دکتر یان توروفسکی، سرپرست دفتر منطقه‌ای بنیاد رزا لوکزامبورگ در پکن و کارکنان بومی آن

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

۲۰ مرداد ۱۴۰۱

نگاهی به فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای بنیاد روزا لوکزامبورگ در پکن

 

در ۱۷ مرداد ۱۳۴۱(۸ اوت ۲۰۲۲) خبری با عنوان «حزب چپ و بنیاد رزا لوکزامبورگ به دیدار فاشیست‌های اوکراینی می‌شتابند» در «مجله هفته» منتشر شد. خواننده‌ای در زیر آن نوشته است: «کاش نام رزا لوکزامبورگ [را] به هویت خودشان آغشته نمی‌کردند. به نام رزا لوکزامبورگ و به کام امپریالیسم!»

در زیر پس از بررسی نقش بنیاددهای وایسته به احزاب در شکل‌دادن به سیاست‌ خارجی و داخلی امپریالیسم آلمان، توجه خوانندگان گرامی را به نقش دفتر منطقه‌ای بنیاد رزا لوکزامبورگ در پکن، در اشاعه چین‌ستایی در میان «چپ دمکرات» جلب می‌کنیم.

نقش بنیادهای حزبی در آلمان
آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپا، بزرگت‌ترین اقتصاد صنعتی قاره، و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، و هم‌چنین تامین کننده اصلی ماشین آلات و ربات‌های صنعتی لازم برای تولید مدرن است. سیاست داخلی و سیاست خارجی آلمان بمیزان قابل توجهی بوسیله بنیادهای سیاسی برخوردار از بودجه عمومی شکل می‌گیرد. هر یک هفت حزب سیاسی بزرگ و کوچک آلمان، بنیاد وابسته به خود را دارد، که بودجه آن تقریباً بطور کامل به نسبت تعداد کرسی‌های حزب وابسته به آن در پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ)، تأمین می‌شود. این بنیادها مجموعاً حدود ۶۰۰ میلیون یورو در سال از دولت فدرال دریافت می‌کنند و هزاران نفر را، هم در آلمان و هم در صدها دفتر خارجی، در سراسر جهان در استخدام خود دارند.

بنیادهای احزاب سیاسی اسماً مستقل از احزاب سیاسی متبوع خود هستند و طبق قانون از تبلیغات انتخاباتی منع شده‌اند، اما جریان عظیم و مؤثری از بودجه دولتی برای شکل‌دادن به سیاست آلمان و کشورهای خارجی، با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم‌تر در اختیارشان قرار می‌گیرد. بودجه سالانه بنیادها از دولت فدرال، بطور ثابت بیش‌تر از درآمدی است که خود احزاب سیاسی از همه منابع – حق عضویت‌ها، کمک‌های مالی خصوصی، و یارانه‌های دولتی ( حتا در سال‌های انتخابات) دریافت می‌کنند. دو بنیاد بزرگ‌تر، قدیمی‌تر‌ و تأثیرگذارتر، یکی هم‌سو با «اتحادیه دموکرات مسیحی» (CDU) و دیگری هم‌سو با «حزب سوسیال دموکرات» (SPD) حدود ۴۰۰ میلیون یورو در سال دریافت می‌کنند.

بنیادهای حزبی بطور تعیین‌کننده‌ای نخبگان سیاسی آلمان را پرورش می‌دهند. اعطای مشاغل برجسته در بنیادهای وابسته، شکل مفیدی از حمایت برای رهبران حزبی است. شبکه‌های گسترده‌ای که بنیادها در سراسر جامعه و دانشگاه‌ها و رسانه‌های آلمان ایجاد کرده‌اند، ضمن تبدیل آن‌ها به بسترهای آموزشی برای نسل‌های جدید فعالان و سیاستمداران، خود احزاب را نیز تقویت می‌کنند. این بنیادها از احزاب فعلی در برابر احتمال اختلال در نظام سیاسی محافظت می‌کنند؛ بدین صورت که، نظام سیاسی را در برابر غیرخودی‌هایی، که قادر به تأمین بودجه‌‌ای لازم و کافی برای فعالت‌های انتخاباتی نیستند، مقاوم می‌سازند. علاوه بر این، بنیادها جریان حرکت آسان پرسنل به داخل و خارج از دانشگاه‌ها، «سازمان‌های غیر دولتی»، و سیاست را امکان‌پذیر می‌نمایند.

