت پیروی نمایند. (ماده ۱۵ بیانیه ریاض).

https://tinyurl.com/st53v4nr

در بعدازظهر ۹ سامبر ۲۰۲۲ به وقت محلی، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین، با رشاد محمد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در ریاض دیدار کرد. (عکس از وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین)

***

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

عکس از پرس تی.وی

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، جدای از انجام حملات زمینی و هوایی خود در مناطق پرجمعیت، از سال ۲۰۱۵ محاصره هوایی، دریایی و زمینی فلج کننده‌ای را نیز بر این کشور تحمیل کرده است و از تامین مواد ضروری از جمله غذا، سوخت و دارو جلوگیری کرده است. محاصره دلیل اصلی قحطی گسترده در یمن است که میلیون‌ها نفر را به دلیل گرسنگی و کمبود دارو و تجهیزات بهداشتی تا مرز مرگ سوق داده است.

یونیسف: از سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۱۰۰۰ کودک یمنی کشته یا زخمی شده‌اند

 

صندوق بینالمللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز یک‌شنبه ۱۱ دسامبر گزارش داد که بیش از ۱۱۰۰۰ کودک یمنی از زمان تشدید درگیری‌ها در یمن در سال ۲۰۱۵، کشته یا زخمی شده‌اند. سال ۲۰۱۵ سال مداخله ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی در درگیری در یمن است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، در مورد تعداد کودکانی که در جنگ یمن کشته یا مجروح شده‌اند، خاطرنشان کرد که این در بهترین حالت یک رقم محافظه‌کارانه است و «احتمالاً تلفات آتش‌بس این درگیری بسیار بیش‌تر خواهد بود.»

راسل به یمن، کشوری که ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان با حمایت ایالات متحده و متحدان اروپایی آن مانند انگلیس و فرانسه در حال جنگ علیه نیروهای حوثی هستند که از مارس ۲۰۱۵ کنترل صنعا پایتخت را در دست دارند، و. صدها هزار نفر را کشته و فقیرترین کشور جهان عرب را ویران کرده است، سفر کرده است.

عربستان سعودی حوثی‌ها را به عنوان عوامل ایران و مسئول برکناری دولت قانونی یمن در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۴ متهم می‌کند. حوثی‌ها اتهامات سعودی ها را رد نموده و اعلام کرده‌اند که با طبقات حاکم فاسد کشورشان که به مردم خدمت نمی‌کنند، بلکه تسهیل‌کننده غارت بین‌المللی منابع یمن هستند می‌جنگند.

راسل خواستار از سرگیری فوری آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل شد. در آوریل امسال، برای نخستین‌بار پس از هفت سال جنگ، هر دو طرف متخاصم با آتش بس دو ماهه موافقت کردند. آتش بس دو بار تمدید شد و کشور شش ماه صلح نسبی نادری را تجربه کرد. با این حال، هر دو طرف از تمدید آتش بس فراتر از اکتبر خودداری کردند، زیرا سازمان ملل نتوانست دلایل قابل‌توجهی برای تمدید نامحدود آن ارائه نماید.

میلیون‌ها نفر در آستانه مرگ
راسل خاطرنشان کرد که در دوره پس از پایان آتش‌بس، ۶۲ کودک یمنی کشته شده‌اند و «صدها هزار نفر دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری یا گرسنگی قرار دارند.»

بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۱۱میلیون کودک یمنی به طور مستقیم تحت تأثیر جنگ قرار دارند و حدود ۲٫۲ میلیون نفر از آن‌ها به شدت دچار سوءتغذیه هستند. یک چهارم از این ۲٫۲میلیون کودک زیر ۵ سال سن دارند و به شدت مستعد ابتلا به بیماری‌های کشنده، از جمله وبا و سرخک، می‌باشند.

یونیسف هم‌چنین خاطرنشان کرد که مایه‌کوبی منظم در کشور به دلیل جنگ به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است و بیش از ۲۸ درصد کودکان مایه‌کوبی معمول خود را از دست داده‌اند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، جدای از انجام حملات زمینی و هوایی خود در مناطق پرجمعیت، از سال ۲۰۱۵ محاصره هوایی، دریایی و زمینی فلج کننده‌ای را نیز بر این کشور تحمیل کرده است و از تامین مواد ضروری از جمله غذا، سوخت و دارو جلوگیری کرده است. محاصره دلیل اصلی قحطی گسترده در یمن است که میلیون‌ها نفر را به دلیل گرسنگی و کمبود دارو و تجهیزات بهداشتی تا مرز مرگ سوق داده است.

حوثی‌ها با تأکید بر دلایل امتناع خود از تمدید آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل، بر عدم رسیدگی به موضوع اصلی محاصره عربستان سعودی که «آزار مردم یمن را کاهش می‌دهد» تأکید کردند. در طول مدت آتش‌بس، حوثی‌ها موضوع کاهش ناکافی محاصره را مطرح می‌کردند و نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی را به نقض هنجارهای آتش‌بس متهم می کردند.

مقیاس ویرانی ناشی از جنگ و محاصره، سازمان ملل را مجبور کرده است که یمن را به عنوان «بدترین بحران انسانی جهان» طبقه‌بندی کند.

https://peoplesdispatch.org/2022/12/12/over-11000-yemeni-children-have-been-killed-or-injured-since-2015-unicef/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4ev4wfjn