در گرامیداشت هفتادمین سالگرد جنگ بزرگ میهنی، من مایلم ستایش ژرف خود را از مردم قهرمان شوروی، که خدمت بزرگی به بشریت نمودند، ثبت نمایم. سلامت جسمی و روانی، و روحیه همبستگی، هنجا‌هایی هستند که باید پا برجا بمانند، در غیر این‌صورت آینده بشریت، آن‌طور که می‌‌شناسیم، برای همیشه از دست خواهد رفت. بیست‌و‌هفت میلیون مردم شوروی که در جنگ بزرگ میهنی جان باختند، هم‌چنین برای بشریت و حق فکر کردن و سوسیالیست بودن، مارکسیست-لنینیست، کمونیست بودن، و برای پشت سر نهادن دوران تاریک، جان باختند.

 

تارنگاشت عدالت- بایگانی دورۀ دوم

منبع: گرانما
۸ مه ٢۰١۵
برگردان: ع. سهند

 

در گرامیداشت هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی، رهبر تاریخی انقلاب کوبا ستایش ژرف خود را از مردم قهرمان اتحاد شوروی که خدمت بزرگی به بشریت نمودند ابراز می‌کند

 

هفتادمین سالگرد جنگ بزرگ میهنی پس‌فردا، ۹ مه، برگزار خواهد شد. با توجه به اختلاف ساعت، در حالی‌که من این  سطور را می‌نویسم، سربازان و مقامات ارتش فدراسیون روسیه، سرشار از غرور، با گام‌های سریع، نظامی خاص خود در میدان سرخ مسکو رژه خواهند رفت.

لنین استراتژیست انقلابی تابناکی بود که در پذیرش ایده‌های مارکس و کاربست آن‌ها در یک کشور فقط بخشاً صنعتی تردید نکرد، کشوری که حزب پرولتاریای آن رادیکال‌ترین و دلاورترین حزب در پی بزرگ‌ترین قتل‌عامی شد که سرمایه‌داری در جهان موجب شده بود، و در آن برای نخستین بار تانک‌ها، سلاح‌های خودکار، هوانوردی و گازهای سمی در جنگ‌ها ظاهر شدند، و حتا یک توپ خارق‌العاده که قادر بود از ١۰۰ کیلومتری گلوله سنگین خود را پرتاب کند، در این درگیری خون‌بار ظاهر شد.

از آن خونریزی جامعه ملل بیرون آمد، مؤسسه‌ای که باید صلح را حفظ می‌کرد اما نتوانست حتا پیشروی سریع استعمار را در آفریقا، بخش بزرگی از آسیا، اقیانوسیه، کارائیب، کانادا و یک نواستعمار اهانت‌آمیز را در آمریکای لاتین متوقف نماید. حدود ٢۰ سال بعد، یک جنگ جهانی  بسیار ظالمانه دیگر در اروپا آغاز شد، که مقدمه آن جنگ داخلی اسپانیا بود که در ١۹۳۶ شروع شد.

پس از شکست خرد‌کننده نازی‌ها، ملت‌های جهان امید خود را در سازمان ملل متحد قرار دادند، تا برای پایان نهادن به جنگ‌ها، برای این‌که کشورها بتوانند صلح را حفظ نمایند، و برای توسعه و همکاری مسالمت‌آمیز دولت‌های بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر جهان، تلاش نماید. میلیون‌ها دانشمند، از جمله وظابف دیگر، در حالی‌که میلیاردها انسان در فاصله زمان کوتاهی در خطر کمبود غذا و آب قرار دارند، می‌توانند شانس بقای نوع بشر را افزایش دهند. ما هم‌اکنون ۷٫۳ میلیارد انسان بر روی کره زمین داریم. در سال ١۸۰۰ فقط ۹۷۸ میلیون انسان وجود داشت؛ این رقم در سال ٢۰۰۰ به ۶٫۰۷ میلیارد نفر افزیش یافت؛ و طبق تخمین‌های محافظه‌کارانه تا سال ٢۰۵۰ ده میلیارد خواهد شد.

البته، به ورود قایق‌های مملو از مهاجرین به اروپای غربی، که در هر چیز شناوری سفر می‌کنند، به ندرت اشاره می‌شود؛ رودی از مهاجرین آفریقایی، از قاره‌ای که بیش از صدها سال توسط اروپا استعمار شد. بیست‌و‌سه سال پیش، من در یک کنفرانس سازمان ملل متحد پیرامون محیط زیست و توسعه گفتم: «یک نوع بیولوژیک مهم- بشر- با توجه به نابودی سریع و مستمر شرایط طبیعی حفظ حیات آن، در خطر انقراض قرار دارد.» من در آن زمان نمی‌دانستم چقدر به این نزدیک هستیم.

در گرامیداشت هفتادمین سالگرد جنگ بزرگ میهنی، من مایلم ستایش ژرف خود را از مردم قهرمان شوروی، که خدمت بزرگی به بشریت نمودند، ثبت نمایم. امروز ما اتحاد مستحکم بین مردم و دولت فدراسیون روسیه با رشد یابنده‌ترین اقتصاد در جهان- جمهوری خلق چین- را شاهدیم؛ دو کشور، با همکاری نزدیک، ارتش‌های مدرن و نیرومند و سربازان دلاور خود یک سپر نیرومند را برای صلح و امنیت جهان تشکیل می‌دهند، برای این‌که حیات نوع ما بتواند حفظ شود.

سلامت جسمی و روانی، و روحیه همبستگی، هنجا‌هایی هستند که باید پا برجا بمانند، در غیر این‌صورت آینده بشریت، آن‌طور که می‌‌شناسیم، برای همیشه از دست خواهد رفت. بیست‌و‌هفت میلیون مردم شوروی که در جنگ بزرگ میهنی جان باختند، هم‌چنین برای بشریت و حق فکر کردن و سوسیالیست بودن، مارکسیست-لنینیست، کمونیست بودن، و برای پشت سر نهادن دوران تاریک، جان باختند.

فیدل کاسترو  روز
۷ مه ٢۰١۵، ١۰ و ١۴ بعداز‌ظهر

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mwt7v9ck