تارنگاشت عدالت – بلینکن: ایالات متحده در ارتباط با چین، متحدان خود را به سمت «انتخاب ما یا آن‌ها» سوق نخواهد داد.

 

خبرگزاری اسپوتنیک ایران

نویسنده: دکتر عماد آبشناس
۲۴ دسامبر ۲۰۲۱

 

ایران مخالف تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی نیست

 

چند روز پیش رسانه های آمریکایی گزارشی مبنی بر اینکه عربستان سعودی در غرب شهر ریاض در حال تولید موشک های بالستیک به کمک چین می باشد منتشر کردند.

البته این مساله در نوع خود یک ضربه بزرگ برای آمریکا به حساب می‌آید، چون معمولاً آمریکایی‌ها تلاش دارند در فروش تسلیحات به متحدین خود گزینشی عمل کنند و کاری کنند که همیشه افسار آن‌ها در اختیارشان باشد.

دقیقا همان کاری را که قبل از انقلاب اسلامی در ایران با شاه انجام می‌دادند. هواپیما و هلیکوپتر به ایران می‌فروختند و موشک‌های زمین به هوا و تانک و … به عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.

به قول خودشان می‌خواستند همیشه توازن قوا را نگه دارند. به این ترتیب هم عرب‌ها دائماً به آمریکا نیاز داشتند هم ایران.

چون می‌خواستند شاه را راضی نگه دارند در رسانه‌های فارسی زبانشان ادعا می‌کردند که ایران قوی‌ترین ارتش خاورمیانه را دارد و از آن طرف رسانه‌های عرب زبانشان مدعی می‌شدند که عراق قوی‌ترین ارتش کشورهای عربی را دارد تا صدام حسین هم راضی باشد.

به هر صورت امروزه ظاهراً عربستان سعودی به قول معروف زیر آبی رفته و دور از چشم آمریکایی‌ها یک همکاری نظامی با دشمن آمریکا، یعنی چین، را راه انداخته و آن هم چه همکاری‌ای، تولید موشک های بالستیک.

آیا به یاد داریم وقتی ترکیه تصمیم گرفت از روسیه موشک‌های اس ۴۰۰ خریداری کند آمریکایی‌ها چه بلایی سر ترکیه آوردند.

حالا باید دید آیا آمریکایی‌ها همان رفتار را با عربستان هم خواهند داشت یا نه.

برخی کارشناسان باور دارند تا زمانی که آمریکایی‌ها مطمئن باشند سعودی‌ها توسط چینی‌ها سر کار هستند و توانمندی و فناوری لازم را به دست نیاورده اند، یعنی همان عرب‌های بی‌عرضه که ترامپ از آن‌ها صحبت می‌کرد باقی می‌مانند، کاری به کارشان نخواهند داشت اما اگر متوجه شوند که از آن شرایط خارج شده‌اند قطعاً با عربستان سعودی برخورد خواهند کرد تا از بیت‌الطاعه آن‌ها خارج نشود و عبرتی باشد برای دیگران.

یکی از بحث‌هایی که این روزها بسیار مطرح می‌باشد این است که واکنش ایران به این جریان چه خواهد بود؟

در این باره باید گفت بر عکس تصور دشمنان ایران و عربستان، ایرانی‌ها خیلی هم خوشحال خواهند بود و حتی حاضر هستند در این زمینه سعودی‌ها را تشویق و کمک کنند.

منافع کلی ایران در تقویت جبهه مسلمانان است
توجه داشته باشید که ساختار ایدئولوژیک ایران بر مبنای حمایت از ملت‌ها می‌باشد و نه رهبران مگر این‌که رهبران در راستای خواست ملت‌ها عمل کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت هر موفقیتی که توسط ملت‌های مسلمان کسب شود مورد حمایت ایران خواهد بود.

شاید امروزه برخی اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد و اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از این اختلافات بهره برده‌اند تا میان این دو کشور مسلمان تفرقه بیاندازند ولی در نهایت این دو مسلمان و همسایه هستند و در نهایت مشکلاتشان راحل خواهند کرد و هیچ بعید نیست که در آینده ایران و عربستان سعودی حتی ائتلاف و اتحاد هم تشکیل دهند و در این صورت این اتحاد وائتلاف با توجه به تسلیحاتی که عربستان سعودی از دیگر کشورها خریداری کرده و با توجه به توانمندی فنی انسانی موجود در ایران می‌تواند موجبات ایجاد یک جبهه قدرتمند اسلامی گردد.

