ایلنا

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

امروز در سکوت سرِ کارگران را می‌بُرند، باید حواسمان را جمع کنیم/ احتمال اینکه صدایی هماهنگ بین دولت و مجلس برای اصلاح قانون کار بلند شود، بسیار است

 

صبح امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد) جلسه‌ای با حضور نمایندگان هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار غرب استان تهران و اعضای شوراهای اسلامی کار کارخانجات غرب تهران در کانون شوراهای اسلامی کار غرب و شمال‌غرب استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد) جلسه‌ای با حضور نمایندگان هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار غرب استان تهران و اعضای شوراهای اسلامی کار کارخانجات غرب تهران در کانون شوراهای اسلامی کار غرب و شمال‌غرب استان تهران برگزار شد.

در این جلسه حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)، محسن باقری (عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار)، حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) و محمدرضا فرزعلیان (عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) به ارائه‌ی دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات کارگران، شوراهای اسلامی کار و هیئت‌های اداره کار پرداختند.

محسن باقری (عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار) در ابتدای این جلسه با بیان اینکه شوراهای استان تهران مدتهاست که زیر فشار هستند، گفت: بعد از آنکه کارگران تنها کرسی خود را در مجلس از دست دادند حمله به شوراها بیشتر شد و ما در این مدت تنها شدیم. امروز اخراج شوراها و نمایندگان کارگران و تحت فشار بودن آن‌ها از سوی حراست‌ها و کارفرمایان را در همه‌ی واحدها می‌بینیم.

وی ادامه داد: فعلا تنها مستمسک ما برای دفاع از شوراها و نمایندگان کارگران، مخالف امضا کردنِ نمایندگان کارگران در شوراهای حل اختلاف است که باید همه با هم از این حق استفاده کنیم.

باقری تصریح کرد: حالا که ما نماینده‌ای در مجلس نداریم و فشارها افزایش پیدا کرده است، دوستان شورایی و آن‌ها که در هیئتهای تشخیص حل اختلاف حضور دارند باید حداقل در مقابل اخراج نمایندگان کارگران بایستند و از آن‌ها دفاع کنند.

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تاکید کرد: امروز حمله به قانون کار، تامین اجتماعی، تشکل‌های کارگری و حتی حداقل دستمزد در دستور کار قرار گرفته و این موضوع با نبود آقای محجوب به عنوان تنها نماینده کارگران در مجلس بیشتر شده است و چنین روندی اصلا به صلاح کارگران نیست.

باقری تصریح کرد: حضور آقای محجوب در مجلس باعث شده بود که طرح‌های ضدکارگری پیش نرود اما الآن می‌بینیم که عده‌ای خیلی راحت در مجلس برای این طرح‎ها امضا جمع می‌کنند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) گفت: مشکلات شوراها از همان زمان تصویب قانون کار یعنی زمانی که قراردادهای دائم بر روابط کار حاکم بود، وجود داشته است و ما از همان زمان به دنبال تقویت شوراها بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تغییراتی را در فصل ششم قانون کار ایجاد کنیم، گفت: تا زمانی که فصل ششم اصلاح نشود قدرت تشکل‌های کارگری محدود است و حرکت آن‌ها ثابت و آرام و بدون اثرگذاری خواهد بود.

صادقی تصریح کرد: امروز وضعیت جامعه‌ی کارگری شکننده‌تر از قبل شده است و فضایی در کشور حاکم شده که عده‌ای پشت نقابِ حرکتهای مذهبی تصمیماتی می‌گیرند که خروجی آن تصمیمات به زیان طبقه‌ی کارگر است.

صادقی گفت: امروز عده‌ای طرح سه گانه‌ی مزدمنطقه‌ای، مزد استانی و قانون کار استانی را پیش می‌برند و این موضوع در مجلس هم طرح شده و بسیاری از نمایندگان نیز آن را امضا و اعلام حمایت کرده‌اند. در چنین وضعیتی و چنین مجلسی ما فاقد نماینده‌ی کارگری هستیم تا بتواند بر افکار نمایندگان اثرگذار باشد. شاید سوال بپرسید که یک نفر در آنجا چه کاری می‌تواند انجام دهد، باید بگویم که آقای محجوب را دوست و دشمن به عنوان جریان فکری نیروی کار تلقی می‌کنند و همه ایشان را نماد نیروی کاردر ایران می‌دانند و به عنوان یک مرجع به او نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: به دلیلِ همین مرجع و مورد پذیرش بودن است که حضور ایشان در مجلس باعث ایجاد فراکسیون قوی کارگری می‌شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: قبل از انقلاب ما پانزده نماینده کارگری در مجلس داشتیم، این تعداد در زمان بعد از انقلاب به چهار نماینده کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هم متاسفانه هیچ نماینده‌ای در مجلس نداریم. به همین دلیل میدان برای تاخت و تاز افرادی که می‌خواهند به حقوق کارگران تعرض کنند، فراهم شده است.

