عدالت: ترانه «اسب‌سواری با فیدل»

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه دفاع از بشر
نویسنده: روبن جی. آبلندا
۲۲ نوامبر ۲۰۲۲

فیدل در قلب مردم

 

در این روزهای غم‍‌انگیز، با فرارسیدن ۲۵ نوامبر، ششمین سالگرد درگذشت رهبر تاریخی انقلاب کوبا، از یکی از دوستان آفریقایی شنیدم که می‌گفت بیش از ۲۰ سال از زندگی خود را می‌داد تا فیدل کاسترو امروز جسماً در میان باشد.

این سخن باعث سکوت چند نفری شد که در یک گفت‌وگو برای گرامیداشت فرمانده کل جزیره کارائیب شرکت داشتند، و پس از یک سکوت حزن‌انگیز، توافق کردیم که بشریت با گام‌های پیوسته استوار او هر کجا که رفت و با چشم‌انداز او برای آینده، بهتر خواهد بود.

این فیدل بود که برای نخستین‌بار گفت که جهان بهتری ممکن است، و همین چند سال پیش بود که به ما هشدار داد که نوع بشر و کره زمین به دلیل جنگ‌ها، تجاوزات، محاصره‌های اقتصادی، مسابقه تسلیحاتی کنترل نشده، آز شدید و آسیب به طبیعت، در میان شرارت‌های دیگر، که ما را به آستانه هولوکاست رسانده‌اند، در حال ناپدید شدن است.

همه آن‌چه را که این دور‌اندیش از بزرگ‌ترین جزیره از جزایر کارائیب پیش‌بینی می‌کرد، ما اکنون در پنج قاره، از درگیری‌های جنگی و بلایای ناشی از تغییرات اقلیمی گرفته، تا بیماری‌ها و همه‌گیری‌هایی مانند کووید-۱۹ که باعث مرگ و میر بسیار شد و هنوز می‌شود، شاهدیم.

انوار راهگشای رهبر انقلاب کوبا می‌تواند در مسیری که ما در تلاش برای غلبه بر این همه ناملایمات باید طی کنیم راهنما باشد، و در رویارویی با نابسامانی کنونی که اکثریت قریب به اتفاق انسان‌ها را رنج می‌دهد، امید بیافریند.

غولی مانند او که در هر نقطه از کره زمین مورد احترام و تحسین قرار می‌گیرد، مطمئناً می‌تواند در این روزهای دشوار و خطرناکی که در آن به سر می‌بریم، با قطب‌نمای دقیق اندیشه‌اش به ما کمک کند تا راه خود را بیابیم.

شش سال پس از مرگش، هم‌میهنان او مدام عبارتی از ترانه زیبای «‌اسب سواری با فیدل» را تکرار می‌کنند که می‌گوید: «امروز می‌خواهم فریاد بزنم پدرم، دستم را رها نکن، من هنوز بدون تو، راه رفتن را نمی‎دانم.»

علاوه بر این، حتا یک روز نیست که کوبایی‌ها، که او را راهنمای ابدی خود می‌دانند، و هم‌چنین میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، بویژه در فقیرترین ملت‌ها در آفریقا و آمریکای لاتین، که فیدل با آن‌ها همبستگی بی قیدوشرط داشت، فیدل را بیاد نیاورند.

بنابراین، قابل درک است که بسیاری از مردم، هر کجا که ممکن است باشند، و هر کجا که هستند، می‌گویند آماده‌اند بیش از دو دهه از زندگی خود را برای حضور فیزیکی رهبر تاریخی جزیره کارائیب بدهند.

حقیقت این است که فیدل، فیدل است و برای همیشه در قلب مردم خواهد ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند میراث عظیم او را محو کند.

http://cuba-networkdefenseofhumanity.blogspot.com/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4nhuscxa