محمد طبیبیان، اقتصاددان هم درخصوص این پیشنهاد نوشت:‌ هردم از این باغ بری می رسد. بعد از خبر تکان دهنده مولد سازی اموال عمومی. در خبر‌ها بود که شهرداری برنامه‌ای دارد که در صورت تصویب آن، سالانه از قبور عوارض بگیرد. اگر درست فکرش را بکنید ایده خوبی است. چون ضمانت اجرا راحت و تنبیه متخلف هم کم هزینه و پردرآمد است. اما قبلاً یک سابقه تاریخی را عرض کنم. در زمان یکی از سلاطین صفوی یک تنبیه این بود که اگر با کسی کج می‌افتادند می‌گفتند مرده پدرش را از قبر بیرون بکشند و آتش بزنند. از آن زمان ناسزای «پدرسوخته» رسم شد. حالا با این ایده شهرداری، اگر افرادی عوارض قبر پدر و مادر خود را ندهند شهردار به عنوان تنبیه تخلف، مرده را بیرون می‌آورد و صاحب قبر را پدر و مادر سوخته می‌کند و قبر را به دیگری به قیمت روز می‌فروشد. فکرش را بکنید به عقل چه کسی می‌رسید!

متن لایحه ارسالی شهرداری به شورای شهر

اقتصاد نیوز

۱۷ بهمن ۱۴۰۱
نورا حسین

بررسی واکنش‌ها به لایحه جدید شورای شهر پایتخت
مستندات پیشنهاد برای اخذ عوارض از مردگان تهرانی‌

 

اقتصادنیوز: برخی از اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری دیوز در مصاحبه هایی که درحاشیه صحن علنی شورای شهر با خبرنگاران داشتند از وجود لایحه نرخ خدمات ارائه شده در بهشت زهرا ابراز بی اطلاعی کردند.

مستندات پیشنهاد برای اخذ عوارض از مردگان تهرانی‌
به گزارش اقتصادنیوزچهارشنبه هفته گذشته ،لایحه بهای خدمات در بهشت زهرا درسال ۱۴۰۲ به شورای شهر تهران ارسال شد .لایحه ای که به دلیل ارسال تمامی لوایح عوارضی در نوبت بررسی است و برخی از اعضا هم از ارسال آن ابراز بی اطلاعی می کنند . این درحالی است که سه شنبه غروب این لایحه به تمامی کمیسیون ها ارسال شده است .

در یکی از بندهای این لایحه هزینه نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی شهرداری ۱۶۴ هزار تومان است .

بعد از انتشار این خبر از سوی اکو ایران با قید این نکته که هنوز این لایحه در صحن شورا بررسی نشده و بعد از تصویب در شورا و تایید فرمانداری اجرایی می شود ، انتقادهای تندی از سوی شهروندان به این پیشنهاد شهرداری مطرح شد .

عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی-اجتماعی در واکنش به این طرح نوشت : ‌گرچه طرحی نابخردانه است ولی باید به دشمنان دیروز نئولیبرالیسم که امروز مدیرند گفت در وحشی‌ترین نظام‌های سرمایه‌داری هم مردم را اینطور تلکه نمی‌کنند.

محمد طبیبیان، اقتصاددان هم درخصوص این پیشنهاد نوشت :‌هردم از این باغ بری می رسد. بعد از خبر تکان دهنده مولد سازی اموال عمومی. در خبر‌ها بود که شهرداری برنامه ای دارد که در صورت تصویب آن، سالانه از قبور عوارض بگیرد. اگر درست فکرش را بکنید ایده خوبی است. چون ضمانت اجرا راحت و تنبیه متخلف هم کم هزینه و پردرآمد است. اما قبلاً یک سابقه تاریخی را عرض کنم. در زمان یکی از سلاطین صفوی یک تنبیه این بود که اگر با کسی کج می افتادند می گفتند مرده پدرش را از قبر بیرون بکشند و آتش بزنند. از آن زمان ناسزای «پدرسوخته» رسم شد. حالا با این ایده شهرداری، اگر افرادی عوارض قبر پدر و مادر خود را ندهند شهردار به عنوان تنبیه تخلف، مرده را بیرون می آورد و صاحب قبر را پدر و مادر سوخته می کند و قبر را به دیگری به قیمت روز می فروشد. فکرش را بکنید به عقل چه کسی می رسید!

