عدالت: امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان گفت که مردم افغانستان را تنها نمی‌گذارد و در روزهای بد در کنار افغانستان می‌ایستد وی این سخنان را به دنبال اجرای پر سوز فهیم فنا در سالروز جشن استقلال تاجیکستان بیان کرد.

 

 

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: سفارت جمهوری خلق چین در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی

 

بیانیه مشترک پیرامون نتایج نشست روسیه، چین، پاکستان و ایران در حاشیه نشست‌های «سازمان همکاری شانگهای» و «سازمان پیمان امنیت جمعی»
۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱

 

در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، وزرای امور خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست‌های «سازمان همکاری شانگهای» و «سازمان پیمان امنیت جمعی» در دوشنبه برای بررسی وضعیت در افغانستان ملاقات کردند.

وزیران بر قصد خود برای ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و در کل منطقه مجدداً تأکید کردند.

وزیران تأکید کردند که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود، اصل اساسی «به رهبری افغان‌ها، متعلق به افغان‌ها» باید رعایت شود، و حقوق مردم افغانستان برای دنبال کردن صلح، ثبات، توسعه و رفاه باید حفظ شود.

آن‌ها بر اهمیت مشارکت آن کشورهایی تأکید کردند که باید مسئولیت اصلی بازسازی اجتماعی – اقتصادی پس از جنگ در افغانستان را بر عهده داشته باشند و باید به افغانستان کمک‌های فوری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه ارائه دهند.

آن‌ها به لزوم به سرانجام رساندن آشتی ملی در افغانستان، که موجب ایجاد یک دولت فراگیر که منافع همه نیروهای قومی – سیاسی کشور را در نظر بگیرد بشود، اشاره کردند.

با توجه به چالش‌های امنیتی برآمده از قلمرو افغانستان، آن‌ها بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدها، به ویژه گسترش تروریسم و قاچاق موادمخدر، به منظور اطمینان از ثبات منطقه‌ای و رفع نگرانی‌ها و منافع مشروع کشورهای همسایه تأکید کردند.

وزیران نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت نامطلوب بشردوستانه و اقتصادی – اجتماعی در افغانستان و هم‌چنین خطرات احتمالی هجوم پناهندگان در منطقه ابراز کردند. آن‌ها بر ضرورت بازگرداندن زندگی مسالمت‌آمیز و بهبود اقتصادی کشور تأکید کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند به فوریت به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه دهد.

وزیران تصمیم گرفتند که به هماهنگی بین روسیه، چین ، پاکستان و ایران در مورد افغانستان ادامه دهند و در زمان مناسب جلساتی در سطحوح وزیران، فرستادگان ویژه و سفیران برگزار کنند.

http://www.chinese-embassy.org.uk/eng/zgyw/t1907880.htm

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2rmufn5s