عدالت: گزارش ده ساعته از روز نخست هفتمین همایش امنیتی ورشو». برای میزگرد «از بالتیک تا دریای سیاه: باز کردن پتانسیل استراتژیک منطقه» و سخنان داووش‌اوغلو به ساعت ۴ و ۴۰ دقیقه گزارش بروید. کم‌تر از سه هفته پس از برگزاری «هفتمین همایش امنیتی ورشو» ناتو با «طرح اصلی برای مهار تهدید فزاینده روسیه» موافقت کرد.

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

روسیه به این که میان اردوغان و بایدن شکرآب است اهمیت نمی‌دهد. اردوغان مانند پشه‌ای که روی نشیمن‌گاه فیل روسی نشسته است، وزوز می‌کند و خودش را آزار می‌دهد، و با لهستان، اوکراین، رومانی، گرجستان، آذربایجان متحد می‌شود. با این وصف، برخی چپ‌ها با انکار واقعیات بین‌المللی – که در اینمورد می‌تواند از جمله برای پان-ترکیسم آبرو دست و پا کند و حتا نهایتاً الهام علی‌اف را نیز بخشی از جهان چندقطبی جا بزند- ظهور یک «نظم جهانی چندقطبی» را که گویا اردوغان یکی‌ از اقطاب آن است مژده می‌دهند! («نزدیک شدن روسیه و ترکیه برای ناتو دردسر است»، تارنگاشت ۱۰ مهر).
https://10mehr.com/maghaleh/29071400/3900

این‌گونه تحلیل‌ها و تبلیغات در عمل جنبش جهانی صلح و ضدجنگ را خلع‌سلاح نموده و آن‌را از تمرکز بر فعالیت‌های جهانی و منطقه‌ای خود منحرف می‌سازد.

***

منبع: حریت دیلی نیوز (استانبول)
۶ اکتبر ۲۰۲۱

تأکید نخست‌وزیر ترکیه بر همکاری اروپای شرقی، مرکزی

 

وزیر امور خارجه ترکیه در ۵ اکتبر در جریان یک همایش امنیتی در ورشو پایتخت لهستان بر همکاری بین ترکیه و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی تاکید کرد.

مولود چاووش‌اوغلو در هفتمین همایش امنیتی ورشو گفت: «آینده ناتو در ۱۰ سال آینده، انطباق ناتو با چالش‌ها، و تهدیدات جدید، چیزی است که ما در ناتو بحث می‌کنیم.»

وی افزود: «و این فرصت‌های زیادی برای همکاری به ویژه بین ترکیه و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، از جمله مناطق بالتیک، به ما می‌دهد.»

چاووش‌اوغلو به همراه همتایان خود، پکا اولاوی هااویستو از فنلاند، دیمیترو کولبا از اوکراین و زبیگنیو رائو از لهستان، در میزگردی با عنوان «از بالتیک تا دریای سیاه: باز کردن پتانسیل استراتژیک منطقه» صحبت می‌کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «من فکر می‌کنم لهستان نیز اینطور می‌بیند. به همین دلیل است که لهستان اخیراً هواپیماهایی را به پایگاه اینجرلیک در ترکیه فرستاد تا از تلاش‌های ناتو برای این منظور حمایت کند، و ما نیز در واقع اف-۱۶ ها را برای حمایت از پلیس هوایی ناتو به لهستان فرستادیم.»

وی افزود: «و ما هم‌چنین افسرانی در لهستان و در مأموریت‌های ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک داریم. اما تقسیم‌ناپذیری امنیت ارو – آتلانتیک اکنون اصل اصولی ناتو است.»

وی گفت: «بنابراین، کشورهای بالتیک، جبهه‌های شرقی و بالتیک – اقیانوس هند، دریای سیاه و مدیترانه جبهه جنوبی ناتو می‌باشند، و ترکیه این‌گونه می‌بیند. ترکیه علاوه بر همکاری ما در داخل ناتو با سایر سازمان‌ها، در انجام این با کشورهای منطقه، کشورهای شرقی و اروپایی کار کرده است.»

چاووش اغلو گفت: «چالش‌هایی که این روزها بیش‌تر درباره آن صحبت می‌شود کووید-۱۹ و دوره پس از کووید-۱۹ است»، و افزود: «اما ما در منطقه و فراتر از آن با چالش‌های دیگری روبرو هستیم. تهدیدهای ترکیبی و انواع دیگر مانند تهدیدهای سایبری، همراه با تهدیدهای متداول مانند تروریسم که ما با آن روبرو بوده‌ایم، و چالش‌های بسیار دیگر.»

وی هم‌چنین بر سازوکار سه جانبه «بسیار مهم» ترکیه، لهستان و رومانی تاکید کرد و گفت: «ما تصمیم گرفتیم این سازوکار را به سطح رهبران ارتقا دهیم، و سال آینده در ترکیه، رهبران را گرد هم خواهیم آورد. بنابراین، پلاتفرم‌های بسیار، و عرصه‌های بسیار وجود دارد؛ همکاری صنایع دفاعی در فناوری اطلاعاتی، لجستیک و اتصال، اتصال در بالکان و انرژی. عرصه‌های زیادی وجود دارد که ما با کشورهای اروپای شرقی و مرکزی همکاری کرده‌ایم.»

چاووش‌اوغلو در روز دوشنبه با آندژی دودا رییس‌جمهور لهستان ملاقات کرد.

او هم‌چنین قرار است با همتای مجارستانی خود پیتر سیجارتو، الزبیتا ویتک رئیس مجلس سفلی لهستان، و هلگا اشمید، دبیر کل «سازمان امنیت و همکاری اروپا» دیدار کند.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2zfx3huf