بعد ازاین اعتراض ها تعدادی از اعضای شورای شهر مدعی شدند چنین لایحه ای به شورای شهر نرسیده ، برخی با آن مخالف بودند و تعدادی هم آن را دروغ و خبر سازی جریان رقیب توصیف می کردند . حتی شهرداری تهران هم مسئولیت لایحه خود را گردن نگرفت .

عبدالمطهر محمدخانی در حساب توییتری خود نوشت: در پی اجرای دستورالعمل وزارت کشور برای شفافیت بهای خدمات شهرداری‌ها، جدول هزینه‌های سازمان بهشت زهرا در قالب یک لایحه به شورا ارسال شد.

شهردار تهران با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد و مردم را بی‌جهت نگران نکنید.

درحالی محمدخانی تاکید دارد که مردم را نگران نکنید که شهرداری خود لایحه دریافت هزینه نگهداری قبر را به شورا ارائه کرده و هم شهرداری مخالف دریافت هزینه از مردم است !

لایحه بهای خدمات آرامستانها چهارم بهمن ماه در ششصد و چهلمین جلسه کمیسیون بررسی طرح ها و لوایح شهرداری تهران طرح و پس از تایید به شورای شهر ارسال می شود.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران درخصوص این خبر به خبرنگاران گفت : اخذ بهای خدمات پس از دفن بستگی به این دارد که فرد بخواهد خدماتی را دریافت کند یا خیر؟ برای مثال آرامگاه‌هایی که موجود است و یا گلکاری به عنوان خدمات موردی مطرح است. البته این موضوع هنوز در صحن شورا مطرح نشده است.

وی تاکید کرد: رسیدن یک موضوع به شورا دلیل بر تصویب آن نیست، فهرستی توسط وزارت کشور اعلام شده به عنوان بهای خدمات ما در حال حاضر برای نگهداشت موضوعی را نداریم و اگر کسی بخواهد خدماتی را بگیرد. چنین بحثی مطرح خواهد شد. لذا باید صبر کنیم موضوع به صحن شورا بیاید و مورد بررسی قرار گیرد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم به رسانه می گوید :‌عوارض هنوز در کمیسیون مشترک بررسی نشده البته ممکن است به شورا ارائه شده باشد و در نوبت بررسی باشد اما آنچه که در خبرها عنوان شده مورد تأیید شورا نخواهد بود. خدماتی که در آرامستان‌ها ارائه می‌شود چیز جدیدی به آن اضافه نشده و بهای خدماتی وجود دارد که به صورت سالیانه افزایشی را خواهد داشت.

او درصحن شورای شهر تهران بدون آن که به خبر بهشت زهرا اشاره کند گفت :‌ مواردی که مطرح شده است پیشنهاد شهرداری است و باید اجازه دهیم در شورا قرائت شود و اینکه مباحثی را به دروغ منتشر کنیم اتفاق خوبی نیست. چهار سال شهر را تعطیل کردند و کاری هم انجام ندادند و امروز دروغ می گویند. چهار سال با دروغ قدرت را به دست گرفتند و امروز نیز با دروغ، افراد را مشغول می کنند. نباید به این مباحث توجه کنیم چون از خدمت به مردم باز خواهیم ماند. هر آنچه در شورا بررسی می شود به صورت زنده برای مردم پخش خواهد شد و مجددا تأکید می کنیم آنچه در شورا مورد بررسی قرار می گیرد بر اساس تأکید وزارت کشور است.

اعضای شورای شهر تاکید دارند از جزییات این لایحه اطلاعی ندارند . مدیران شهرداری هم اصل موضوع را تکذیب می کنند . حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پایان جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که اخباری مبنی بر دریافت عوارض از محل قبور مطرح شده و اعداد و ارقامی مبنی بر دریافت عوارض سالانه به مبلغ ۱۶۴ هزار تومان برای هر قبر و حدود یک میلیون تومان تحت عنوان مقبره‌ها اعلام شده است که آیا این خبر مورد تایید شهرداری تهران است یا خیر، اظهار کرد: به هیچ عنوان ما عوارضی در قالب این مواردی که گفته شد، نداریم. بنای ما این است که تحمیل جدیدی در حوزه خدمات شهری برای شهروندان نداشته باشیم و این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد. از گذشته و تا به امروز در قالب بهای خدمات هزینه‌ای بر اساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام دفن و کفن امواتشان دریافت می‌شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به جز مبلغ تحت عنوان بهای خدمات؛ شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و … ندارد.به هر ترتیب برای نگهداری قبور امنیت هزینه‌هایی توسط مجموعه سازمان بهشت زهرا انجام می‌شود و ما نیز بنا داریم این هزینه‌‌ها را به صورت شفاف اعلام کنیم ولی این مسئله به این معنا نیست که شهروندان مبالغی را تحت عنوان عوارض قبور در طول سال پرداخت کنند.سازمان بهشت زهرا هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد، تنها هزینه‌های پرداختی مربوط به کفن و دفن اموات است که این مبالغ نیز در زمان دفن اموات توسط خانواده‌هایشان به سازمان بهشت زهرا پرداخت می‌شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم به یکی از کانال های خبری شهری گفته است :‌ لایحه هزینه نگهداشت اهل قبور بهشت زهرا در شورای شهر تهران، مطرح نشده است و اگر چنین موضوعی در شورای شهر، مطرح شود ما در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با آن مخالف خواهیم بود. موضوعاتی از قبیل دریافت هزینه‌های خدماتی از شهروندان، نیاز به کار کارشناسی دارد و جوانب آن باید به دقت، مورد بررسی قرار بگیرد

