تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: گرانما
نویسنده: اسکار سانچز سِرا
۹مارس ۲۰۲۲

صلح تنها گُلی است که بحساب می‌آید

 

یک جنگ تبلیغاتی شدید و متکبرانه در جهان در جریان است، که در آن معیارهای دوگانه دستورکار را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، در پوشش درگیری اوکرائین – روسیه، مدافعان خودخوانده آزادی بیان دیگران را سانسور می‌کنند و تا آنجا پیش می‌روند که اصرار دارند که این کار به نفع مردم است. «فیس‌بوک»، «اینستاگرام» و «تلگرام»، زیرمجموعه‌های «متای» پر مدعا، «روسیه امروز» و «اسپوتنیک» را تعطیل کردند. اما حرف دوگانه به همین جا ختم نمی‌شود. هنگامی که یک اقدام مشابه توسط طرف مقابل انجام می‌شود، کارت قرمز نشان داده نمی‌شود، آن اقدام به عنوان یک گُل تعیین می‌شود.

فیفا روسیه را ، نه به این دلیل که از خود در برابر محاصره تحمیل شده توسط ایالات متحده و ناتو که از اوکرائین به مثابه سپر انسانی و سیاسی استفاده می‌کنند دفاع کرده است، بلکه به این دلیل که روسیه را مهاجم می‌داند، از همه مسابقات فوتبال از جمله جام جهانی قطر تعلیق کرده است.

اما چرا اوکرائین به دلیل گلوله‌باران و کشتن منظم جوانان و سالمندان در لوگانسک و دونیتسک از سال ۲۰۱۴ مجازات نشده است؟ چرا زمانی که عربستان سعودی به یمن حمله کرد چیزی گفته نشد؟

هنگامی که خواسته‌های عادلانه فلسطین نادیده گرفته می‌شود – بازیکنان فوتبال آن‌ها به دلیل خصومت اسرائیل نمی‌توانند از فلسطین خارج شوند – اسرائیل هرگز مجازات نمی‌شود. چرا درباره ایالات متحده، منجاوز حرفه‌ای که از سال ۱۷۷۶ در بیش از ۶۰ کشور، و تا کنون در دهه‌های نخست قرن بیست و یکم، در بیش از ده کشور مداخله نظامی کرده است، چیزی گفته نمی‌شود؟

یک‌شنبه گذشته، آیکوت دمیر، کاپیتان تیم «ارزروم‌اسپور» ترکیه، از پوشیدن پیراهنی که خواستار پایان جنگ در اوکرائین بود، امتناع کرد و گفت: «همین اتفاق در خاورمیانه در حال وقوع است، اما هیچ کس اهمیت نمی‌دهد». او در گفت‌وگو با «فوتبال آناتولی» گفت: «هزاران نفر هر روز در خاورمیانه می‌میرند. من نیز غمگین هستم. کسانی که آزار و شکنجه در آنجا را نادیده می‌گیرند، زمانی که به اروپا می‌رسد دست بکار می‌شوند. من پیراهن را نپوشیدم زیرا برای آن کشورها تهیه نشد. من در درد مردم بیگناه شریک هستم.»

خلیل البلوشی مفسر «بی‌این» (beIN Sports) در توئیتر خود نوشت: «زمانی که اسرائیل علیه مردم ما در فلسطین دست به کشتار می‌زند و خانه‌ها را بمباران می‌کند، به ما می گویند: سیاست را با ورزش مخلوط نکنید.»

صلح زیباترین گُل و تنها گُلی است که واقعاً ارزش انسان‌ها را دارد. بیایید این گُل را بزنیم، جهان سزاوار آن است.

https://en.granma.cu/mundo/2022-03-09/peace-is-the-goal-that-counts

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/mdh9rue3