روس‌ها بزرگ‌ترین سرمایه گذار در ایران هستند و از این میزان سرمایه‌ اعلام شده سهم روس‌ها در ایران ٢.٧ میلیارد دلار بوده که این میزان سرمایه‌ را برای دو پروژه نفتی وارد کشور کرده‌اند. در طول یک سال و سه ماه گذشته کشور امارات به عنوان دومین کشور، ترکیه سومین کشور و چین چهارمین کشور و افغانستان پنجمین کشور سرمایه‌گذار در ایران بوده‌‌اند. وی با انتقاد از میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران اظهار داشت: چین در مدت مذکور حدود ۱۸۵ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌است که با توجه به میزان جلسات و مذاکرات از این عدد راضی نیستیم و چینی‌ها در حد سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط و کشورهای همسایه وارد سرمایه‌گذاری در ایران شده‌است که عمده آن در بخش‌های پایانه‌های حمل و نقلی و ترانزیت بوده‌است.

ایلنا

۸ بهمن ۱۴۰۱

معاون وزیر اقتصاد؛
روس‌ها بزرگترین سرمایه‌گذار در ایران هستند/ از چینی‌ها راضی نیستیم/ سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند ٣ خودروی عبور موقت وارد کند

 

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: روس‌ها بزرگترین سرمایه گذار در ایران هستند و از این میزان سرمایه‌ اعلام شده سهم روس‌ها در ایران ٢.٧ میلیارد دلار بوده که این میزان سرمایه‌ را برای دو پروژه نفتی وارد کشور کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فکری در نشست خبری امروز با اشاره به عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی در طول بیش از یک سال گذشته اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات دولت در این مدت زمان اصلاح نظام آماری بوده‌ است و پس از این تنها آمار سرمایه‌های جذب شده که منجر به اجرای پروژه شده وارد نظام آماری می‌شود و قرار نیست تنها جذب سرمایه بر روی کاغذ را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه از این پس واقعیت جذب سرمایه‌‌ها می را اعلام می‌کنیم، گفت: آنچه که به عنوان تمایل سرمایه گذاری در ایران و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران را دیگر در نظام آماری نمی‌گنجانیم.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی ادامه داد: در اصلاح نظام آماری تنها سرمایه‌گذاری‌های معتبر به این معنا که از اخذ مجوز آن بیش از ۶ ماه نگذشته باشد و بخشی از سرمایه را وارد پروژه کرده‌اند، اعلام خواهد شد و هدف اصلاح نظام آماری این است که سیگنال اشتباه به دولت، مردم و فعالان اقتصادی ندهیم.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری مصوب ١٠.٢ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۵.٩۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب بوده و فاصله آن یعنی ۴ میلیارد دلار وارد کشور نشد و آنچه که در نظام آماری درج می‌شود همان ۵.٩۵ میلیارد دلار است.

فکری با بیان اینکه عمده سرمایه‌گذاری در کشور از سوی روس‌ها انجام شده‌است، ادامه داد: روس‌ها بزرگ‌ترین سرمایه گذار در ایران هستند و از این میزان سرمایه‌ اعلام شده سهم روس‌ها در ایران ٢.٧ میلیارد دلار بوده که این میزان سرمایه‌ را برای دو پروژه نفتی وارد کشور کرده‌اند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی افزود: در طول یک سال و سه ماه گذشته کشور امارات به عنوان دومین کشور، ترکیه سومین کشور و چین چهارمین کشور و افغانستان پنجمین کشور سرمایه‌گذار در ایران بوده‌‌اند.

فکری تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور این میزان سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صرافی‌ها وارد کشور شدند.

وی با انتقاد از میزان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران اظهار داشت: چین در مدت مذکور حدود ۱۸۵ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌است که با توجه به میزان جلسات و مذاکرات از این عدد راضی نیستیم و چینی‌ها در حد سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط و کشورهای همسایه وارد سرمایه‌گذاری در ایران شده‌است که عمده آن در بخش‌های پایانه‌های حمل و نقلی و ترانزیت بوده‌است.

[علی] فکری درباره سرمایه‌گذاری امارات در ایران در طول یک سال و سه ماه گذشته گفت: عمده سرمایه‌گذاران از کشور امارات در واقع اماراتی نیستند و از سایر کشورها هستند که این عمده این میزان سرمایه گذاری‌ها هم در بخش صنعت و معدن بوده‌است.

وی با اشاره به مزایاهای سرمایه گذاری در ایران گفت: هر سرمایه گذار خارجی بابت سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند ٣ خودروی عبور موقت وارد کشور کند و باید هر ٣٠٠ هزار دلار امکان واردات یک خودرو را دارد تا سقف ٩٠٠ هزار دلار امکان واردات ٣ خودروی خارجی را دارد .

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی افزود: همچنین از دیگر مزایای و مشوق‌ها این است که هر سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند مجوز اقامت ٣ تا ۵ ساله در ایران را بگیرد تا مشکل رفت و آمد نداشته باشد.

فکری با اشاره به وضعیت ایران در رتبه ریسک اعتباری ایران گفت: در حال حاضر رتبه ریسک اعتباری ایران عدد ٧ است یعنی جزو پر ریسک‌ها هستیم اما باید توجه داشت که جلب سرمایه‌گذار خارجی ارتباط مستقیمی با رتبه ریسک اعتباری ندارد هر چند اثرگذار است اما میزان ریسک خود را در نرخ بیمه پروژه‌ها نشان می‌دهد. در حال حاضر با همین رتبه سرمایه‌گذارانی از آمریکا و اروپا هم داریم .

وی گفت: با روسیه هم قرارداد بسیار محکم و خوبی منعقد کرده‌ایم و روسیه برای رفتن به ایران نیامده‌ است و قرارداد سوددهی بین ایران و روسیه به امضا رسیده اما به هر حال امکان خروج هر کشوری از قراردادها وجود دارد.

رییس سازمان سرمایه گذاری افزود: امکان در نظر گرفتن جریمه برای سرمایه‌گذاران برای خروج آنها از کشور و قراردادها وجود ندارد و همین موضوع ریسک جلب سرمایه‌گذار را افزایش می‌دهد.

فکری در پاسخ به سوال ایلنا درباره مقایسه آمار جذب سرمایه در دوره برجام و مدت زمان عمر دولت سیزدهم گفت: در یک سال و سه ماه گذشته تعداد طرح‌ها ٣٨٨ بوده که از ١٠.٢ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مصوب، حدود ۶ میلیارد دلار انجام شده اما در سال ٩۵ یعنی سال اول برجام تعداد کل طرح‌های مصوب ١۵٣ مورد بوده که از میزان سرمایه گذاری ١٠.۴ میلیارد دلار ١.٨ میلیارد دلار به اجرا رسید و مابقی ابطال شدند. همچنین در سال ٩۶، میزان طرح‌های مصوب ١٩٨ مورد بوده و از ١٠.٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب حدود ٢.۶ میلیارد دلار سرمایه معتبر بوده و به اجرا رسید و حدود ٨ میلیارد دلار ابطال شد.

وی تاکید کرد: این اختلاف فاحش سرمایه‌گذاری مصوب و معتبر در دوره برجام نشان می‌دهد که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها با جنبه سیاسی اعلام شده و بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته است.

فکری ادامه داد: در آن زمان توتال هر چند اعلام سرمایه‌گذاری کرده بود اما از کشور خارج شد اما این پیام غلط را به مردم و فعالان اقتصادی می‌داد که فرانسه بزرگترین سرمایه‌گذار خا جی در کشور است.
خبر در حال تکمیل می باشد…

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mrxswv39