هم‌چنین باید توجه داشت که آمریکا و اسرائیل هیچ‌وقت نمی‌توانند تا ابد الدهر روی عربستان سعودی و یا دیگر کشورهای عربی به عنوان متحد خود حساب باز کنند، چون ملت‌ها با آن‌ها زاویه دارند.

به یاد داشته باشید زمانی شاه ایران متحد اصلی و بزرگ آمریکا و اسرائیل در منطقه به حساب می‌آمد و به یکباره در ایران انقلاب شد و این کشور به دشمن اسرائیل تبدیل شد.

احتمال این‌که چنین اتفاقی در دیگر کشورهای اسلامی که امروزه مدعی دوستی و رفاقت و یا حتی همکاری های اسراتژیک با اسرائیل و آمریکا هستند هم وجود دارد و به یکباره ممکن است صبح همه بیدار شوند و ببینند یک یا چندین کشور متحد با آمریکا و اسرائیل در منطقه به دشمن آمریکا و اسرائیل تبدیل شده‌اند.

قطعاً در آن صورت هر چه قدر این کشورها تسلیحات و توانمندی تسلیحاتی و نظامی داشته باشند در نهایت به نفع جبهه مخالف آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

مضاف بر این‌ها تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی این بهانه را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا برای ایجاد موازنه قدرت هم که شده تولید موشک‌های بالستیک خود را گسترش دهد و آن‌هایی که مخالف موشک‌های بالستیک توسط ایران هستند دیگر حق اظهار نظر نخواهند داشت.

در واقع دیدگاه ایران هم بر همین اساس است و به همین دلیل می‌توان گفت ایران نه فقط با تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی مخالف نیست بلکه قطعاً پشتیبان برادران سعودی خود نیز خواهد بود.

مقام‌های ایالات متحده در سازمان‌های مختلف از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای (محرمانه‌ای) که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند.

——————–
توضیح عدالت:
«صمد بهرنگی مقاله‌ کوتاه “آقای چوخ بختیار” را به نام بابک بهرامی در تبریز و روزنامه قدیمی مهد آزادی، در مهرماه سال ۱۳۴۳ چاپ کرده است. در این مقاله او شخصیتی خیالی به نام آقای چوخ بختیار یعنی کسی که خیلی روزگار با او همراه است، را توصیف می‌کند. یک کارمند نمونه‌ای که در فکر زندگی راحت است و بالاتر رفتن در مناسبات اداره و افزایش حقوق.» نگاه کنید به «وینش: سایت معرفی و نقد کتاب»، ۱۵ بهمن ۱۳۹۸.

توضیح اسپوتنیک:
دکتر عماد آبشناس
۱۹۸۵ – ۱۹۹۲– خبرنگار و گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیروت
۱۹۸۶ – ۱۹۹۲ – نماینده سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد ونمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کشورهای عربی
۱۹۹۲ – ۲۰۰۲ – خبرنگار – مترجم و سردبیر خبر – خبرگزاری جمهوری اسلامی تهران
۱۹۹۵ – تا به حال مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری و مرکز مطالعات بین المللی و انتشارات به نام آینده پردازان مبتکر وموسسه آموزشی به نام چرتکه
۲۰۰۰ – تا بحال سردبیر و مدیر مسئول نشریات صفر و یک (فنی وآموزشی) – ترش و شیرین (اقتصادی واجتماعی) – ایران پرس (عمومی) – ایران دیپلماتیک (سیاسی)
۲۰۰۰ – رئیس هیات مدیره انجمن متخصصین کشور (NGO)
۲۰۰۰ – عضو هیات مدیره انجمن مدیران ارشد ایرانی (NGO بین المللی)
۲۰۰۱ – رئیس انجمن صنفی آموزشگاه های رایانه و دبیر کل کانون صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای (NGO)
۲۰۰۲ – تا به حال رئیس انجمن خبرنگاران آزاد ایران (NGO بین المللی) وانجمن گزارشگران ایرانی بدون مرز (NGO بین المللی)
۲۰۰۴ – تا به حال عضو هیات مدیره مجمع تشکل های فناوری اتاق بازرگانی کشور (پارلمان بخش خصوصی ایران)
۲۰۰۷ – ۲۰۱۳ – سردبیر و مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی (ارگان مطبوعاتی انگلیسی زبان دولت ایران)
– پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران
کاندیدای تشکل های صنفی غیر دولتی ایران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران (در چند دوره مختلف)
– مشاور مطبوعاتی سیاستمداران ارشد ایران
– دارای چند هزار مقاله و مصاحبه به زبان های فارسی – عربی وانگلیسی در زمینه های مختلف سیاسی – اقتصادی – علمی و فرهنگی در رسانه های ایرانی و بین المللی.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yckwbesx