صادقی تاکید کرد: احتمال اینکه در آینده‌ی نزدیک صدایی هماهنگ بین دولت و مجلس برای اصلاح قانون کار بلند شود، بسیار است از اینرو ما باید حواسمان باشد و از تنها فرصت باقیمانده برای فرستادن نماینده کارگران به مجلس استفاده کنیم. امروز اگر نتوانیم از دستاوردهای دیروز حمایت کنیم، خیلی چیزها را از دست خواهیم داد.

وی بیان کرد: ما اگر همین یک نماینده را هم در مجلس نداشه باشیم مجبور می‌شویم مطالبات خود را در کف خیابان و با هزینه‌ای به مراتب بالاتر پیگیری کنیم و این به ضرر کارگران است.

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در ادامه‌ی این نشست گفت: بیشتر افرادی که وارد شوراهای اسلامی کار می‌شوند به فکر نمایندگی هستند و نه هزینه دادن؛ در حالیکه نماینده کارگران باید هزینه بدهد.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با خطاب قرار دادن نمایندگان کارگران ادامه داد: رابطه‌ی نماینده کارگر در هیئتهای تشخیص حل اختلاف رابطه‌ی وکیل و موکل است و شما با اعتبار کانون نماینده می‌شوید و به واسطه‌ی همین اعتبار است که حق و حقوق کارگران را باید مطالبه کنید و نباید به موکلین خود خیانت کنید.

حبیبی با بیان اینکه ما هم در زمان خود هزینه دادیم، گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد شورای ما را منحل کردند چراکه ما می‌خواستیم طرح اصلاح قانون کار از مجلس برگردانیم و اتفاقا با کمک آقای محجوب هم توانستیم این کار را انجام دهیم پس نمی‌توانیم بگوییم که حضور آقای محجوب در مجلس نفعی برای کارگران نداشته است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم خیلی درکی از مسائل کارگری ندارند، گفت: در حال حاضر در مجلسِ به اصطلاح انقلابی به دنبال اصلاح قانون کار، اجرای قانون کار توافقی در سطح استان و همچنین دستمزد توافقی کمتر از حداقل قانون کار هستند که همه‌ی اینها فاجعه و به ضرر کارگران است. مطمئن باشید در چنین شرایطی عده‌ای هم به دنبال حذف سنوات هستند، اینکه سنوات را به بهانه‌ی رضایت و بهره وری کنار بگذارند.

حبیبی گفت: ما با نبودن شخصی مثل آقای محجوب در مجلس روزگاران بدی را سپری کرده‌ایم و در تلاش هستیم در دوره‌های بعد نمایندگان بیشتری را با آقای محجوب به مجلس بفرستیم.

وی افزود: مدعیان اصلاح قانون کار امروز می‌گویند، قانون کار ضد تولید و ضد اشتغال است و با همین بهانه به دنبال اصلاح قانون کار هستند. آن‌ها ما را به کمیسیون اجتماعی مجلس هم دعوت کردند و می‌خواستند مجوز و رضایت ما را به عنوان نمایندگان کارگری بگیرند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: درست بعد از آن جلسه، خبرگزاری مجلس از قول ما نوشت قانون کار ناکارآمد است که ما صراحتا اعلام کردیم این موضوع کذب است. ما در آن جلسه هم گفتیم که اول قانون کار را اجرا کنید و بعد به دنبال ابطال و یا اصلاح آن باشید.

حبیبی با اشاره به طرح‌های «بنای ایران» و «دیدگاه‌های رنج آفرین و دیدگاه‌های گنج آفرین» که توسط اتاق بازرگانی ایران و اتاق ایران ارائه شده است، گفت: در این اتاق‌ها راجع به قانون کار تصمیم می‌گیرند و در سکوت می‌خواهند سر کارگران را ببرند، ما باید حواسمان را خوب جمع کنیم.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4c7chasc