نکته جالبی که پیرهادی به آن اشاره می کند ، مخالفت شهردار تهران با هزینه نگهداشت هر پلاک قبر است . پپرهادی گفته که با پیگیری‌هایی که درخصوص اخذ هزینه نگهداشت اهل قبور از شهرداری تهران، داشته‌ام؛ متوجه شده‌ام که شهردار تهران با دریافت هزینه نگهداشت اهل قبور از بازماندگان متوفی، مخالف است.

این پرسش مطرح است که چرا شهردار تهران لایحه ای که با آن بندهایی از آن مخالف است را به شورای شهر ارسال کرده است .

محمدجواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرای تهران هم به همین کانال خبری گفته است :این موضوع در پیش نویس یک لایحه، نرخ خدمات بهشت زهرا به شورای شهر تهران، پیشنهاد شده است. دریافت هزینه از بازماندگان اهل قبور درخصوص نگهداشت و رسیدگی به قبور در برخی از آرامستان‌های کشور، مرسوم است.حدود ۳۰ الی ۴۰ سال است که سازمان بهشت زهرا مبالغی را از بازماندگان اهل قبور خانوادگی، دریافت می‌کند و این موضوع جدیدی نیست؛ چون هزینه‌های نگهداشت قبرستان، امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و … بالا است و باید این مبالغ از یک منبع تامین بشود.

به گفته تاجیک پیشنهاد دریافت هزینه نگهداشت قبور به شورای شهر تهران، ارائه شده که اعضای شورا در خصوص تامین هزینه‌های خدماتی بهشت زهرا یا این لایحه را تصویب خواهند کرد تا از بازماندگان اهل قبور مبالغی، به عنوان هزینه نگهداشت قبور، دریافت شود و یا اینکه این تامین این هزینه‌ها توسط منابع عمومی شهرداری تهران، در نظر گرفته می‌شود. اما به جز این بند از لایحه خدمات ارائه شده در بهشت زهرا قیمت پیشنهادی شهرداری برای خدمات ارائه شده در این سازمان هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است .قیمت پیشنهادی برای دفن در قطعات ۳۰۰ تا ۳۳۰ ،دوازده میلیون و ۳۰ هزار تومان است .

شهرداری درتوجیه افزایش هزینه های خدمات ارائه شده آورده که افزایش سرانه نرخ تورم در سال جاری و سنوات گذشته و به تبع آن افزایش چشمگیر هزینه های مترتبه برای ارائه خدمات به مراجعین داغدار و همچنین رشد فزاینده حقوق و مزایای نیروی انسانی، مصالح ، لوازم و تجهیزات فعالیتهای عمرانی و… به بیش از ۵۰ درصد و افزایش اندک و کمتر از میزان تورم سالیانه نرخ خدمات در سنوات گذشته، به ویژه در سال ۱۴۰۱ که کمتر از ۲۰ درصد میانگین بوده از یک طرف و عدم لحاظ بهای خدمات کلیه هزینه ها و خدمات قابل ارائه در سال گذشته و سنوات ماقبل آن و در راستای ایجاد شفافیت و لزوم اخذ مصوبه برای کلیه خدمات قابل عرضه این لایحه به شورا ارسال شده و تاکید کرده که در طول چند سال اخیر نرخ برخی اقلام مورد استفاده در فرایند حمل اموات، تطهیر، تدفین و … همانند سنگ لحد و غیره بیش از یکصد درصد رشد سالیانه قیمت داشته است.

متن لایحه ارسالی شهرداری به شورای شهر

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p8d6j8x