تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
نویسنده: نیکوس موتاس
۱۸ ژوئن ۲۰۲۲

جورج اورول، یک خائن ضدکمونیست

 

چند روز پیش، در جریان بحث در پارلمان یونان از جورج اورول نام برده شد. میتسوتاکیس، نخست‌وزیر و تسیپراس، رهبر سیریزا، در یکی از دعواهای معمول خود به منظور حمله به یکدیگر به مفهوم «توتالیتاریسم» اورول اشاره کردند. میتسوتاکیس از بیزاری رمان‌نویس نسبت به «توتالیتاریسم چپ» نقل قول آورد، در حالی که تسیپراس پاسخ داد که حزب او همیشه نسبت به سوسیالیسم واقعاً موجود انتقاد داشته است.

اشاره آن‌ها به اورول تصادفی نیست: سیاستمداران بورژوا علی‌رغم تفاوت‌های مشخص‌شان، وقتی به کمونیستم ستیزی می‌رسد، خود را در یک اردوگاه می‌بینند. اریک آرتور بلر، معروف به جورج اورول، نمادی از دشمنی با سوسیالیسم قرن بیستم بوده است. محافظه‌کاران، نئولیبرال‌ها، سوسیال دموکرات‌ها، چپ‌های مترقی و آپورتونیست‌ها با دست‌آویز «ضد توتالیتاریسم»، از اورول، به مثابه یک روشنفکر سازش‌ناپذیر که شایسته احترام است، بت ساخته‌اند.

رمان تمثیلی معروف او، «مزرعه حیوانات»، یک شاهکار ادبی علیه «رژیم توتالیتر» استالین در اتحاد شوروی تلقی می‌شود. به اصطلاح «بنیاد اورول»، مستقر در لندن، که هدف آن «تداوم دستاوردهای جورج اورول نویسنده بریتانیایی» است، «جایزه اورول» را با پاداش دادن به کتاب‌ها و روزنامه‌نگاری که «نوشتن سیاسی را به هنر تبدیل می‌کنند» اداره می‌کند.

با این حال، واقعیت در مورد بلر با آن‌چه که تبلیغات بورژوازی ارائه می‌گویند کاملاً متفاوت است. اورول صرفاً ضداستالینیست یا ضدشوروی نبود. او یک ضدکمونیست بود که خبرچین سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا شد.

بلر که افسر سابق پلیس امپراتوری هند در برمه بود، در طول جنگ داخلی اسپانیا به «حزب کارگران اتحاد مارکسیستی» (POUM) تروتسکیست پیوست، و علیه کمونیست‌ها و ضدفاشیست‌ها فعالیت کرد. مشارکت اورول در دیدگاه‌های شدیدً ضدکمونیستی «حزب کارگران اتحاد مارکسیستی» در پوشش «ضداستالینیسم» شکل گرفت. اورول بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳، در بحبوحه جنگ جهانی دوم، در سرویس شرقی بی‌بی‌سی کار می‌کرد. در این دوره، او نقدی برای «نبرد من» هیتلر نوشت و با بی ‌شرمی اعتراف کرد: «من باید این را ثبت کنم که هرگز نتوانسته‌ام هیتلر را دوست نداشته باشم.»

اگرچه تبلیغات بورژوازی او را یک «ضدفاشیست» معرفی می‌کنند، اما دشمنی اورول اساساً علیه سوسیالیسم – کمونیسم بود. آثار بسیار مشهور او، مانند «ادای احترام به کاتالونیا»، «مزرعه حیوانات» و «۱۹۸۴» رمان‌های عمیقاً ضدکمونیستی هستند که هدفشان افترا به ساختمان سوسیالیسم در اتحاد شوروی و سایر کشورهای سوسیالیستی است. به همین دلیل، بورژوازی حاکم کشورهای بزرگ امپریالیستی (ایالات متحده، بریتانیا، اروپای غربی) با شور و شوق آثار او را تبلیغ کرد. رمان‌های اورول در جنگ فرهنگی که «سیا» علیه اتحاد شوروی به راه انداخته بود، جایگاه برجسته‌ای داشت. به گفته مایکل وارنر، مورخ «سیا»، پس از مرگ اورول در سال ۱۹۵۰، «آژانس اطلاعات مرکزی» با بیوه او برای ساختن فیلم‌های تبلیغاتی با بودجه دولت آمریکا بر اساس «مزرعه حیوانات» و «۱۹۸۴» مذاکره کرد.