سیاستمداران برجسته آلمان پس از جنگ جهانی دوم، بنیادهای حزبی را بمثابه راهی برای آموزش سیاسی مردم بوسیله دولت، گفتمان‌سازی و عادت دادن مردم به لییرال دمکراسی ایجاد نمودند. با این وجود، طی چند سال پس از تأسیس، این بنیادها در خارج از کشور نیز بمثابه سازوکاری برای دولت آلمان غربی برای پیگیری سیاست خارجی و اعمال نفوذ در سراسر جهان (با امکان انکار نقش دولت آلمان)، شروع به فعالیت کردند. در طول جنگ سرد، بنیادها نقش اساسی در عملیات رسوخ و تبلیغات ضدکمونیستی در سرتاسر اروپای شرقی، آمریکای لاتین، و در پرتغال و اسپانیا پس از فروپاشی حکومت نظامی حاکم در آن کشورها، ایفاء نمودند.

علی‌رغم وابستگی‌های سیاسی در داخل، بنیادهای احزاب در خارج از کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند، و گاه بخش اصلی بودجه خود را صرف برنامه‌های خارجی می‌کنند. عملیات بین‌المللی بنیادهای سیاسی، تضمین می‌کند که نفوذ اقتصادی-سیاسی- فرهنگی امپریالیسم آلمان در سطح جهان حفظ شود و گسترش یاید.

بنیاد روزا لوکزامبورگ
بنیاد روزا لوکزامبورگ، وابسته به حزب «چپ» آلمان در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد. این بنیاد «مأموریت» خود را درگیرشدن با آنچه که بمثابه یک «چپ سیاسی» متنوع، کثرت‌گرا و فراملی می‌بیند، و کمک به ظرفیت‌های تحول‌آفرین آن تعریف می‌کند. در انجام این مأموریت، فعالیت‌های بنیاد دو مسیر اصلی است آموزش سیاسی عمومی و کار آکادمیک/علمی را در بر می‌گیرد.

مرکز بنیاد در آلمان است، اما با ۱۶ دفتر خارجی (از جمله دفاتر آن در نیویورک و پکن) در بیش از ۲۵ کشور از فعالیت‌های «چپ دمکراتیک» و علیه به‌اصطلاح «کمونیسم حزبی» حمایت می‌کند. این بنیاد در سال ۲۰۱۸، مبلغ ۶۴ میلیون یورو یارانه از حکومت آلمان دریافت کرد.

راجر کیران و ژوزف جمیسون در مقاله «در پشت “تراژدی کمونیسم حزبی” مایکل بری چه قرار دارد؟» گوشه‌ای از فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای بنیاد در نیویورک را نشان داده‌اند. در زیر توجه را به فعالیت‌های گسترده دفتر منطقه‌ای بنیاد در پکن، به مدیریت دکتر یان توروفسکی، جلب می‌کنیم.

«چه کسی برای این دفاتر بزرگ، کارکنان تمام‌وقت، انتشارت زرق و برق‌دار، دفاتر مجلل در خیابات مدیسون، و کنفرانس‌ها در جاهای مجللی که شرکت‌کنندگان ملی و بین‌المللی را گرد می‌آورد، می‌پردازد. یافتن پاسخ بسیار آسان است. «گزارش سالانه» موجود در وب‌سایت «بنیاد رزا لوکزامبورگ» نشان می‌دهد که بخش عمده بودجه «بنیاد رزا لوکزامبورگ» از دولت آلمان می‌آید. تقریباً میلیون‌ها دلاری که «بنیاد رزا لوکزامبورگ» هزینه می‌کند از وزارت فدرال کشور آلمان، وزارت فدرال آموزش آلمان و پژوهش، و وزارت فدرال همکاری و توسعه اقتصادی آلمان می‌آید. آیا کسی که عقل سالم دارد فکر می‌کند قدرت اصلی سرمایه‌داری در اروپا هر سال میلیون‌ها دلار برای توسعه نقدهای جدی از سرمایه‌داری و استراتژی‌های واقعی سرنگون کردن آن هزینه کند؟ لنین ممکن است گفته باشد که جنایتکاران سرمایه‌دار برای حلق‌آویز کردن خود طناب خواهند فروخت، اما این را دشوار بتوان شبیه آن دانست.» (https://tinyurl.com/4kj53ens)

نوع دیگری از جهانی‌سازی

 

ابتکار کمربند و جاده درباره چیست؟

————————————
هم‌چنین نگاه کنید به:
۱- «درباره ما» در سایت بنیاد:

https://www.rosalux.de/en/foundation/about-us

۲- سایت دفتر منطقه‌ای بنیاد در پکن:

https://www.rosalux.de/en/foundation/zid/asia/china-regional-office

۳- سایت دکتر یان توروفسکی:

https://www.rosalux.de/en/profile/es_detail/1YRCUUC1Z7/jan-turowski?cHash=35e998c1606391e5e9d99cd2818a9a41

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ycknkk8t