اریک آرتور بلر فقط یک رمان‌نویس و روزنامه‌نگار مرتجع ضدکمونیست نبود؛ او هم‌چنین خبرچین سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا بود. اورول در سال ۱۹۴۹،فهرستی از ۳۸ نفر را، که روشنفکران و هنرمندان در میان آن‌ها بودند، و سمپات‌های کمونیست تلقی می‌شدند، به «بخش تحقیق اطلاعاتی» (RIO) وزارت امور خارجه بریتانیا تحویل داد. سلیا کیروان، که در وزارت دفاع به عنوان دستیار رابرت کانکوست کمونیست بدنام کار می‌کرد، رابط اورول با «بخش تحقیق اطلاعاتی» بود.

این فهرست تا سال ۱۹۹۶ محرمانه باقی ماند، در آن سال، پرونده ۱۱۱/۱۸۹ وزارت امور خارجه بر اساس «قانون غیرمحرمانه کردن پس از ۳۰ سال» در دسترس قرار گرفت. در ژوئن ۲۰۰۳، روزنامه «گاردین» نسخه‌ای از فهرست اورول را منتشر کرد و نقش او را به عنوان خبرچین آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا تایید کرد. در میان اسامی یافت شده در فهرست، نام چارلی چاپلین، جی بی پریستلی، ای.اچ. کار، سر مایکل ردگریو وحود داشت. اورول در یادداشت خود نام کاترین هپبورن، سیسیل دی لوئیس، پل رابسون، جورج برنارد شاو، جان اشتاین بک، اورسن ولز و دیگران را نیز درج کرده بود. همانطور که الکساندر کاکبرن روزنامه‌نگار و نویسنده نوشت، فهرست اورول یک «فهرست خبرچینی» بود که تعصب رمان‌نویس را نسبت به یهودیان، سیاه‌پوستان و هم‌جنس‌گرایان آشکار می کرد. ویژگی فهرست تهیه شده بوسیله اورول این است که او از کلمات و القابی مانند «کمونیست پنهان»، «سمپات احساساتی»، «متمایل به هم‌جنس‌گرایی»، «بسیار ضد سفیدپوست»، «یهودی» و غیره در کنار نام این افراد استفاده می‌کند.

حال، بیایید از خود بپرسیم: چرا سازوکارهای بورژوازی، از رسانه‌های جمعی گرفته تا تاریخ‌نگاری، پیوسته جورج اورول و آثار او را تبلیغ می‌کنند؟ چرا او را «قدیس» ارزش‌های دموکراتیک و ضدتوتالیتاریسم معرفی می‌کنند؟ ضداستالینیسم هار اورول برای توضیح علاقه بورژوازی به او کافی نیست. پاسخ روشن است: اریک آرتور بلر یک ضدکمونیست متعهد و سرسخت بود که استعداد نویسندگی خود را وقف مبارزه با سوسیالیسم – کمونیسم کرد. دفعه بعد که شنیدید کسی از «مزرعه حیوانات»، «۱۹۸۴» و دیگر آثار اورول تعریف می‌کند، این را در نظر داشته باشید.

عدالت: سند خبرچینی اورول برای دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس، در «آرشیو ملی بریتانیا» در پرونده زیر در دسترس است:
FO 1110/189 :Meeting with George Orwell; progress report from RIO(S); paper on Communist Strategy in South East Asia

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/367h2jfe